Otäckt.
Sånt där kan hända med härdat glas tyvärr. Det blir spänningar i det under tillverkningsprocessen som medför att det briserar senare.
Som tur är blir det ju inte rakbladsvassa skärvor utan mer trubbigt småsmul (som man kan skära sig på iallafall förvisso).
Jag tror inte du behöver vara orolig för att de andra sidorna ska vara likadana. Det är trots allt rätt ovanligt och chansen är lika stor (eller rättare sagt liten) att det kommer att vara fel på en helt ny kabin.
Sånt där kan hända med härdat glas tyvärr. Det blir spänningar i det under tillverkningsprocessen som medför att det briserar senare.
Som tur är blir det ju inte rakbladsvassa skärvor utan mer trubbigt småsmul (som man kan skära sig på iallafall förvisso).
Jag tror inte du behöver vara orolig för att de andra sidorna ska vara likadana. Det är trots allt rätt ovanligt och chansen är lika stor (eller rättare sagt liten) att det kommer att vara fel på en helt ny kabin.
ÄR inte det här samma sak som händer med Duralexglas. De tål mängder om man inte slår till på precis rätt punkt, då blir det en miljon bitar. Är det ett tillverkningsfel eller har alla härdade glas inbyggda spännigar som gör att de har en eller flera svaga punkter? Nyfiken!
För många år sedan hade IKEA samma problem med ett soffbord i glas. Då glaset var ca 1 cm tjockt blev explosionen så kraftig att glasbitarna fastnade i innertak och väggar. Som tur var så var ingen närvarande i rummet när det inträffade, IKEA var tvungna att återkalla alla sålda exemplar av denna modell...
Grannens duschhörna exploderade inte en gång utan TVÅ, Andra gången stod deras dotter i duschen, hon klarade sig undan med lindriga skärskador. Behöver jag tillägga att de bytte till en annan sort efter att det omöjliga inträffat tvågånger. Lite Tage Danielsson "sannolikhet" över detta.
Här har såväl glasskålar som keramiklyktor exploderat - rätt otäckt, men jag antar att det är sånt som händer med dessa material. När vår oljelykta i keramik (en sån som man tänder som ett ljus ni vet) explodrade antändes hela övervåningen och det var en ren tur att skadorna begränsade sig till möbler, textiler och vattenskador av släckningsarbetet. Ljuslyktonra drogs in av leverantören men inte var det då tal om nåt ersättning eller nåt skadestånd. Det fick gå på försäkringen... Dock är jag rätt skeptisk till att ha levande ljus och lyktor nuförtiden...
Härdat glas har "minne" om det får en kraftig smäll så kan det ändå hålla länge för att sedan gå sönder efter en tid. Kanterna är väldigt ömtåliga på härdat glas. Uppstår det något fel när glaset härdas så brukar det gå sönder på en gång.
Man kan sätta film på glaset så hålls det ihop även om det går sönder. Fast den blir förstås lätt repig.
Man kan sätta film på glaset så hålls det ihop även om det går sönder. Fast den blir förstås lätt repig.
samma sak hände mig för ett par veckor sedan. exploderade helt utan anledning.
där tog dock leverantren sitta nsvar och skickade nya glas utan några som helst diskussioner..
det är klart att man är livrädd att det skall hända när barnen duschar eller nåt..
där tog dock leverantren sitta nsvar och skickade nya glas utan några som helst diskussioner..
det är klart att man är livrädd att det skall hända när barnen duschar eller nåt..