Hej,

Ska snart ge mig in på mitt seriösa bygge.
Tanken är att det ska bli ett litet soffbord (ca 45x45x45)
Materialet ska vara planhyvlad ek i dimensionerna 21x21 samt 21x43.

Jag gjorde för ett tag sedan en prototyp, då det var tänkt att vara en pall, i furu.
Den blev inte klar men jag kom tillräckligt långt för att veta lite vad jag ska göra/ inte göra.
Ofärdig träram för ett soffbord på ett rörigt arbetsbord i en lagerlokal.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Till den använde jag i hög grad sänksåg samt bandsåg m.m men jag känner att jag inte hade tillräcklig kontroll och det ibland hände saker lite för fort.
Därav tänkte jag försöka att mest använda mig av handverktyg; stämjärn och japansåg m.m.

Tanken är att resultatet ska se ut ungefär så här.
3D-modell av ett enkelt soffbord i ek med måttangivelser, presenterar design för handgjorda sammanfogningar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Tanken är att det ska sammanfogas med "mortise and tenon" (osäker på vad det heter på svenska), bortsett från de diagonala bitarna som jag kommer skruva fast, samt bordskivan som jag tänkte använda fästa med beslag.
Kurvan på staget tänkte jag försöka göra med stämjärn, enligt tekniken i den här videon:
Går inte det vägen så får jag väl gå tillbaka till bandsågen.
 
  • Gilla
hampasnöret
  • Laddar…
V VLJ skrev:
Hej,

Ska snart ge mig in på mitt seriösa bygge.
Tanken är att det ska bli ett litet soffbord (ca 45x45x45)
Materialet ska vara planhyvlad ek i dimensionerna 21x21 samt 21x43.

Jag gjorde för ett tag sedan en prototyp, då det var tänkt att vara en pall, i furu.
Den blev inte klar men jag kom tillräckligt långt för att veta lite vad jag ska göra/ inte göra.
[bild]


Till den använde jag i hög grad sänksåg samt bandsåg m.m men jag känner att jag inte hade tillräcklig kontroll och det ibland hände saker lite för fort.
Därav tänkte jag försöka att mest använda mig av handverktyg; stämjärn och japansåg m.m.

Tanken är att resultatet ska se ut ungefär så här.
[bild]

Tanken är att det ska sammanfogas med "mortise and tenon" (osäker på vad det heter på svenska), bortsett från de diagonala bitarna som jag kommer skruva fast, samt bordskivan som jag tänkte använda fästa med beslag.
Kurvan på staget tänkte jag försöka göra med stämjärn, enligt tekniken i den här videon:[media]Går inte det vägen så får jag väl gå tillbaka till bandsågen.
Tapp och tapphål.

En av hemligheterna med bandsågen är att inte mata framåt för fort. Långsamt, långsamt när man ska finlira :)
 
Ja, tyckte jag försökte det men krävs helt klart mer övning.
Men ska försöka köra på huvudsakligen på handverktyg nu. Det är nog en bra övning för mitt tålamod med.

Prototypen gjorde jag med plugg, då jag saknade både pluggjigg eller strykmått.
Till nästa steg jag iallafall införskaffat ett strykmått.
Detta verkar vara en bristvara, då både proffsmagasinet, axminister m.m varit slutsålda länge.
Jag köpte därför ett från Amazon, som jag tror komma funka. Måttstrecken är svåra att se, och det finns ingen metod för finjustering.
I detta fallet tror jag det viktigaste är att få samma mått överallt, vilket jag tror detta kommer lösa, snarare än exakt "xx mm"
Röd och silverfärgad metallstrykmått som ligger på ett vitt underlag, saknar finjusteringsfunktion.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
V VLJ skrev:
Ja, tyckte jag försökte det men krävs helt klart mer övning.
Men ska försöka köra på huvudsakligen på handverktyg nu. Det är nog en bra övning för mitt tålamod med.

Prototypen gjorde jag med plugg, då jag saknade både pluggjigg eller strykmått.
Till nästa steg jag iallafall införskaffat ett strykmått.
Detta verkar vara en bristvara, då både proffsmagasinet, axminister m.m varit slutsålda länge.
Jag köpte därför ett från Amazon, som jag tror komma funka. Måttstrecken är svåra att se, och det finns ingen metod för finjustering.
I detta fallet tror jag det viktigaste är att få samma mått överallt, vilket jag tror detta kommer lösa, snarare än exakt "xx mm"
[bild]
Precis, det viktiga är 'bara' att det är samma mått inte vilket mått. Gör en 'storystick' så kan du tillverka fler sen vb :)
 
Jag har nu gjort en liten designuppdatering.
Tanken är att det bruna ska vara ek, behandlad med t.ex. hårdvaxolja eller något annat transparant.
Själva bordskivan ska istället läckas i en glansig gräddvit färg.
Passningen mellan "hörnen" och bordskivan kommer eventuellt bli lite jobbigt att få till snyggt utan glapp.
Nu väntar jag bara på en leverans av lite nya stämjärn så jag kan sätta igång:)
3D-rendering av ett designat bord med ekben och en gräddvit bordskiva klar för ytbehandling.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Doctore och 1 till
  • Laddar…
V VLJ skrev:
Jag har nu gjort en liten designuppdatering.
Tanken är att det bruna ska vara ek, behandlad med t.ex. hårdvaxolja eller något annat transparant.
Själva bordskivan ska istället läckas i en glansig gräddvit färg.
Passningen mellan "hörnen" och bordskivan kommer eventuellt bli lite jobbigt att få till snyggt utan glapp.
Nu väntar jag bara på en leverans av lite nya stämjärn så jag kan sätta igång:)
[bild]
Av lite olika anledningar hade jag nog tagit mig en rejäl funderare på de där hörnklossarna. Till att börja med får du några väldigt svårstädade innerhörn om klossarna sticker upp som på bilden. Dessutom hindrar klossarna delvis skivans utrymme att växa o krympa i breddled (om skivan är massiv). Det sistnämnda kan dock funka eftersom klossarna är korta men det känns lite som en chansning. Tredje problemet ser jag är ommålning av skivan som kommer bli en väldigt delikat övning om klossarna är limmade. Om jag skulle satt klossar likt det hade jag nog gjort stegade klossar som möjliggör att de skruvas fast underifrån o kan plockas av vid ommålning/oljning. Känns också lite bättre med olimmade klossar map trärörelser. Det är dock en rätt trixig övning med fräs o stämjärn för att få det bra.

3D-modell av träbordshörn med hörnklossar och synliga skruvhål som diskuteras för städning och underhåll.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Illustration av en hörndetalj med en upphöjd hörnkloss på en träskiva.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
VLJ
  • Laddar…
Ja, jag har funderat en del på det.
Min tanke har varit att klossarna och skivan ej ska vara fästa i varandra alls, utan att skivan är fäst i de horisontella bitarna med beslag, och klossarna med tappsammanfogning i benen. Då kan skivan tas bort enkelt vid ytbehandling.
Eftersom skivan ska lackas behöver den ju ej vara massiv så det är väl det enklaste sättet att undvika krympning.

Ett annat alternativ som är lättare som jag har funderat på, men ej lika snyggt, är att låta benen gå ända upp till skivans kant:
3D-modell av ett bord med avtagbar skiva och underrede med tappsammanfogade ben.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.