1 627 läst · 8 svar
2k läst
8 svar
Expert planbestämmelser
Hur lyder planbestämmelsen?
Moderator
· Stockholm
· 52 423 inlägg
Det finns flera medlemmar som på olika sätt arbetar med bygglovsfrågor. Men jag tvivlar på att du får fram någon om du inte har en specifik fråga.
Självbyggare
· Stockholm
· 9 884 inlägg
Lägg upp texten och din fråga så får du säkert svar.
Vi funderar på om vi har en tomt som är styckbar eller ej. I planbestämmelserna anges inte minsta tomtstorlek, dock att det maximalt kan bebyggas 1/5 av tomten. Såvida tomten kan styckas i två jämnstora delar ( tämligen små, ca 600kvm).
Befintliga huset har ca 100kvm byggnadsarea. Placeringsmässigt ligger den bra till på tomten. Någon som vet om det är ”fritt fram” att stycka om inget annat står i planbestämmelser eller är det andra bedömningar som kan komma att tas? Får man betala en avgift för prövning oavsett om styckning inte beviljas?
Befintliga huset har ca 100kvm byggnadsarea. Placeringsmässigt ligger den bra till på tomten. Någon som vet om det är ”fritt fram” att stycka om inget annat står i planbestämmelser eller är det andra bedömningar som kan komma att tas? Får man betala en avgift för prövning oavsett om styckning inte beviljas?
Självbyggare
· Stockholm
· 9 884 inlägg
Kolla ev prickmarker, min avstånd mm så det går att rita in ett hus på den tänkta avstyckningen. Är det tydligt att det inte finns något i detaljplan som hindrar ett bygglov så behöver du inte söka förhandsbesked hos kommunen utan kan ansöka om förättning hos lantmäteriet.
Nybyggnadskarta får du räkna med att beställa för ca 8-10 000kr och avstyckningen brukar kosta ca 45 000kr. Ev förhandsbesked skulle jag tippa kostar ca 15-20 000 om det skulle behövas.
Nybyggnadskarta får du räkna med att beställa för ca 8-10 000kr och avstyckningen brukar kosta ca 45 000kr. Ev förhandsbesked skulle jag tippa kostar ca 15-20 000 om det skulle behövas.
För det första, är du helt säker på att det inte finns några bestämmelser om minsta tomtstorlek? Kan även vara i form av fastighetsplan (separat plan) eller fastighetsindelningsbestämmelser.D DanielO8 skrev:Vi funderar på om vi har en tomt som är styckbar eller ej. I planbestämmelserna anges inte minsta tomtstorlek, dock att det maximalt kan bebyggas 1/5 av tomten. Såvida tomten kan styckas i två jämnstora delar ( tämligen små, ca 600kvm).
Sen om jag tolkar dig rätt så finns det en planbestämmelse som säger att 20 % av fastigheten får bebyggas, förutsatt att den kan styckas i två jämnstora delar? Det låter som en väldigt märklig bestämmelse. Är det de enda bestämmelserna om exploateringsgrad som finns? Hur ser det ut med prickmark, markreservat osv?
Rent generellt så är det Lantmäteriet som styckar och grundförutsättningen för att en styckning ska kunna genomföras är att LM anser att resultatet blir ändamålsenliga fastigheter. Ska fungera att bebygga, funktionsenliga in- och utfarter etc. Det händer att att fastigheter är styckningsbara enligt detaljplan men ej styckningsbara enligt Lantmäteriet... Men det är inte vanligt.