844 läst · 5 svar
844 läst
5 svar
Ettrörssystem
Hej fina folket!
Jag har en 1.5 vånings villa i södra Skåne. Elementen i vårt hus är ett rörsystem (både i källaren och på första våningen). Vi har också installerat luft/vatten värmepump som finns i källaren. Jag har märkt att elementen i källaren är mycket varmare än elementen på våningen som vi bor på. Har ni någon tips om hur jag kan göra för att få upp värmen? Har tidigare läst att sådana element fungerar inte om en av dem stängs av.
Kan man göra så att första elementen värms här uppe och sedan de som är i källaren?
Tror ni att vi bör byta själva elementen som är gamla? Vi har bytt ut en element i badrummet till vattenburen handdukstork som fungerar bra men jag minns inte hur tidigare elementen i badrummet fungerade tidigare eftersom jag bara har bott här i ca 1 år.
Mvh
Asso
Jag har en 1.5 vånings villa i södra Skåne. Elementen i vårt hus är ett rörsystem (både i källaren och på första våningen). Vi har också installerat luft/vatten värmepump som finns i källaren. Jag har märkt att elementen i källaren är mycket varmare än elementen på våningen som vi bor på. Har ni någon tips om hur jag kan göra för att få upp värmen? Har tidigare läst att sådana element fungerar inte om en av dem stängs av.
Kan man göra så att första elementen värms här uppe och sedan de som är i källaren?
Tror ni att vi bör byta själva elementen som är gamla? Vi har bytt ut en element i badrummet till vattenburen handdukstork som fungerar bra men jag minns inte hur tidigare elementen i badrummet fungerade tidigare eftersom jag bara har bott här i ca 1 år.
Mvh
Asso
Har du kollat att du har tillräckligt tryck för att lyfta vattnet till bostadsplanet?
Om källaren är en egen slinga (eller slingor) så kan det vara för lite tryck i systemet men fortfarande ge bra värme i källaren.
Om det däremot är som mitt hus med slingor som direkt går upp på bostadsplanet och som sen har nedstick till källarelementen så är det lite klurigare, har du luftat alla element?
Om källaren är en egen slinga (eller slingor) så kan det vara för lite tryck i systemet men fortfarande ge bra värme i källaren.
Om det däremot är som mitt hus med slingor som direkt går upp på bostadsplanet och som sen har nedstick till källarelementen så är det lite klurigare, har du luftat alla element?
Redigerat:
Om du inte redan gjort detta så kontrollera att ventilerna på elementen fungerar korrekt genom att skruva bort termostatvredet och trycka in den "lilla pinnen" som ska gå att trycka in och sedan fjädra tillbaks. Om den sitter fast kan man fixa den med lite rörmockeri (detaljer olike per typ av elementkoppel).
Min egen erfarenhet är att 5 av 10 ventiler var helt fastgeggade i ett hus byggt 2004 som vi köpte 2020.
Givetvis också luftning som första åtgärd som påpekats.
Min egen erfarenhet är att 5 av 10 ventiler var helt fastgeggade i ett hus byggt 2004 som vi köpte 2020.
Hej, tack för ditt svar!M magost77 skrev:Om du inte redan gjort detta så kontrollera att ventilerna på elementen fungerar korrekt genom att skruva bort termostatvredet och trycka in den "lilla pinnen" som ska gå att trycka in och sedan fjädra tillbaks. Om den sitter fast kan man fixa den med lite rörmockeri (detaljer olike per typ av elementkoppel).
Det finns några element där lilla pilen inte går in och jag är rädd för att trycka in det så det inte kommer ut igen och ”förstör” det lilla värmen vi får med.
/Asso
Hej och tack för din tid!S Skyscraper skrev:Har du kollat att du har tillräckligt tryck för att lyfta vattnet till bostadsplanet?
Hur mycket ska man höja på trycket? Vad har du själv? Har en jätte ny vatten/luft värmepump från Bosch och huset är en våning+ källare som används dvs 2 våningar.
mvh
Asso
Om du behöver lyfta vattnet en våning från värmepumpen så är ett systemtryck runt 1 bar lämpligt. Du kan även ha aningen högre men inte över 1.5 bar då man bör ha lite marginal till de 2 bar som säkerhetsventilen troligtvis löser ut vid.A Asso skrev:
Själv kör jag med så lågt tryck jag vågar så att mina snart 60 år gamla rör läcker så lite som möjligt...
Trycket kommer variera lite beroende på temperaturen i systsmet, detta är normalt.
Redigerat:
Liknande trådar
-
Byta ut elradiatorer till vattenburna i ett ettrörssystem?
Värme allmänt -
Knepigt ettrörssystem
Värme allmänt -
Mockfjärdshus 1970, Ettrörssystem koppling, läcker.
Byggmaterial & Byggteknik -
Tp flex fördelare, ettrörssystem med bypass i Älvsbyhus.
Värme allmänt -
Problem med temperatur i ettrörssystem i hus bygg 1983
Värme allmänt