Sitter och tittar på excenterslipmaskiner: https://www.metabo.com/se/sv/maskin...aesning/traebearbetning/excenterslipmaskiner/
Ser att det finns att välja på 2,5 eller 5 mm svägningskrets, och som lite slipmaskinsokunnig infinner sig frågan vilken ska man ha för "lite vanlig allmän slipning" mestadels inför ommålning inom- och utomhus i en vanlig villa?
Lite input önskas!

(Som el-&elektroniknisse är "svängningskrets" något annat, men det lämnar vi därhän.

5 mm tar av material ”dubbelt så snabbt” som 2,5 mm. Sen är det mer än smaksak om hur mycket du vill att den ska ta. Ska du finlira med känsliga saker ta en 2,5. Ska du slipa en hel bänkskiva så ta en 5mm. Men ska du slipa väggar och sånt i kåken så köp inte en excenterslip, köp då en slipgiraff istället.

A
Jag kör själv med Festo, en med 3mm och en med 5mm. Visst avverkar den med 5mm bättre, men jag använder båda till att slipa grund innan topp. Ev ger den med 3mm slag lite bättre resultat ibland, beroende på kulör och glans på toppen. Ska man köpa en skulle jag välja 5mm slag och 150mm platta.

Lutar åt att det blir en 5mm.

• Gilla
SkitOxe och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.