11 616 läst · 5 svar
12k läst
5 svar
Expansionskärl för köldbärare
Jag har ett trycksatt köldbärarsystem utan expansionskärl. Problemet är att det läcker nägonstans, inte mycket men tillräckligt för att trycket ska förvinna på ca ett halv år. Om trycket försvinner verkar läckaget också upphöra.
Jag vill sätta dit ett öppet plastexpansionskärl så att det blir lättare att fylla på om det behövs. Jag har sett sådana kärl på bilder som folk har visat från sina pannrum. Jag hittar inte någon som säljer dessa.
Någon som har något tips om var jag kan köpa ett sådant kärl?
Jag vill sätta dit ett öppet plastexpansionskärl så att det blir lättare att fylla på om det behövs. Jag har sett sådana kärl på bilder som folk har visat från sina pannrum. Jag hittar inte någon som säljer dessa.
Någon som har något tips om var jag kan köpa ett sådant kärl?
Du bör ha minst ca 50 cm från köldbärarsidans högsta punkt till taket för att kunna sätta öppet expansionskärl.
Att inte sätta expansion på kalla sidan är mycket slarvigt (om det är installerat av proffs). Vänd dig till installatören, det brukar följa med ett öppet kärl med värmepumpen, installatören har säkert ett antal över som ligger och skräpar.
Att inte sätta expansion på kalla sidan är mycket slarvigt (om det är installerat av proffs). Vänd dig till installatören, det brukar följa med ett öppet kärl med värmepumpen, installatören har säkert ett antal över som ligger och skräpar.
Jodå nog är det installerat av proffs alltid. Ska prova med att ringa installatören även om det var 7 år sedan den gjordes.
För övrigt kan det kanske bli på håret med en halvmeter. Varför ska det vara så högt?
Jag vill ju även kunna skruva av toppen (locket) för att fylla på!
För övrigt kan det kanske bli på håret med en halvmeter. Varför ska det vara så högt?
Jag vill ju även kunna skruva av toppen (locket) för att fylla på!
Jag tycker man kan använda ett litet expansionkärl på brinen om inte kb kommer in väldigt lågt så luften kan samlas i plastkärlet "upp" till pumpen.
Risken är annars att plastkärlet sugs ihop vid undertryck.
Jag sätter aldrig säk.ventilen uppe på toppen av plastkärlet då många har en tendens att "lufta" brinen där och övertrycket försvinner...eller att dom jäkla plastgängorna läcker.. Den är nog bara till för att se om vätska finnes.
Öppet kärl fungerar ochså bra eftersom expansionen är så liten.
Enklaste sättet att fylla på brinet är ju att koppla in lite vatten bakvägen på säk.ventilen..ett par liter extra vatten på brinen påverkar inte alls om man inte fyller jäkligt mycket!!!
Det går i princip inte att fylla dessa plastkärl då hålet är 15mm stort. med (ex. med en vattenkanna.)
En fråga som säkert diskuterats flera ggr. här på forumet.
Risken är annars att plastkärlet sugs ihop vid undertryck.
Jag sätter aldrig säk.ventilen uppe på toppen av plastkärlet då många har en tendens att "lufta" brinen där och övertrycket försvinner...eller att dom jäkla plastgängorna läcker.. Den är nog bara till för att se om vätska finnes.
Öppet kärl fungerar ochså bra eftersom expansionen är så liten.
Enklaste sättet att fylla på brinet är ju att koppla in lite vatten bakvägen på säk.ventilen..ett par liter extra vatten på brinen påverkar inte alls om man inte fyller jäkligt mycket!!!
Det går i princip inte att fylla dessa plastkärl då hålet är 15mm stort. med (ex. med en vattenkanna.)
En fråga som säkert diskuterats flera ggr. här på forumet.
Liknande trådar
-
Vad kan förorsaka läckan, hur fungerar öppna expansionskärl?
Värme allmänt -
Varför dropp från expansionskärlet?
Vatten & Avlopp -
Expansionskärl förtryck hjälp
Värme allmänt -
Varför 3 rör upp till vinden med det öppna expansionskärlet?
Värme allmänt -
Dimensionering av slutet expansionskärl för köldbärare - Är mitt expansionskärl för litet?
Värmepumpar