Hallå alla kloka.
Jag och min sambo har gått i husköpartankar ett bra tag och vi har äntligen hittat ett hus som vi båda föll pladask för. Men det har dykt upp ett antal frågor nu efter att vi vart på visning och i efterhand sökt mer information.

Försäljningen gäller 2 fastigheter.

Fastighet 1 gäller 1 hus och en lada. Båda är registrerade som bostadshus. Ladan består av 2 garage, 1 verkstad, 1 rum med box för häst och ett utrymme med bastu. Från stallet kan du via stege ta dig upp på loftet som kan göras beboeligt, men det är absolut inte i skick att flytta in i idag. Vad finns det för för och nackdelar med att ladan står som bostadshus och varför tror ni att man valt att göra så? Det är även olika adresser på byggnaderna.

Fastighet 2 är ängsmark på ca 3000kvm. Ingen av oss har tidigare ägt hus eller ängsmark, rent ekonomiskt och praktiskt har vi inte koll på om det är en fördel eller nackdel att äga den marken. Vi har pratat om att sälja av för att betala av lån snabbare. Vad säger ni om detta?

Sen har jag bett om all info om dessa fastigheter hos länsstyrelsen men det saknas papper ang servitut, innebär et att det inte finns några eller tror ni att det är slarv och dom glömde att skicka över?

Hoppas att ni kan hjälpa oss att få lite klarhet i det här. :)
Är jag lite kort på info så får ni skrika till så försöker jag ordna det :)

Tack.

0,3 ha ängsmark är inte värt någonting nästan, om du inte kan göra tomter av den och sälja.

Om det är en hästgård du köper, så är det ju bra med en liten hage till. Är du säker på att det är två fastigheter, begriper inte hur Lantmäteriet har åstadkommit en sådan liten fastighet som 0,3 ha, om det inte är (tänkt för) en tomt?

Ang. två bostäder, kolla fastighetsavgiften så ni inte får dubbelt upp.

-MH- skrev:
0,3 ha ängsmark är inte värt någonting nästan, om du inte kan göra tomter av den och sälja.

Om det är en hästgård du köper, så är det ju bra med en liten hage till. Är du säker på att det är två fastigheter, begriper inte hur Lantmäteriet har åstadkommit en sådan liten fastighet som 0,3 ha, om det inte är (tänkt för) en tomt?

Ang. två bostäder, kolla fastighetsavgiften så ni inte får dubbelt upp.
Jag vet inte om det kan klassas till hästgård då det endast finns 1 box. Jag själv skulle tro att när dom styckade ängsmarken var det i syfte att ha häst gå där. I avstyckningsbeskrivningen från mitten på 40-talet står det att det är åkermark.

Jag ska kolla upp fastighetsavgiften, det hade jag inte tänkt på själv. Men om inte jag är ute och cyklar så betalar du fastighetsavgiften per fastighet, bör det inte vara dubbelt upp pga fastigheter då, inte pga bostadshus? Jag kanske tänker helt galet.

Edit: Det är 2 fastigheter, har pratat med kommun och lantmäteriet som gett mig info om båda plus att fastighetskartan målar ut 2 separata tomtgränser med olika betäckningar.
ex ( 1:202) och (1:208).

Redigerat:
Jordbruksfastighet utan byggnader har ingen fastighetsskatt/avgift. Enda nackdelen att det är två fastigheter är att du får två lagfartskostnader (825:-?).

-MH- skrev:
Jordbruksfastighet utan byggnader har ingen fastighetsskatt/avgift. Enda nackdelen att det är två fastigheter är att du får två lagfartskostnader (825:-?).
Gäller det även om fastigheterna är samtaxerade som i detta fallet? (Jag vet, jag nämnde inte det i det första inlägget :p )

Inte vet jag! :D Men jag tror du kan googla fram svaret relativt kvickt. Eller ringa Lantmäteriet/SKV.

Nanny Fine
Skriver man på ETT belopp och har ETT köpebrev, med båda fastigheterna omnämnda, så borde det ju bli EN lagfartskostnad.... :)

Kanske, kanske inte. Lättare att kolla än "borda". ;)

Det är lite skoj, när jag pratade med lantmäteriet så hänvisades jag vidare till skatteverket. Efter 25 minuter i kö så hänvisades jag till lantmäteriet.. Det enda jag fick reda på hos skatteverket var att hos dom så var ladan INTE registrerad som ett bostadshus (Hos kommunen står ladan som ett bostadshus). Jag är förvirrad.

Redigerat:
Beskattningen avgörs av en fastighets typkod, som bestäms av skatteverket i fastighetstaxeringen. Detta har "kommunen" inte det minsta med att göra.

Jag gissar att du med "kommunen" menar kommunens byggnadskontor. Att man därifrån svarat som man gjort antar jag beror på att tjänstemannen tror du fiskar efter bygglov. Det är nämligen så, att jordbrukets ekonomibyggnader åtnjuter undantag från bygglovsplikt, vilket ofta leder till tolkningssvårigheter. Ifråga om fastigheter som dessa kan man nämligen inte räkna med undantag från bygglov, även om fastigheten råkar vara vara jordbrukstaxerad.

• Gilla
Freilor
  • Laddar…
billy_baver skrev:
Beskattningen avgörs av en fastighets typkod, som bestäms av skatteverket i fastighetstaxeringen. Detta har "kommunen" inte det minsta med att göra.

Jag gissar att du med "kommunen" menar kommunens byggnadskontor. Att man därifrån svarat som man gjort antar jag beror på att tjänstemannen tror du fiskar efter bygglov. Det är nämligen så, att jordbrukets ekonomibyggnader åtnjuter undantag från bygglovsplikt, vilket ofta leder till tolkningssvårigheter. Ifråga om fastigheter som dessa kan man nämligen inte räkna med undantag från bygglov, även om fastigheten råkar vara vara jordbrukstaxerad.
Fantastiskt, det där gav mig mycket mer kött på benen.. Tack för att du tog dig tid :)

Nu ni, budgivning är i full gång och vi är i topp just nu, alla andra har lagt sig! Kunde aldrig tro att det kunde vara så spännande att köpa hus! :D

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.