Tjenare.
Idag när jag kom in i pannrummet så såg jag att det börjat droppa vatten från mitt expansionskärl. (Vill vara tydligen innan jag går vidare med att jag är heeelt nollad när det gäller det här)
men vi kör vidare. det läcker från den list som
Syns på själva ”chassit” på expanderkärlet. Den listen är lite skålad så när jag skulle torka av så förstod jag att det ”droppat” ut en hel del. Ingen aning om hur länge det varit men lite blött på golvet har det blivit. Men vad kan vara felet och vad ska man göra? Kan man renovera, eller ska man köpa ny, vad tror ni ungefär det kostar att köpa ett nytt, samt be någon montera? Hoppas på svar
Idag när jag kom in i pannrummet så såg jag att det börjat droppa vatten från mitt expansionskärl. (Vill vara tydligen innan jag går vidare med att jag är heeelt nollad när det gäller det här)
men vi kör vidare. det läcker från den list som
Syns på själva ”chassit” på expanderkärlet. Den listen är lite skålad så när jag skulle torka av så förstod jag att det ”droppat” ut en hel del. Ingen aning om hur länge det varit men lite blött på golvet har det blivit. Men vad kan vara felet och vad ska man göra? Kan man renovera, eller ska man köpa ny, vad tror ni ungefär det kostar att köpa ett nytt, samt be någon montera? Hoppas på svar
Ser ut som visaren på tryckmätaren står på 1,5 bar och lite äldre säkerhetsventiler ska lösa ut då. Normalt skall det vattnet rinna från säkerhetsventilen i ett rör ner till någon golvbrunn. Kanske påfyllningsventilen till systemet som inte håller tätt? Kan även bero på större problem med pannan och hål i tanken mellan varmvattnet och värmevattnet.
Krilleman
Husspekulant Plumber
· Södermanland
· 16 431 inlägg
Krilleman
Husspekulant Plumber
- Södermanland
- 16 431 inlägg
Är du säker på att det är skarven på kärlet som läcker och ingenting på utrustningen ovan detta?
Ett nytt 18L slutet expansionskärl kostar inte mycket.
Under 400:- för ett nytt.
Dubbelkoll bara så det får plats diametermässigt!
https://www.rinkabyror.se/artikel/tryckexpansionskarl-18-l/
Ett nytt 18L slutet expansionskärl kostar inte mycket.
Under 400:- för ett nytt.
Dubbelkoll bara så det får plats diametermässigt!
https://www.rinkabyror.se/artikel/tryckexpansionskarl-18-l/
Redigerat:
När jag gör en lite mer noggrannare översyn så ser jag att det är det exp-kärl som går till solpanelerna. Jag har två st gamla solpaneler på taket, (visste inte ens att de var i bruk, väldigt gamla sådana. ) men jag borde väl ha något relä som gör att jag kan släppa på trycket men ser inte det någonstans eller är det den svarta pluggen som man skruvar på?
Krilleman skrev:
J Josth skrev:Ser ut som visaren på tryckmätaren står på 1,5 bar och lite äldre säkerhetsventiler ska lösa ut då. Normalt skall det vattnet rinna från säkerhetsventilen i ett rör ner till någon golvbrunn. Kanske påfyllningsventilen till systemet som inte håller tätt? Kan även bero på större problem med pannan och hål i tanken mellan varmvattnet och värmevattnet.
Ja den är helt krut-torr över listen, och ser du på bilden så kan man se dropparna från listen. :/
Krilleman
Husspekulant Plumber
· Södermanland
· 16 431 inlägg
Krilleman
Husspekulant Plumber
- Södermanland
- 16 431 inlägg
J Josth skrev:Ser ut som visaren på tryckmätaren står på 1,5 bar och lite äldre säkerhetsventiler ska lösa ut då. Normalt skall det vattnet rinna från säkerhetsventilen i ett rör ner till någon golvbrunn. Kanske påfyllningsventilen till systemet som inte håller tätt? Kan även bero på större problem med pannan och hål i tanken mellan varmvattnet och värmevattnet.
Men det står ju på expansionskärlet att den ska klara upp till 3Bars tryck? Varför ska den lösa ut redan vid 1,5bars tryck då? :/ och hur kan pannan vara ”skadadför att Exp-kärlet läcker i listen? Tänkte mer om det var någon packning där i som torkat ut? Men har du/ni/någon tips vad man själv kan göra innan man ringer VVSare? :/
Krilleman skrev:
Herregud! Tycker mig titta överallt men självklart missar man det ändå! TUUUSEN TACK! men en annan fråga, jag tog en bild nu, ”bakifrån”. Men ska det göra så här då? Det är inget fel/ovanligt? Och ska det vara en slang från den gängade tappen ner till en brunn? För det är det ju inte nu, som du kan se..... :/
Krilleman skrev:
(ursäkta röran...) nej jag kanske har helt fel. Jag följde bara de rören som går i taket andra röret från höger tycker jag går från det vita skåpet som står precis till höger om bild, och om jag förstått allt rätt så ska det vara till solpanelerna? :/
en fråga till.... varför har detta uppstått? :/ du får skicka ditt nummer sen @Krilleman så ser jag till att swisha en hundring så du kan köpa dig ett par goa pilsner till kvällen! Det är du mer än värd!Krilleman skrev:
Krilleman
Husspekulant Plumber
· Södermanland
· 16 431 inlägg
Krilleman
Husspekulant Plumber
- Södermanland
- 16 431 inlägg
Du har nog rätt, det är expansion till solvärmen. Rolig installation från "förr" dock.
Ära och berömmelse, inte tar jag betalt för goda råd. Då borde jag ju kunna sluta jobba också...
Ära och berömmelse, inte tar jag betalt för goda råd. Då borde jag ju kunna sluta jobba också...
Krilleman
Husspekulant Plumber
· Södermanland
· 16 431 inlägg
Krilleman
Husspekulant Plumber
- Södermanland
- 16 431 inlägg
Det ser ut att vara ett SR120 FLEXCON samlingsrör. Således bör en inv G20 säkerhetsventil passa och enligt manometern har den öppningstrycket 1,5 bar.
Tex:
https://www.rinkabyror.se/artikel/sakerhetsventil-20r-1-5/
Vad kan man utläsa ovanpå den svarta ratten?
Tex:
https://www.rinkabyror.se/artikel/sakerhetsventil-20r-1-5/
Vad kan man utläsa ovanpå den svarta ratten?
Tack för supporten igår. Tog ett ”break” å när jag kom ner idag hade det slutat läcka. Så troligtvis va det väl de höga temperaturväxlingarna som är just nu, vi hade ju 8grader i går natt å 29grader på dagen så den fick väl arbeta mer än normalt och därav gick upp i tryck. Nu har mätaren pterigen gått ner runt 1bar istället för 1,5 och inget droppar/läcker. Så förhoppningsvis gör väl systemet rätt bara att jag inte har någon slang ansluten till brunn. (Kan väl nämna att det är ett rejält fall i golvet till brunnen som ändå finns i utrymmet och brunnen testade jag igår så jag vet att den funkar för säkerhetsskull. tack för alla hjälp!