Jag behöver både en åtminstone-inte-skräp gerkapsåg för lister och liknande och en såg för att kapa metallprofiler. Jag planerar dessutom att under hösten kakla badrum, lite VVS-arbete och lägga sten på altanen. Jag blev därför glad när jag hittade Evolution Rage-serien som utlovar att de kan såga ”allt” (med diamantklinga för sten). Detta dessutom till ett billigt pris. Jag har ont om plats, så en allt-i-allo-såg hade passat mig perfekt. Detta låter lite för bra för att vara sant. Jag tänker isf på Evolution Rage 210 SMS+ som kostar kring 2800.

Är det någon som har erfarenhet av den modellen eller en liknande (det finns många)?

Kan man sätta vanliga sågblad för trä med svenska dimensioner i dem? Vill inte behöva beställa från utlandet.

De säger att det går att såga metall utan gnistor. Är det sant? Är det så sant att man kan ha dammsugare på?

Några andra uppenbara nackdelar?
 
Jag har sett lite liknande trådar här, men det har kommit många modeller så jag tycker en ny är berättigad :)
 
Jag har även en kass geringssåg från Clas Ohlson som jag kan offra om det går att sätta en kapskiva för metall i den och sen köra på lite långsammare hastighet. Fast det bästa vore om Evolution-sågen var lika bra för trä som andra sågar i samma prisklass :)
 
Ingen alltså? Det var ovanligt för att vara Byggahus :)
 
Har du provat att googla evolution rage review?
 
nanowire nanowire skrev:
Har du provat att googla evolution rage review?
Jo, jag kan googla. Men de har skickat ut demoex till varenda youtubesnickrare med mer än typ 12 följare så det är väldigt varierande kvalitet. På det här forumet vet jag ungefär vad folk håller på med och hur nördiga de är. Om någon på youtube säger ”terrible tearout” och nån annan ”perfect cut” så har jag svårare att bedöma det.
 
Köpte deras enkla 210mm version för flera år sen (har för mig jag betalade drygt 1000:- ) , helt okej för att såga av grejer men inget jag skulle använda för att sätta lister i huset med (lite för mycket felmarginal/glapp).
Kapa reglar är den helt okej för (men jag köpte den utan gejdrar), trevlig att såga metall med, det blir varma spånor och har även kommit någon gnista nu när klingan blivit nött så skulle rekommendera en askhink eller liknande! Sen tror jag inte den skulle fånga mer än hälften ändå så jag kör utan för det behöver ändå städas..
Bakre anhållet har krökts och vinklarna är inte helt exakta, men jag har kvar den för grövre jobb (borde köpa en diamantklinga för marksten till den)!
 
Redigerat:
K_arlstrom K_arlstrom skrev:
Köpte deras enkla 210mm version för flera år sen (har för mig jag betalade drygt 1000:- ) , helt okej för att såga av grejer men inget jag skulle använda för att sätta lister i huset med (lite för mycket felmarginal/glapp).
Kapa reglar är den helt okej för (men jag köpte den utan gejdrar), trevlig att såga metall med, det blir varma spånor och har även kommit någon gnista nu när klingan blivit nött så skulle rekommendera en askhink eller liknande! Sen tror jag inte den skulle fånga mer än hälften ändå så jag kör utan för det behöver ändå städas..
Bakre anhållet har krökts och vinklarna är inte helt exakta, men jag har kvar den för grövre jobb (borde köpa en diamantklinga för marksten till den)!
Tack! Jag tror jag gör så att jag också köper den lilla billiga och så får jag skaffa en annan för trä när jag behöver något bättre än den jag har.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.