3 832 läst · 5 svar
4k läst
5 svar
Expansionskärlet tappar trycket, långsamt
Hej, är helt lost i denna kategori. Skulle behöva lite hjälp. Vi installerade ett nytt element för ett tag sen. Kan se på expansionskärlet att trycket sjunker sakta, knappt märkbart, men ser skillnad efter ca en vecka. Förtrycket på kärlet är 0,5 bar och 25 liter stort. Vilket vattentryck bör jag ha i kärlet.
Är det någon som har en ide om vad problemet kan vara. Har läcksökt men kan inte hitta något. Rören som går i huset antar jag inte ha kopplingar i trossbotten? Risken att rören skulle ha rostat sönder finner jag som liten.
Skall även tillägga att trycket varierar 0,5 bar mellan pannan arbetstemperatur som ör 70-80 grader, känns som att det är mycket?
Någon som har lite kunskap att del med sig?
EDIT: Uppdaterar igen, jag kände lite på luftventilen kärlet med en skruvmejsel och det finns inte ett uns luft. Är det bara att köpa nytt direkt eller kan man köra med det så här. Vill inte gärna böka med det då det fortfarande är kallt ute.
Tacksam för svar.
Är det någon som har en ide om vad problemet kan vara. Har läcksökt men kan inte hitta något. Rören som går i huset antar jag inte ha kopplingar i trossbotten? Risken att rören skulle ha rostat sönder finner jag som liten.
Skall även tillägga att trycket varierar 0,5 bar mellan pannan arbetstemperatur som ör 70-80 grader, känns som att det är mycket?
Någon som har lite kunskap att del med sig?
EDIT: Uppdaterar igen, jag kände lite på luftventilen kärlet med en skruvmejsel och det finns inte ett uns luft. Är det bara att köpa nytt direkt eller kan man köra med det så här. Vill inte gärna böka med det då det fortfarande är kallt ute.
Tacksam för svar.
Redigerat:
Medlem
· Västra Götaland
· 170 inlägg
Vi hade samma problem och då var det gummimembranet i kärlet som gått sönder, fick byta hela kärlet. Ska nog gå att kolla genom att trycka in ventilen i botten och om det kommer vatten så är membranet kass.
Ja, men om jag skall fylla på luft kan det vara vatten i kärlet eller måste jag tömma det?
Kan jag byta kärlet till sommaren eller är det på nåt sätt farligt att ha ett trasigt expansionskärl?
Tack för svar.
Kan jag byta kärlet till sommaren eller är det på nåt sätt farligt att ha ett trasigt expansionskärl?
Tack för svar.
Liknande trådar
-
IVT luft-vattenvärmepump tappar trycket
Värmepumpar -
Se bilder! Varför tappar pannan trycket?
Värmepumpar -
Tappar helt trycket på golvvärme Nibe
Värme allmänt -
Expansionskärlets spilledning droppar vatten konstant och trycket faller
Värmepumpar -
Tappar trycket i expansionskärlet vid tappning av varmvatten (plattvärmevxl i pannan)
Värme allmänt