Nu har jag några gånger dragit rund trädgårdsslangen genom hela trädgården och blir lite trött på det, så jag tänkte att börja gräva ner vattenrör till de olika sidor av trädgården och ha vattenkranar där man kan koppla vattenslangen och varför inte en trädgårdsdusch till systemet.
Nu när jag sitter och funderar hur man kan göra bäst inser jag att det är rätt så många olika val man ska göra.
Eftersom jag ska gräva ner vattenrör, ska det såklart finnas kvar över vintern och det ska inte frysa sönder. Jag har inte heller lust i vattenskador i huset, så jag vet inte om jag borde koppla systemet fast till huset vattenledning, eller kanske ansluta allt med en kort trädgårdsslang från utkastaren ute till min trädgårds vattenledning.
Jag misstänker att man ska gräva ner pem-rör, räcker det med 16 eller 20 diameter? Hur ska jag tänka med kopplingar och eventuellt tömma systemet på vintern?
Nu när jag sitter och funderar hur man kan göra bäst inser jag att det är rätt så många olika val man ska göra.
Eftersom jag ska gräva ner vattenrör, ska det såklart finnas kvar över vintern och det ska inte frysa sönder. Jag har inte heller lust i vattenskador i huset, så jag vet inte om jag borde koppla systemet fast till huset vattenledning, eller kanske ansluta allt med en kort trädgårdsslang från utkastaren ute till min trädgårds vattenledning.
Jag misstänker att man ska gräva ner pem-rör, räcker det med 16 eller 20 diameter? Hur ska jag tänka med kopplingar och eventuellt tömma systemet på vintern?
Produkter som diskuteras: "trädgårdsdusch"
Trädgårdsdusch PortaShower Hozelock
Två meter slang
865 kr inkl moms
Läs mer
Kan själv!
· Trelleborg
· 16 149 inlägg
Du kan alltid komma förbi och titta hur jag gör, håller på just nu.
Dimension beror på flöde och längd.
Vi har lagt ner 32 samt 40mm PEMslang, (Vill kunna ta ut lite större flöden och har 70m till tappställena längst bort)
45cm ned (kändes som ett lagom djup)
Sedan går jag upp med egenbyggda vattenutkastare (klara sedan 20min):
Det är svårt att få fall åt rätt håll så vid behov kommer jag stänga av systemet, tappa ur det samt eventuellt blåsa det med tryckluft.
Dimension beror på flöde och längd.
Vi har lagt ner 32 samt 40mm PEMslang, (Vill kunna ta ut lite större flöden och har 70m till tappställena längst bort)
45cm ned (kändes som ett lagom djup)
Sedan går jag upp med egenbyggda vattenutkastare (klara sedan 20min):
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Det är svårt att få fall åt rätt håll så vid behov kommer jag stänga av systemet, tappa ur det samt eventuellt blåsa det med tryckluft.
Kan själv!
· Trelleborg
· 16 149 inlägg
Vi har en borrad brunn som vi använder till bevattning.
Men det borde inte vara något som hindrar sig att ansluta till din vanliga anläggning.
Men det borde inte vara något som hindrar sig att ansluta till din vanliga anläggning.
Tips, Ska det inte ned så djupt brukade jag använda en kofot för att gräva en lagom bred och djup skåra att lägga ner slangen i. Är mycket enklare och snabbare än att använda någon slags spade. Allra enklast är så klart en kedjegrävare men små sådana är ganska ovanliga. Fick låna en miniversion av den på bilden av en granne på den tiden. Jädrar vad snabbt det gick att gräva ner rör och slang! Vi hade sju små byggnader på tomten och drog in trådbundet larm till alla och dessutom flera vattenuttag då tomten var på ca 4000kvm.
Billigt PEM rör funkar kanon. Köpte allt på typ Jula. Använde plastkopplingar eftersom de var så pass mycket billigare än de bättre i mässing. Hade bara vattnet påslaget (sjövattenpump med en gammal stor hydrofortank) när det användes. Så skulle det läcka aningens i en koppling gjorde det ju inget. Läckte aldrig på de 5 åren vi bodde där men stängde alltid av strömmen till pumpen ändå.
Koppla in det löst via en befintlig vattenutkastare. Blås ur med tryckluft och lämna kranarna öppen vintertid i ditt trädgårdssystem. Vi hade så i 5 år där vi bodde och aldrig några problem med att något frös sönder.
Billigt PEM rör funkar kanon. Köpte allt på typ Jula. Använde plastkopplingar eftersom de var så pass mycket billigare än de bättre i mässing. Hade bara vattnet påslaget (sjövattenpump med en gammal stor hydrofortank) när det användes. Så skulle det läcka aningens i en koppling gjorde det ju inget. Läckte aldrig på de 5 åren vi bodde där men stängde alltid av strömmen till pumpen ändå.
Koppla in det löst via en befintlig vattenutkastare. Blås ur med tryckluft och lämna kranarna öppen vintertid i ditt trädgårdssystem. Vi hade så i 5 år där vi bodde och aldrig några problem med att något frös sönder.
gräva med kofot gillar jag, tack för tipset. '
Vilken rördiameter är rimligt om man har kommunalt vatten (med ok tryck) om man kopplar det till en vattenutkastare och vattenledningar inomhus är typ 16 eller 20 mm? och ledningslängden blir max 20-25m? @13th Marine s lösning med 32 och 40mm känns lite överkill
Vilken rördiameter är rimligt om man har kommunalt vatten (med ok tryck) om man kopplar det till en vattenutkastare och vattenledningar inomhus är typ 16 eller 20 mm? och ledningslängden blir max 20-25m? @13th Marine s lösning med 32 och 40mm känns lite överkill
Kan själv!
· Trelleborg
· 16 149 inlägg
Beror lite på flöde.
Hyrep har en lista på flöden på olika gardenaprylar: http://www.hyrep.se/filer/Vattenflode.pdf
Rinkaby rör har en tryckfallstabell (siffrorna är per 100m, dela med 10 för att få tryckförlusten i bar):
https://www.rinkabyror.se/sida/hjalp/tryckfallstabell-pem-slang-2/
Jag har som sagt 70m slang och vill inte tappa mer än 1bar vid 50l/min, därav den kraftiga slangen.
Shit, har jag avslöjat så noga var jag bor? =/
Hojta till via PM innan så får du exakt address, om du inte redan har den =)
Jobbar hemma, och i dessa tider är man inte så mycket bortrest ändå =)
Hyrep har en lista på flöden på olika gardenaprylar: http://www.hyrep.se/filer/Vattenflode.pdf
Rinkaby rör har en tryckfallstabell (siffrorna är per 100m, dela med 10 för att få tryckförlusten i bar):
https://www.rinkabyror.se/sida/hjalp/tryckfallstabell-pem-slang-2/
Jag har som sagt 70m slang och vill inte tappa mer än 1bar vid 50l/min, därav den kraftiga slangen.
Shit, har jag avslöjat så noga var jag bor? =/
Hojta till via PM innan så får du exakt address, om du inte redan har den =)
Jobbar hemma, och i dessa tider är man inte så mycket bortrest ändå =)
Medlem
· Västerbottens län
· 17 887 inlägg
Har man en rund trädgård så kan man lägga slang runt och ansluta båda ändar av slangen.
Ger bättre flöde med klen slang.
Protte
Ger bättre flöde med klen slang.
Protte
Har provat med lite olika kofötter. Bäst gick det med en "gammal klumpig, grov lite större" kofot vi hade när det var gräsmatta med sand. Då var det minsta ansträngning sammantaget att få till ett lagom djup med lagom ansträngning. Lätt att skrapa/dra i dikets längdriktning för att hålla diket fritt tills man får ned slangen. I tungjobbad lera var det smidigare med en vanlig modern om jag minns rätt. Sen hade jag ett kort och brett bräckjärn från Biltema för att "rensa" ur diket precis innan man tryckte ner slangen.
Men nu ska jag anlägga allt nytt, så då går det att undvika klen slang, men om jag tittar på ovannämnt tryckfallsdiagram, borde 25mm ge bra prestanda för rimligt peng.prototypen skrev:
Och det känns logiskt eftersom det borde fungera mycket bättre än trädgårdsslang över hela längden.
Jag ska gräva ner slang i sommar (är planen) och har sträckor på 20, 35 och 40m. Jag kommer att lägga 32mm till dessa. Prisskillnaden mot 25 är inte såpass stor och jag vill göra allt för att minimera framförallt tryckförluster.
Kan själv!
· Trelleborg
· 16 149 inlägg
Min trädgård ser ut som en förskola lekt skyttegravskrig just nu, även om jag fyllt i rätt mycket.
Men då har vi också grävt 45cm djupt 150m i stenblandad sand, samt 1m djupt i 15m (passade på att fixa ett bakfall på avloppet).
Bifogar en bild på en vattenutkastare monterad.
Men då har vi också grävt 45cm djupt 150m i stenblandad sand, samt 1m djupt i 15m (passade på att fixa ett bakfall på avloppet).
Bifogar en bild på en vattenutkastare monterad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Du verkar ha valt samma dimensioner PEM-slang som vi. Hur byggde du vattenutkastarna? Delar? Dimensioner? Är du nöjd?13th Marine skrev:Du kan alltid komma förbi och titta hur jag gör, håller på just nu.
Dimension beror på flöde och längd.
Vi har lagt ner 32 samt 40mm PEMslang, (Vill kunna ta ut lite större flöden och har 70m till tappställena längst bort)
45cm ned (kändes som ett lagom djup)
Sedan går jag upp med egenbyggda vattenutkastare (klara sedan 20min):
[bild]
Det är svårt att få fall åt rätt håll så vid behov kommer jag stänga av systemet, tappa ur det samt eventuellt blåsa det med tryckluft.
Kan själv!
· Trelleborg
· 16 149 inlägg
Vi är nöjda än så länge!I iiandersen skrev:
Om jag inte minns helt fel så är allt i 20R och köpt på Rinkaby rör.
Så tappkran, galvad böj, galvat rör, en till böj och sedan övergång till PEM.