1 051 läst · 3 svar
1k läst
3 svar
Extern tilluft till kamin nödvändig vid FTX med braständningsfunktion?
Jag kan ha missförstått "braständningsfunktion" men när mitt hus byggdes (med FTX) gjöt vi hål/ventilation i bottenplattan för pelletskaminen som står i vardagsrummet. Jag tror att man skulle kunna ha denna tilluft bakom kaminen i ytterväggen vilket borde bli mindre komplicerat men det kan bero på kamintyp. FTX lär inte ge tillräcklig luft.
Redigerat:
Värmeförlusten med att ta förbränningsluft inifrån är försumbar i det stora hela, handlar mer om att livet blir lättare om man inte måste gå och ställa om ventilationen varje gång du ska tända brasan, att det inte ska bli katastrof om frun drar på spisfläkten medans det brinner och liknande.K Karl.K skrev:
Vill du inte gjuta in rör i plattan finns det också modulskorstenar med tilluftkanaler nu, dom fungerar helt ok men är lite svårare att tända upp än med en separat kanal utifrån.
Så om kostnad/arbetsinsats är rimlig gjut in en 100 kanal till kaminen
Veden innehåller en viss mängd energi.
En del av energin åtgår till att värma upp luften.
Den totala energin som åtgår till uppvärmningen av förbränningsluften är samma oberoende om det är ouppvärmd luft utifrån eller uppvärmd rumsluft (inklusive uppvärmning av ny rumsluft).
En del av energin åtgår till att värma upp luften.
Den totala energin som åtgår till uppvärmningen av förbränningsluften är samma oberoende om det är ouppvärmd luft utifrån eller uppvärmd rumsluft (inklusive uppvärmning av ny rumsluft).