Hejsan

Det hela började med att vi hittade ett hus som vi verkligen gillade. Huset har varit till föräljning sen maj-08 och ägaren har inte fått några bud än.

Då vi ville kolla upp så mycket som det bara går om fastigheten så åkte vi ner till Lantmäteriet och fick ut alla papper på huset. Där kunde vi se att fastigheten är utmätt av Kronofogden och det har inte ägaren till huset informerat oss om vilket han enligt lag är skyldig att göra.

Vi har pratat med kronofogden som gissar att huset går till Exekutiv auktion innan jul.

Frågan är då om man ska ha is i magen och vänta till auktionen eller försöka köpa huset innan?

/:)

Om huset är utmätt av kronofogden, kan du då köpa fastigheten av någon annan än just kronofogden?

Ja, fast det verkar som att Kronofogden i första vändan försöker sälja huset utan exekutiv auktion. Jag känner till ett hus som relativt nyligen har sålts på liknande sätt. De som köpte det huset gav ett skambud i den vanliga försäljningen med mäklare. Det var ingen direkt budgivning på det huset och det verkar det ju inte vara på det ni är intresserade av heller.

Det kostar ju att ha exekutiv auktion också, så att ge ett bud som liknar vad som Kronofogden tror att de kan få ut vid en exekutiv auktion borde ju vara en rimlig väg att gå.

Hejsan Pinebar

Precis...

Han har fått tillåtelse av kronofogden att hitta en köpare. Om han hittar en köpare och tycker budet är OK så meddelar han kronofogden att han har en köpare. Tycker KF att priset är OK så blir det en affär. Dock går pengarna naturligtvis till KF.

/:)

Redigerat:
Frågan är väl om det går att få fram vad KF tror att dom kan få vid en auktion?

KFM brukar väl bifoga en marknadsvärdering av fastigheten till underlagen?

Om ni verkligen vill ha huset är det nog bäst att slå till före exekutiv auktion. Vi har varit med någon gång, och de är mycket speciella tillställningar. Man måste ha handpenningen med sig, och om det är flera som vill ha huset så är det den som har tagit mest pengar till tillställningen som får huset. Vid exekutiv auktion får man huset i exakt det skicket det befinner sig, man har inte samma rättigheter som vid en vanlig affär. Har det gått ända till exekutiv auktion är de förra ägarna troligtvist mycket negativt inställda för det hela. De kommer kanske att sitta med en stor skuld även efter auktionen. I ett hus nära oss hade ägaren målat ett hörn av sin vita villa till svart, spikat skivor framför fönstren, tagit loss listor inomhus, låst in en stor hund i badrummet etc. inför visningen till exekutiv auktion.
Det kan vara värt betala lite mer för sitt drömhus för att slippa allt detta.

-MH- skrev:
KFM brukar väl bifoga en marknadsvärdering av fastigheten till underlagen?
Japp, fråga fogden om en sådan redan är gjord.

Jag kan bara hålla med Kirrus. Försök lista ut ett lämpligt bud redan innan auktion och lämna till säljaren i nuläget så försäljningen går till som på vanligt vis. Har säljaren inga pengar kan det vara värt att be honom teckna en säljarförsäkring även om ni får bekosta den för då har ni någon form av skydd om något händer.

Är han i fogdens klor nu så har han troligen inte några stålar att pynta upp om några år när ni hittar dolda fel osv. Då kan det vara lite trygghet i en säljarförsäkring även om ni som sagt fått bekosta den åt honom.

Jag har tittat på ett o annat Kronofogdehus och min erfarenhet säger att husen är generellt sett i lite sämre skick än grannhuset. Detta är inte så konstigt eftersom uppenbarligen har inte ägaren av huset haft den bästa ekonomin eftersom han är där han är. Med dålig ekonomi följer ofta ett sämre underhåll med tanke på att underhållet kanske inte är prio ett när pengar saknas.

Sen tror jag att många som är spekulanter på hus ratar Kronofogdehus på helt felaktiga fördomar, huset är säkert mögelskadat, huset har fel det o det.
Allt för att det just går på auktion och då tolkar vi gärna in mer fel än vad det egentligen än. Vi människor fungerar ofta så. Lite dömande i vår attityd.

Detta avspeglas ju ofta i prissättningen, skulle det inte göra detta så såldes ju inte just dessa hus till de låga priserna som allt som oftast infinner sig på auktion.
Det i sig är ju en kapitalförstöring av stora mått för den som tvingas sälja på det viset och i de fall jag känner till har bankerna varit väl hårdhänta och tvingat fram försäljningar till för låga priser till stor skada för den drabbade som blir stående med en tung restskuld kanske livet ut. Samt fortsätter vara kund hos fogden.

höll på att köpa ett hus via kfm och fick nästan magsår på kuppen. först försökte säljarens bank sälja huset via mäklare. vi vann budgivningen säljaren accpeterade budet, vi skulle skriva kontrakt. en timme innan fick vi besked att säljarens bank inte accepterade vårt bud eftersom deras skulder var ännu högre. huset lämnades till auktion. vi gick och väntade fyra månader innan den skulle vara. vågade inte bjuda på andra hus under tiden. samma dag som auktionen skulle vara, vi hade lånat pengar till kontantinsatsen som man måste betala femtom minuter efter auktionen. då fick vi reda på att huset drogs tillbaka. förmodligen betalade de sina skulder själva eller nåt. och där hade vi hållit på med det jäkla h uset i sex månader. usch nej.

En fastighet säljs på kfm-auktion, till ett visst pris. Från detta pris dras förrättningskostnader. De består av Grundavgift, ca 1000 kr, Värderingavgift ca 5000 kr, Försäkringspremie ca 1000 kr och Försäljningsavgift ( vet ej hur den beräknas men jag fick betala ca 10000 kr). Till detta belopp läggs bankernas fordran och man får fram ett skyddsbelopp (reservationsbelopp). Om auktionsbudet är högre än reservationsbeloppet, kommer köpet att godtas

Jag tycker nog att det är bäst att invänta auktionen.

1. Kronofogdehusen är oftast i sämre skick än liknande hus och skall värderas därefter.
2. Det är tjuv och rackarspel på hög nivå. När ägaren, bankerna och kfm skall komma fram till hur mycket de behöver för att klara sig skadelösa.
3. Vi har köpt en kfm-fastighet, där auktionspriset inte kommit upp till bankernas reservationsbelopp. Det innebar att täckning saknades för ett visst belopp. Då är det upp till den drabbade banken att acceptera eller kullkasta budet. Kullkasta, kan man göra om man tror att det finns någon annan som är villig att betala mer. Eller om man tror att det går att klämma tidigare ägaren på resterande summa.
Denna möjlighet att köpa under reservationsbeloppet tror jag inte man har före en auktion.

Hejsan!
Jag har köpt en villa som såldes på exkutiv auktion. Det var mycket strul med själva auktionerna. Flera gånger ställdes de in och datum framflyttades. KF ville ha så mycket som möjligt på huset, så flera gånger sa de nej till mitt bud. Huset var taxerat till ca 700000 och de vägrade att få ut mindre än det. Med lite is i magen och ett jävulskt tålamod fick jag huset 3 månader senare för 175000kr.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.