Hej allihopa!
Nu är det såhär att vi köpt ett radhus på 108 kvm. Idag var vi där och tog mått. Både jag och maken fick en känsla av att det kanske inte här vi ska bo permanent, utan det blir en mellanlandning. Detta för vi kände att det är lite för litet.
Vi väntar vårt fjärde barn och idag bor vi i en lägenhet på 78 kvm. Vi behöver flytta ut och har inte tid eller ork för stora renoveringar som småbarnsföräldrar. Just i området vi vill bo så är alla hus från 70-80 talet och behöver omfattande renovering.

Nu till min fråga. Anser ni att det är då onödigt att göra om ett större rum och klädkammare till två rum? Är det onödiga kostnader eller kommer det vara bra om vi väljer att sälja i framtiden? Vi vet inte riktigt hur vi ska tänka. Sen kanske vi väljer att bo kvar och gör rummet då? Tacksam för lite tips och hur vi ska tänka!🙏🏻

Bifogar bild på planlösningarna.

• Alternativ planlösning för radhusets övervåning, visar tre sovrum, hall och WC/D.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Planritning av radhusets överplan med tre sovrum, hall, klädkammare och WC/dusch.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
PeGeCo
  • Laddar…
4 sovrum där varje rum får eget fönster ser vettigt ut. Föräldrasovrummet blir ju litet men jag ser egentligen inte en nackdel för ev framtida försäljning. Radhuset som sådant tycks lite litet framöver för en 4-barnsfamilj - om man ska strikt gå efter dagens standard - men under småbarnsåldern kan ett par av barnen dela rum.

I framtida försäljningsperspektiv dvs om TS en dag säljer för större bostad tror jag att radhuset kan locka många spekulanter. Om man krasst ser verkligheten för många familjer idag och som har delad vårdnad behöver barnen två hem och då ser lösningen med 4 mindre sovrum som mycket bra.

Jag hade tidigare liknande planritning från 1920talet på 106 kvm och där jag byggde om till 3 sovrum och utnyttjade kattvindarna till sovalkover. Det blev väldigt fint.

Redigerat:
  • Gilla
lillanutten
  • Laddar…
BirgitS
D Diana Kibsson skrev:
Nu till min fråga. Anser ni att det är då onödigt att göra om ett större rum och klädkammare till två rum? Är det onödiga kostnader eller kommer det vara bra om vi väljer att sälja i framtiden? Vi vet inte riktigt hur vi ska tänka.
Fråga ett par mäklare i området vad som efterfrågas. Om det är så att de som kommer och tittar i huvudsak är par som väntar första eller andra barnet, kanske det inte ger något alls att göra ett nytt rum. Men om de som kommer och tittar brukar undersöka om det går att göra samma sak som ni planerar då är det ju en bra investering.

Det beror också på hur stora sovrummen är. Kommer det i föräldrasovrummet finnas plats även för tillräckligt många garderober t.ex.

Onödig kostnad för en framtida försäljning eller för att vardagen ska fungera medan ni bor där? Jag skulle prioritera att bo där och se kostnaden som en "flyttkostnad" dvs det är alltid något som man vill fixa och som ingår i budgeten för nyinköp och flytt. Hur det sedan påverkar framtida försäljning är mest intressant om man gör något stort ingrepp.

Jag skulle i alla fall börja med att flytta in. Minstingen kan bo i garderoben i många år innan det blir för litet. Om ni vill bo kvar då så kan ni ju bygga om då.

• Gilla
Anaii
  • Laddar…
Jag skulle inte göra om något innan jag bott där ett tag. Men jag skulle heller inte kunna tänka mig 108kvm på 6 personer. För mig skulle det varit väldigt temporärt och då funkar det som det är.

För framtida försäljning så är frågan vem som är intresserad av att köpa. Min gissning är
0-1 barn: Fördel klädkammare
2 barn: Fördel extra rum.
3+ barn: För litet hus (enligt mig)

• Gilla
ylven
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.