Jag ska bygga vägg/ dörrar mot kattvinden
vilket material använder man för att få en hållbar drr 120cm bred och ca 95cm hög
har inte bestämt mig om jag ska ha gångjärn på ena sidan eller upptill - eller kanske10 cm upp från golvet och gångjärn på båda sidor och svänga nedåt - vet inte vilka gångjärn som passar för detta
någon som vet rät material för dörren - byggritning?
någon som gjort liknande?
vilket material använder man för att få en hållbar drr 120cm bred och ca 95cm hög
har inte bestämt mig om jag ska ha gångjärn på ena sidan eller upptill - eller kanske10 cm upp från golvet och gångjärn på båda sidor och svänga nedåt - vet inte vilka gångjärn som passar för detta
någon som vet rät material för dörren - byggritning?
någon som gjort liknande?
vilken bra beskrivning på den länken!
mina dörrar är på varma sidan och mer som dörr mot en liten garderob med snedtak. så att sätta på tjocka reglar bakom för isolering (och styvhet passar inte riktigt)
Men det kanske blir för tungt att ha en dörr med gångjärn som är 120cm - jag får kanske köra med 2st 60 cm dörrar - eller göra skjutdörr på 120cm bredd.
om jag kör med 120 cm dörrar som skjutdörr funkar det då att använda hyllplan i rätt storlek t ex halva denna dvs 60 hög och 120bred - eller funkar det inte att använda hyllplan som dörrar?
om jag kör med 60cm dörrar så får jag väl köpa köksluckor
mina dörrar är på varma sidan och mer som dörr mot en liten garderob med snedtak. så att sätta på tjocka reglar bakom för isolering (och styvhet passar inte riktigt)
Men det kanske blir för tungt att ha en dörr med gångjärn som är 120cm - jag får kanske köra med 2st 60 cm dörrar - eller göra skjutdörr på 120cm bredd.
om jag kör med 120 cm dörrar som skjutdörr funkar det då att använda hyllplan i rätt storlek t ex halva denna dvs 60 hög och 120bred - eller funkar det inte att använda hyllplan som dörrar?
om jag kör med 60cm dörrar så får jag väl köpa köksluckor
Kanske blir gångjärnen för klumpiga om du skall ha 120 cm bred dörr. Iofs väger väl inte en sådan dörr så mycket men den behöver mycket plats när den skall öppnas. Vill till att ha gott om utrymme. Jag skulle nog välja 2 dörrar a 60 cm. Tror det blir snyggare. Ser inget hinder att använda hyllplan som dörrar. Hur hade du tänkt placera skjutdörren om du valde den varianten?
Om jag sätter 60 cm dörrar typ IKEA kök så måste de ligga mot takstolsbenen - vilket gör att vanliga självstängande gångjärn inte funkar då de ska fästas i skåpet vinkelrätt mot dörren. vilket gör att öppningen skulle behöva vara några centimeter större ( vilket inte går att ändra). Jag behöver fästa gångjärnen parallellt med dörren om jag förstår rätt eftersom en 60 cm dörr kommer täcka takstolsbenet med ca 35mm på gångjärnssidan.
Jag har inte sett några gångjärn som fästes parallellt med dörren samtidigt som det passar i det för"borrade" hålet i dagens köksluckor. Utan jag måsta hitta några snygga helst dolda gångärn som kan sättas parallellt
tänkte kanske köpa luckor på IKEA om jag inte använder hyllplan
skjutdörren skulle jag placera 120cm bred och 60 hög (om jag använder halva hyllplanet) och isåfall sätta en sockel mot golvet och en list längst upp för att täcka.
Jag har inte sett några gångjärn som fästes parallellt med dörren samtidigt som det passar i det för"borrade" hålet i dagens köksluckor. Utan jag måsta hitta några snygga helst dolda gångärn som kan sättas parallellt
tänkte kanske köpa luckor på IKEA om jag inte använder hyllplan
skjutdörren skulle jag placera 120cm bred och 60 hög (om jag använder halva hyllplanet) och isåfall sätta en sockel mot golvet och en list längst upp för att täcka.
nu har jag bestämt mig för skjutdörrar 120 cm breda och 90cm höga av 19mm MDF
med den tjockleken - tror ni att de kommer att slå sig om man inte styvar upp dem på baksidan
jag kommer fabrikslackera båda sidor
med den tjockleken - tror ni att de kommer att slå sig om man inte styvar upp dem på baksidan
jag kommer fabrikslackera båda sidor