Jag håller på att rita upp en badtunna och kamin jag tänkt svetsa i 2mm rostfritt 1.4404 någon gång.

Poolen känns hanterbar, men kaminen funderar jag på hur jag skall få den rimligt effektiv. Jag har förstått att det inte är bra för effektiviteten att ha kalla ytor i närheten av förbränningen. Jag har sökt mycket i ämnet, men inte hittat så mycket av värde.

Jag vill ha en effektiv kamin i den bemärkelsen att det skall gå snabbt att värma upp badet. Om det går si eller så mycket ved spelar inte så stor roll, men jag antar att effektivitet och levererad värmeeffekt hänger ihop,

Kaminen jag ritat nu är vattenmantlad på alla sidor utom neråt. Jag funderar om jag verkligen vinner så mycket i effektivitet med denna konstruktion jämfört med en nersänkt kamin.

Jag tänker en 50mm anslutning nertill, och en upptill på kaminen för vattentransport till poolen, ingen cirkulationspump. Slangarna blir ca 100-200mm långa. Kaminen blir ca 700*700*500. Jag har riitat två olika pooler, osäkert vilken jag bygger. Men de rör sig om 1,9-3,0 m3 vatten. Den på bilden är den mindre av dem.

Frågan till er gäller alltså kaminen. Tipps och trix gällande att få ut så mycket värmeeffekt som möjligt utan att jobba ihjäl sig med svetsen.

• CAD-ritning av en vattenmantlad badtunnekamin med måttangivelser.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • CAD-ritning av en oktagonal badtunna designad för svetsning i rostfritt stål.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Sittställning
Ska du ha kaminen i poolen så räcker det väl att du gör håligheter i pannan så bör du väl få runt värmen

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.