Hej! Har en liten fundering då jag är ny i ämnet. Har Pelletspanna som uppvärmning med ett externt expansionskärl. Har stängt av pannan då jag har en VVB och är ej i behov utav vattnet ifrån pannan som går till elementen. Men till min fråga

Jag vill att förtrycket är korrekt på expansionskärlet, för uppstart framåt hösten så inte gummiblåsan skulle va trasig etc. Har försökt söka mig till information och vad jag har fått fram så ska jag tömma själva kärlet ner till 0 bar via nödventilen, pumpa i tryck med cykelpump tex upp till 0,5 bar, och fortsätta så tills det ej kommer något vatten. Och vi det läget pumpa upp den till 0,5 i förtryck, för sedermera fylla upp resten med vatten till 1 bar ca, har 10 m till högsta punkt ungefär.

Låter det här vettigt? Jag tömmer inte hela vattensystemet i själva elementen i hela huset om jag gör så här? Hur vet jag om de är ett slutet system?

Just nu när pannan är avstängd står den på 0,1 bar, säger det någonting? Bifogar lite bilder
 
  • Röd expansionskärl för vattensystem med rör, mätare och etikett på en betongvägg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Värmesystem med expansionskärl, rör, mätare och panna i källarutrymme.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Tryckmätare på rör med skala upp till 4 bar, indikerar ungefär 1.5 bar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Etikett på en röd bakgrund, tekniska specifikationer, Altech, volym- och tryckinformation, CE-märkning, flerspråkig.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Förtryck utn vatten i kärlet är ca 0,5 bar och sen fyller du till 0,7 bar, dert är sommar och värmen avstängd. När du börjar elda så kommer trycket att stiga till kanske 1,2 bar och normalt. Nu har du 0,1 bar och inte det är onormalt sommartid med avstängd panna. fyll på lite till 0,5 så blir det bra för sommaren. Sen se vad som händer med trycket till höst/vinter
 
  • Gilla
Nalleman64
  • Laddar…
Krångla inte till om du inte behöver fyll upp till ca 1 bar och se vad som händer. Bry dig inte om förtrycket om allt funkar sedan då du kör igång pannan.
 
Är det tio höjdmeter mellan manometern och översta punkten på värmekretsen så är 1 bar för lite, skulle säga minst 1,5, jag hade nog laggt mig på 2-2,5 bar.

Vid vilket tryck öppnar säkerhetsventilen?

När manometern visar 0,1 bar så är systemet typ helt tomt eller så är manometern trasig.


Edit:
Vår manometer visar just nu 0,2 bar, MEN då är systemet tömt på så pass mycket vatten att jag har kunnat plocka bort några radiatorer på markplanet (har sedan stängt ventilerna på de ställen där radiatorerna är bortplockade), det är alltså bara ca 1,5 meter vattenpelare.

Tio meter vattenpelare motsvarar 1 bar, därav så måste trycket i systemet vara över 1 bar när systemet är fullt. För om det är under 1 bar så kommer det att sugas in luft i systemet.
 
Redigerat:
Undrar om inte expansionskärlet är för litet? Det låter som ett riktigt stort hus och en eldad panna kan ge väldigt höga temperaturer och temperaturskillnader mellan olika årstider.
 
  • Gilla
MagHam
  • Laddar…
H
Just den där modellen av exp är av sämre kvallite. Kommer det vatten ur ventilen undertill när du trycker in ventilen eller låter kärlet stumt när du knackar på det så är det trasigt och behöver bytasut.
 
  • Gilla
Leif i Skåne
  • Laddar…
Pumpa i 0,5bar luft. Tappa ur mer vatten vid behov. När förtrycket är rätt fyller du vatten.
 
Många förväxlar förtrycket som man mäter med en lufttrycksmätare samma som man använder till däcken på en bil.
Det är en bildäcksventil som sitter i botten av ditt tryckkärl oftast under ett svart lock. Här skall vara 0,5 bar då mätaren för systemet visa 0,0 bar
Här är en jämförelse mellan öppet och slutet system.
Det vänstra kärlet har typ 0,5 bar i den undre delen när det är tömt på vatten.

Illustration av expansionskärl i värmesystem, visar vattennivåer, tryck och installation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
Systemtrycket ska vara under förtrycket. Men det måste inte indikera noll.
 
  • Gilla
Leif i Skåne
  • Laddar…
Enligt NIBEs instruktioner ska förtrycket minst motsvara höjden mellan expansionskärlet och den översta radiatorn. Här alltså 10 m vilket ger minst 1 bar i förtryck. Sedan måste man veta om expansionskärlet klarar den systemvolym man har.
 
  • Schematisk illustration av hus med expansionskärl och radiatorer som förklarar max pann- och radiatorvolymen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.