Hej,

Är nyinflyttad och försöker förstå vårt värmesystem. Frånluftvärmepump nibe f750, vattenburen golvvärme nere och radiatorer uppe.

Evr-cdr verkar pendla mellan minus och plus, varför är det så? Kollade härom dagen, då var det hyfsat varmt ute den stod på minus och jag tänkte att det beror på att det inte behövs värme. Kollade nu på morgonen, då står den på plus. Ca 7 grader ute nu och bara 19-20 grader på undervåningen. 20-21 grader uppe.
 
  • Rörsystem med kopplingar och reglage under en värmepump, eventuell del i en frånluftvärmepump eller värmesystem.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Vy underifrån av ett värmesystem med synliga frånluftvärmepumpanslutningar och termostatventiler.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Panel av en EVR-CDR för värmesystem med reglage och statuslampor i rött och grönt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Demmpa Demmpa skrev:
[länk]

[länk] SG3 systembeskrivning och felsökning.pdf

- & + lyser när shunten stänger/öppnar.
Det var det jag misstänkte. Så det är normalt att det gör så eller bör man eftersträva att 0 lyser?
 
Lyckas man få "0" att lysa mest hela tiden har de båda styrsystemen synkroniserats och det tror jag inte är möjligt att alltid få att fungera men man ju försöka. Det är annars bättre att shunten öppnar eller är öppen ("+") och släpper fram värmen från värmepumpen utan att strypa ner denna. Blir det för varmt på bottenvåningen med golvvärme och för kallt på övervåningen med radiatorer får man dock sänka värmekurvan i EVR-CDR.
 
J Josth skrev:
Lyckas man få "0" att lysa mest hela tiden har de båda styrsystemen synkroniserats och det tror jag inte är möjligt att alltid få att fungera men man ju försöka. Det är annars bättre att shunten öppnar eller är öppen ("+") och släpper fram värmen från värmepumpen utan att strypa ner denna. Blir det för varmt på bottenvåningen med golvvärme och för kallt på övervåningen med radiatorer får man dock sänka värmekurvan i EVR-CDR.
Alltså vilken klippa du är! Tack! Så glad för alla saker jag lär mig. Det jag noterat hittills (inte så många tittar) är att den mest verkar ligga på minus och strypa som du säger. Den gick upp på plus i morse när det var kallt ute och lite kallare inne än det borde. Men tempen är hyfsat jämn i huset. Ibland något kallare nere.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.