D
P paralun skrev:
Jo det är ett omfattande regelverk nuförtiden och speciellt om det finns risk att ett barn kan avvika av någon anledning. Det får bara inte hända och hela den här historien är mycket märklig.
Fast vad är det märkliga, just nu pågår säkert ett hundratal sådana utflykter, till externa lekplatser, och alla inblandade och samhället i stort är tacksamma för det engagemang som personal visar i att genomföra dessa. De som har barn på förskolor som inte gör detta är besvikna.

Sen finns det in liten klick, som det alltid gör, som av olika anledningar inte kan acceptera detta utan vill ha sin gunga helt för sig själv, var det gick snett är säkert individuellt.
 
  • Gilla
TuVu och 3 till
  • Laddar…
D djac skrev:
Fast vad är det märkliga, just nu pågår säkert ett hundratal sådana utflykter, till externa lekplatser, och alla inblandade och samhället i stort är tacksamma för det engagemang som personal visar i att genomföra dessa. De som har barn på förskolor som inte gör detta är besvikna.

Sen finns det in liten klick, som det alltid gör, som av olika anledningar inte kan acceptera detta utan vill ha sin gunga helt för sig själv, var det gick snett är säkert individuellt.
Jo nu sker det inte särskilt många utflykter pga regelverket utan ungarna ska vara i sin trygga miljö mesta tiden. Jag kan tänka mig mindre dagis med dålig lekplats letar säkra alternativ?
 
D djac skrev:
utan vill ha sin gunga helt för sig själv
Ja visst är det märkligt att man funderar över varför okända förbrukar det man äger? 😉🤔
 
  • Haha
  • Gilla
Tubes och 1 till
  • Laddar…
Eller så accepterar man att vi har allemansrätt i detta land, och det gäller för alla, oavsett var man bor. Den gäller bryggor, den gäller lekplatser.

Så jag brukar inte fundera så mycket över de som "förbrukar" min skog, min ängar, mina vägar, mina eldstäder, mina vandringsleder. Inte ens om de kommer från Stora Staden och bor i en BRF.
 
  • Gilla
djac
  • Laddar…
D
P paralun skrev:
Jo nu sker det inte särskilt många utflykter pga regelverket utan ungarna ska vara i sin trygga miljö mesta tiden. Jag kan tänka mig mindre dagis med dålig lekplats letar säkra alternativ?
Ingen aning, det saknar vi nog data på, säkert många parametrar som styr.
 
D
Alfredo Alfredo skrev:
Ja visst är det märkligt att man funderar över varför okända förbrukar det man äger? 😉🤔
Jag får upp en rolig bild med en barnarmé som tuggar i sig hela lekplatsen, ja det skulle vara märkligt, det håller jag med om, tipsa Expressen om du ser det hända!

I övrigt är min erfarenhet att det är vädret och tidens tand som tar lekplatser, inte 15-kilos mjuka barn, är man väldigt rädd om sin gunga ska man nog ha den i en mörk garderob och ta ut den när stunden är kommen, då har du den nog för livet!
 
  • Gilla
  • Haha
TuVu och 1 till
  • Laddar…
D djac skrev:
är man väldigt rädd om sin gunga ska man nog ha den i en mörk garderob
Jag tycker det är ganska tråkigt att du verkar ha svårt att diskutera denna fråga sakligt.
 
  • Gilla
Namnethär och 1 till
  • Laddar…
M -MH- skrev:
den gäller lekplatser.
Det finns uppenbarligen delade meningar om det.
 
D
Alfredo Alfredo skrev:
Jag tycker det är ganska tråkigt att du verkar ha svårt att diskutera denna fråga sakligt.
Inte alls, det är väldigt sakligt, har man en lekplats öppen så får den användas, vill man ha exklusiv tillgång så låser man in den, på det ena eller andra sättet. Så här har det varit "alltid" så vi som är vuxna nu har haft jättelång tid på oss att vänja oss vid detta.

Är man inte nöjd med att samhället är på det sättet så får man verka för att det sluts men vara beredd på att mycket annat kommer offras samtidigt, förmodligen saker eller företeelser som man värderar ännu högre.
 
  • Gilla
BirgitS och 1 till
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Det finns uppenbarligen delade meningar om det.
Tycka får man! Tex tycker jag inte det är sakligt att säga att man "förbrukar" en lekplats.
 
  • Gilla
djac
  • Laddar…
P paralun skrev:
Jo nu skrev jag vad min mycket erfarna granne berättade som jobbar på förskola.

Vad skulle hända om en större barngrupp lekte på en ej inhägnad lekplats och ett barn försvann och kanske skadade sig? Det tar inte många sekunder för någon att sticka iväg på egna äventyr.

Så det här förefaller vara en märklig historia eller har personalen på annat sätt försäkrat sig att TS lekplats är säker??
Intressant dilemma. Om något upplåts för allmänheten, eller för medlemmar, så kommer en ansvarsfrågan med i bilden. Kan föreningen bli ersättningsskyldig om någon skadar sig?
 
M -MH- skrev:
Tex tycker jag inte det är sakligt att säga att man "förbrukar" en lekplats.
En investering som inte har evig livslängd förbrukas successivt då den används. Hur kan denna självklarhet uppfattas som osaklig? 🤔
 
  • Gilla
Jocke Best
  • Laddar…
D
Alfredo Alfredo skrev:
En investering som inte har evig livslängd förbrukas successivt då den används. Hur kan denna självklarhet uppfattas som osaklig? 🤔
Ja, som sagt så är tiden, väder, uv-strålning dess största fiender, att lösa dessa bör vara högsta prioritet för den som vill förlänga livslängden!
 
Jag orkar inte läsa alla 24 sidor med alla spekulationer men jag undrar om dagiset använder Brf's lekplats regelmässigt eller har det bara hänt en gång?
 
D
yonna yonna skrev:
Jag orkar inte läsa alla 24 sidor med alla spekulationer men jag undrar om dagiset använder Brf's lekplats regelmässigt eller har det bara hänt en gång?
Detta var nog en ny upplevelse för TS, omskakande sådan.
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.