Hej! Jag har ett litet problem! Ja tänkte montera dit en LEDramp på taket, jag har en gammal polisbil och tänkte använda lite av det gammla kablaget samt fästerna till standbyrampen som satt där innan. Lite info: matning från batteri kommer in under handskfack där även kabelstamnen från taket kommer. Jag har monterat ihopp allt där förutom styrningen, det är där problemet är! Bilen är utrustad med orginal monterade extraljus med en knapp vänster om ratten. Min tanke var att bara dra en kabel från den knappen till reläet (borde funka). Knappen har en lampa som är tänd hela tiden så det är draget en jord till knappen (svart) utöver den är det två till kablar en grön och en rosa som mäter +14,2Volt när man mäter på dom. Kortsluter man svart och grön tänds extraljusen. Det skulle ju innerbära att knappen bryter på jorden (att reläet är kopplat till konstant 30 på styrsidan och vidare in i kuppen där relät jordas för att slås på) är detta möjligt?? Obs detta är min teori! Men kopplar jag in mitt andra relä efter min teori funkar det ändå inte!! Har någon ett utförligt schema eller vet något om detta, är jag glad för svar. Ni kan skriva fackspråk då jag jobbar som elektriker.
image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Om jag kommer ihåg rätt så är 85 jord , 86 " (Ström från helljus via knapp)" 87 - Kabel ut till extraljus och 30 + från batteriet .
 
Hittade ett schema på nätet. http://www.xtraljus.se/
En av dina kablar (den som är strömlös i ena knappläget med heljuset tänt) ska kopplas till 86 på ditt nya relä om du vill kunna släcka o tända med knappen.
 
Det normala sättet är att man drar en ledning från helljussignalen via en brytare i coupén tillbaka till reläet som sitter under huven och då blir det två ledningar som man behöver dra in till instrumentpanelen. Men man kan också sätta brytaren på reläets jordledning istället och jorda reläet i en jordpunkt bakom instrumentpanelen, för då behöver man bara dra in en ledning från motorutrymmet.
 
Din knapp i kupén är kopplad till ett kontaktstycke som sitter under luftburken, jag kommer tyvärr inte ihåg hur du ska koppla relät på det kontaktstycket men gör en sökning på WWW.jagrullar.se så hittar du svaret.
 
Jag blir mest bara nyfiken, varför så många olika lampor? (ingen diss eller illa menat, bara nyfiken)
 
jonko skrev:
Din knapp i kupén är kopplad till ett kontaktstycke som sitter under luftburken, jag kommer tyvärr inte ihåg hur du ska koppla relät på det kontaktstycket men gör en sökning på WWW.jagrullar.se så hittar du svaret.
Om den är original kopplad borde knappen sitta i mitten panelen längst ner.
I alla fall om det är en V70 årsmodell 00-04.
 
jonko skrev:
Din knapp i kupén är kopplad till ett kontaktstycke som sitter under luftburken, jag kommer tyvärr inte ihåg hur du ska koppla relät på det kontaktstycket men gör en sökning på WWW.jagrullar.se så hittar du svaret.
kopplingschema.JPG
 
MathiasS ,det var pricis så jag anade att det var. Märkligt att ja inte fick det att funka...
 
Går ej! Där satt tripptrackern.
 
iSnobben skrev:
Jag blir mest bara nyfiken, varför så många olika lampor? (ingen diss eller illa menat, bara nyfiken)
Svar: behöver arbetsbelysning.
 
Androw skrev:
MathiasS ,det var pricis så jag anade att det var. Märkligt att ja inte fick det att funka...
Ok. Ja, och det där gäller alltså den grå sockeln som ligger bakom luftburken, som regleras från knapp i mittkonsollen via canbus. Det är blå och svart som är utgång från den kontakten och som synes är det jord som bryts, inte 12VDC.
 
MathiasS skrev:
Ok. Ja, och det där gäller alltså den grå sockeln som ligger bakom luftburken, som regleras från knapp i mittkonsollen via canbus. Det är blå och svart som är utgång från den kontakten och som synes är det jord som bryts, inte 12VDC.
Inte CANbus bilen är för gammal för det. Då skulle jag dessutom inte kunnat få extraljusen att tändas via att slå ihop svart o grön!
 
Ok, då kan jag inte garantera att skissen ovan stämmer.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.