Hejsan och Gott Nytt År alla. - Mitt första inlägg.
Har letat på forumet efter svar på mina funderingar utan att hitta ledtråd.
- Eldar ved. Nibe Vedex 3300 tillsammans med två CTC-accar 2x500 liter med vattenberedning.
- Enplans villa 1971 med LK golvvärme i "villadelen" och några vanliga radiatorer i garagedelen där det finns rum, dusch/toa/bastu och groventré
- Ett EVR-reglersystem. EVR_C central, ESBE-92 shuntreglermotor (tidigare en EVR-M80) och utomhusgivare.
- Data - ESBE 92 24V 60/120s 15 Nm
Mitt "problem" är att vid de tillfällen då temperaturen i accarna har sjunkit ner mot 25-30 grader och reglermotorn öppnat shunten fullt så tar det - i mitt tycke - väääääldigt lång tid (3-4 timmar) för reglermotorn att stänga ner till rätt läge och grön diod på ERV-C tänder.
Följden blir att shunten under denna tid vräker ur sig 70-80 gradigt vatten fram till den väl fattat galoppen och stänger ner till rätt värde. Blir rejält varmt i radiatorkretsen och golvvärmekretsen shuntar ner maximalt för att hålla max 30 grader i golvet (temperaturbegränsad enligt manualen)
Från fullt öppen (10) till halvstängd (5) tar det typ 2-2,5 timmar (5 = 61gr ut/54gr in denna gång) varpå den verkar vaknar till liv något och shuntar ner till rätt värde med bättre fart (idag grön diod efter tre timmar: -1,8 gr ute, shunten på 2,5 = 38 gr ut/34 gr in och 21 gr i huset).
-Röd diod lyser på styrenheten hela denna tid och ger regelbundet korta impulser till motorn att stänga men i princip "inget händer". Har klurat på detta en längre tid och fick för mig att den tidigare motorn (EVR-M80 24V 55/110 sek 5 Nm) var defekt och bytte till nuvarande ESBE-92:a - utan någon märkbar skillnad.
Har sedan vi köpte huset tillägsisolerat med ytterligare 50 mm invändigt och lagt på 35-40 cm träfiberull på vinden, bytte fönster och dörrar och lade in LK-golvvärme i "villadelen" (tidigare ett enrörs radiatorsystem). Varpå vi fick sänka kurvlutningen på EVR-C från 5,5 som den förre ägaren hade kört på till nu 1!? Fortfarande tenderar det att bli varmare än behovet när utetemperaturen sjunker ner under 0. Uppgiven vedförbrukning före renoveringen 10-11 fm3/år. Prognos nu är 4-6 fm3/år.
Är detta med långsam reglering från fullt öppen till "rätt läge" normalt?
Går det att justera på något sätt?
Har jag missupfattat något när jag läst instruktionerna?
Nyårshälsningar till er alla på forumet och tack för massor av nyttiga erfarenheter från er alla.
Anders
Har letat på forumet efter svar på mina funderingar utan att hitta ledtråd.
- Eldar ved. Nibe Vedex 3300 tillsammans med två CTC-accar 2x500 liter med vattenberedning.
- Enplans villa 1971 med LK golvvärme i "villadelen" och några vanliga radiatorer i garagedelen där det finns rum, dusch/toa/bastu och groventré
- Ett EVR-reglersystem. EVR_C central, ESBE-92 shuntreglermotor (tidigare en EVR-M80) och utomhusgivare.
- Data - ESBE 92 24V 60/120s 15 Nm
Mitt "problem" är att vid de tillfällen då temperaturen i accarna har sjunkit ner mot 25-30 grader och reglermotorn öppnat shunten fullt så tar det - i mitt tycke - väääääldigt lång tid (3-4 timmar) för reglermotorn att stänga ner till rätt läge och grön diod på ERV-C tänder.
Följden blir att shunten under denna tid vräker ur sig 70-80 gradigt vatten fram till den väl fattat galoppen och stänger ner till rätt värde. Blir rejält varmt i radiatorkretsen och golvvärmekretsen shuntar ner maximalt för att hålla max 30 grader i golvet (temperaturbegränsad enligt manualen)
Från fullt öppen (10) till halvstängd (5) tar det typ 2-2,5 timmar (5 = 61gr ut/54gr in denna gång) varpå den verkar vaknar till liv något och shuntar ner till rätt värde med bättre fart (idag grön diod efter tre timmar: -1,8 gr ute, shunten på 2,5 = 38 gr ut/34 gr in och 21 gr i huset).
-Röd diod lyser på styrenheten hela denna tid och ger regelbundet korta impulser till motorn att stänga men i princip "inget händer". Har klurat på detta en längre tid och fick för mig att den tidigare motorn (EVR-M80 24V 55/110 sek 5 Nm) var defekt och bytte till nuvarande ESBE-92:a - utan någon märkbar skillnad.
Har sedan vi köpte huset tillägsisolerat med ytterligare 50 mm invändigt och lagt på 35-40 cm träfiberull på vinden, bytte fönster och dörrar och lade in LK-golvvärme i "villadelen" (tidigare ett enrörs radiatorsystem). Varpå vi fick sänka kurvlutningen på EVR-C från 5,5 som den förre ägaren hade kört på till nu 1!? Fortfarande tenderar det att bli varmare än behovet när utetemperaturen sjunker ner under 0. Uppgiven vedförbrukning före renoveringen 10-11 fm3/år. Prognos nu är 4-6 fm3/år.
Är detta med långsam reglering från fullt öppen till "rätt läge" normalt?
Går det att justera på något sätt?
Har jag missupfattat något när jag läst instruktionerna?
Nyårshälsningar till er alla på forumet och tack för massor av nyttiga erfarenheter från er alla.
Anders
Har lika installation, kolla framledningsgivaren för shunten sitter som den ska. Den ska sitta på framledningen efter shunten.
Du kan prova den, genom att värma den med hårtorken och då ska shunten stänga, med is från frysen ska den öppna. Reglerar den ner efter ett tag eller. Blir det ett avbrott på en givare ( ute eller fram ) så brukar dom ge max temp ut, korttis på en ledning blir tvärt om. Bra att kolla anslutningen på utegivaren som är ny nu. Annars är den du hade EVR-C en mycket bra reglering, ävensom gammal.
Du kan prova den, genom att värma den med hårtorken och då ska shunten stänga, med is från frysen ska den öppna. Reglerar den ner efter ett tag eller. Blir det ett avbrott på en givare ( ute eller fram ) så brukar dom ge max temp ut, korttis på en ledning blir tvärt om. Bra att kolla anslutningen på utegivaren som är ny nu. Annars är den du hade EVR-C en mycket bra reglering, ävensom gammal.
Hejsan jonaserik och tack för återkoppling. Jag har BARA bytt shuntmotorn. Den gamla reglercentralen EVR-C med gamla framledningsgivaren och utegivaren sitter kvar. Ska ta mig ut och kolla utegivaren. Kunde vara intressant att checka av framledningsgivaren såsom du föreslår. Kanske är det bra att "väcka" diverse förskruvningar också.
Anders
Anders
Men är det så att att du nu har en ESBE motor och EVR-C kvar. Om den röda lyser hela tiden så vill den ge ut full värme. Något är det med infon till EVR-C eller så är det att du inte fått ESBE:n i rätt läge eller baklänges funktion. En bild på själva shunten är bra. helst utan motor då. Och rören som kommer fill shunten, samt info vilka rör som kommer till shunten. värme/retur o.s.v.T Trevee skrev:Hejsan jonaserik och tack för återkoppling. Jag har BARA bytt shuntmotorn. Den gamla reglercentralen EVR-C med gamla framledningsgivaren och utegivaren sitter kvar. Ska ta mig ut och kolla utegivaren. Kunde vara intressant att checka av framledningsgivaren såsom du föreslår. Kanske är det bra att "väcka" diverse förskruvningar också.
Anders
,
Följande händer:
-20-30 grader i accarna alla nivåer.
- EVR-C: röd+(plus) lyser - vill alltså öppna shunten och peta ur mer värme. = fullt ok och som det ska-finns inte tillräcklig värme i accarna.
-Tänder pannan och fyller upp hela såhär års = fulla accar 80 gr på alla 4 nivåer med en full panna
-Panntemp upp i full värme. 85 grader. Typ 70-75 ut från shunten till kretsen
-EVR-C: Växlar till röd-(minus) diod - vill alltså stänga shunten = fullt ok och som det ska - det går ut för mycket värme till kretsen.
Det är från detta läge det tar shuntmotorn 3 timmar att stänga ner så att grön diod lyser.
Samma sak oavsett viken motor jag jag har - den nya ESBE92:n eller den gamla EVR m80.
Idag slog det om till GRÖN diod efter dryga tre timmar: -1,8 gr ute, shuntmotorn stängde till 2,5 = 38 gr ut/34 gr tillbaka och 21 gr i huset)
Ska det gå så långsamt?
Tappar jag energi på detta?
Kanske inte då returtemp fortsatt är 4 grader lägre oavsett om det är 70 grader eller 38 grader ut
-20-30 grader i accarna alla nivåer.
- EVR-C: röd+(plus) lyser - vill alltså öppna shunten och peta ur mer värme. = fullt ok och som det ska-finns inte tillräcklig värme i accarna.
-Tänder pannan och fyller upp hela såhär års = fulla accar 80 gr på alla 4 nivåer med en full panna
-Panntemp upp i full värme. 85 grader. Typ 70-75 ut från shunten till kretsen
-EVR-C: Växlar till röd-(minus) diod - vill alltså stänga shunten = fullt ok och som det ska - det går ut för mycket värme till kretsen.
Det är från detta läge det tar shuntmotorn 3 timmar att stänga ner så att grön diod lyser.
Samma sak oavsett viken motor jag jag har - den nya ESBE92:n eller den gamla EVR m80.
Idag slog det om till GRÖN diod efter dryga tre timmar: -1,8 gr ute, shuntmotorn stängde till 2,5 = 38 gr ut/34 gr tillbaka och 21 gr i huset)
Ska det gå så långsamt?
Tappar jag energi på detta?
Kanske inte då returtemp fortsatt är 4 grader lägre oavsett om det är 70 grader eller 38 grader ut
Om termosterna på elementen fungerar perfekt så ska man ju inte tappa så mycket energi på att det reglerar långsamt. Men i praktiken funkar inte alla termostater, och det blir en viss hysteres innan termostaten begränsar flödet I elementet, så jag skulle gissa att du märker att det blir lite ojämn temp inne? Vilket innebär en del "onödig" energi.
Min shunt kanske tar 5 min på att sänka från max till min, när pannan brassar på.
Min shunt kanske tar 5 min på att sänka från max till min, när pannan brassar på.
Ja precis "BSOD" det är det jag också förväntar mig att systemet borde prestera.
- Vad betyder märkningen 60/120 på shuntmotorn?
- 60 respektive 120 sek från öppet/stängt?
- 60 sekunder med 90 grader slag?
- 120 sekunder med 180 graders slag?
Min ESBE 3MG shunt är 90 grader. Teoretiskt ska den alltså stänga på 60 sekunder men det är ju naturligtvis inte rimligt. Men omslag från fullt öppen "röd-(minus) till "grönt" borde EVR-C prestera på åtminstonne10-20 minuter. Över tre timmar?! Det verkar skumt!
Varför ger min regler EVR-C bara mycket korta gångimpulser till motorn (typ 1 sekund var 5-10 sekund? Ibland längre impulser.
- Vad betyder märkningen 60/120 på shuntmotorn?
- 60 respektive 120 sek från öppet/stängt?
- 60 sekunder med 90 grader slag?
- 120 sekunder med 180 graders slag?
Min ESBE 3MG shunt är 90 grader. Teoretiskt ska den alltså stänga på 60 sekunder men det är ju naturligtvis inte rimligt. Men omslag från fullt öppen "röd-(minus) till "grönt" borde EVR-C prestera på åtminstonne10-20 minuter. Över tre timmar?! Det verkar skumt!
Varför ger min regler EVR-C bara mycket korta gångimpulser till motorn (typ 1 sekund var 5-10 sekund? Ibland längre impulser.
Var sitter framledningsgivaren, den ska sitta minst ca 0,5 efter pumpen. Sen en sak till, vad står det på motorn, dom finns i 3 utföranden, gångtid 30 , 60 , 90 sekunder för 90 grader från min till max. Hade du något foto på shunten utan motor. Det är en 4-vägs shunt som sitter på tanken.
Påden vita vridpotentiometern uppe i vänstra hörnet på reglercentralen ställer du in pausintervallet på shuntmotorn, gångtiden är bara några sekunder, om du vrider motsols max så kommer den att pausa kortare tid, det är nästan så att den går kontinuerligt.
ställ in den så att det passar ditt hus så den inte håller på att reglerar upp och ned i onödan då husvärmen är ett trögt system.
ställ in den så att det passar ditt hus så den inte håller på att reglerar upp och ned i onödan då husvärmen är ett trögt system.
Den gamla shuntmotorn var en EVR M-80 24V 55/110 sek 5 Nm
Den nya är en ESBE-92 24V 60/120 sek 15 Nm
Som jag skrev tidigare - Båda var/är lika långsamma enligt tidigare beskrivning.
Shunten är en trevägs ESBE 3MG DN25 "nernipplad" till DN20 och 22 mm CU-rör i systemet
Framledningsgivaren sitter i mitt fall endast 20 cm över cirkulationspumpen 10 cm från taket (på bilden har jag plockat av isoleringen. Fäst med två buntband)
Shunten sitter inte på tanken utan fritt under cirkulationspumpen.
Allt installerat 1996 enligt tidigare ägare.
Frågan kvarstår - Varför reglerar motorerna så långsamt från öppen till "rätt" inställning
Den nya är en ESBE-92 24V 60/120 sek 15 Nm
Som jag skrev tidigare - Båda var/är lika långsamma enligt tidigare beskrivning.
Shunten är en trevägs ESBE 3MG DN25 "nernipplad" till DN20 och 22 mm CU-rör i systemet
Framledningsgivaren sitter i mitt fall endast 20 cm över cirkulationspumpen 10 cm från taket (på bilden har jag plockat av isoleringen. Fäst med två buntband)
Shunten sitter inte på tanken utan fritt under cirkulationspumpen.
Allt installerat 1996 enligt tidigare ägare.
Frågan kvarstår - Varför reglerar motorerna så långsamt från öppen till "rätt" inställning
Hejsan tracker. Jahaaa. Det har jag inte noterat när jag läst manualen. Nu när jag lusläser manualen ser jag under "Funktioner på reglercentralen" Detalj "1" = Justering motorns öppettider. Däremot finns det inget (vad jag kan se) som beskriver denna potentiometers funktion. Nu ska jag testa. Återkommer
Givaren sitter i himlen på röret ovanför pumpen och är av anliggningstyp. bäst med dykrör, sätt lite isolering runt den och se vad som händer. Och du har monterat motorn rätt , dom där shuntarna går att snurra 360 grader. på axeln är det en fasning som visar vilken port som är stängd. Den ställs för stopp för värmen från pannan, ser ut som att fasningen ska vara rakt ner. Regleringen ställ på min och motorn ska då stanna på helt blå markering, Den vita delen med taggar på sätt dit och motorn monteras så den sitter som nu. Inte för att jag tror att den går baklänges, men då skiftas svart och brun i centralen.
Ser ut som att motorn ska gå vänstergång och stänga returen som jag uppfattar kommer från höger.
Ser ut som att motorn ska gå vänstergång och stänga returen som jag uppfattar kommer från höger.
Redigerat:
Nu har jag testat potentiometern som "tracker" uppmärksammade mig på. Den var ställd på "max paus". Vred upp den helt åt andra hållet och då började styrningen ge driftimpuls till motorn som du skriver "nästan kontinuerligt". Här gäller det att hitta en bra balans naturligtvis. Nu avvaktar jag morgondagen då accarna börjar bli tömda och se hur det funkar. Rapport kommer.
God morgon.
Rapport om min "slöa" shuntmotor. Idag vid 07.30 var accarna helt tömda på värme - dryga 20 grader alla nivåer.
Tände upp och fyllde pannan och lämnade pannrummet vid 08.00 för frukost. Kollade upp läget igen strax före 09. Då hade shunten flyttat sig från "fullt öppen" till "grön diod" på denna tid. Lysande.
Stort tack till "tracker" som uppmärksammade mig på potentiometern på EVR-C. Denna lilla förändring kapade bort minst två av de tre timmarna det tog innan. Och tack till övriga som lag ner tid på att hjälpa mig lösa mitt problem. Nu är nästa problem att jag plötsligt har två fungerande shuntmotorer.
Sensmoralen av detta blir att jag skulle inlett denna tråd INNAN jag drog åstad och köpte ny motor. Visdom kostar pengar att förvärva. Ha det så gott alla
Rapport om min "slöa" shuntmotor. Idag vid 07.30 var accarna helt tömda på värme - dryga 20 grader alla nivåer.
Tände upp och fyllde pannan och lämnade pannrummet vid 08.00 för frukost. Kollade upp läget igen strax före 09. Då hade shunten flyttat sig från "fullt öppen" till "grön diod" på denna tid. Lysande.
Stort tack till "tracker" som uppmärksammade mig på potentiometern på EVR-C. Denna lilla förändring kapade bort minst två av de tre timmarna det tog innan. Och tack till övriga som lag ner tid på att hjälpa mig lösa mitt problem. Nu är nästa problem att jag plötsligt har två fungerande shuntmotorer.
Sensmoralen av detta blir att jag skulle inlett denna tråd INNAN jag drog åstad och köpte ny motor. Visdom kostar pengar att förvärva. Ha det så gott alla