BirgitS
E elmont skrev:
Det är väl för att dom vill göra sitt jobb lite mer exotiskt och att folk inte riktigt ska förstå vad dom sysslar med. Sjukgymnast förstår ju alla vad det är och det är ju inte så märkvärdigt, men fysioterapeut låter ju mycket mer spännande.
Nu sysslar ju inte fysioterapeuter med gymnastik utan träning och långt ifrån alla som går till dem är sjuka. Det gamla namnet är alltså missvisande.
 
  • Gilla
djac och 6 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Det gamla namnet är alltså missvisande
Missvisande eller obegripligt. Bara att välja... 😂
 
BirgitS
Alfredo Alfredo skrev:
Missvisande eller obegripligt. Bara att välja... 😂
Kommande generationer som växer upp med ordet fysioterapeut kommer inte att tycka att det är obegripligt så det är bara en tidsfråga.
 
  • Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
Eller de som konsummerar engelsk media
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Kommande generationer som växer upp med ordet fysioterapeut kommer inte att tycka att det är obegripligt så det är bara en tidsfråga.
Kanske, kanske inte. De flesta kommer inte speciellt ofta i kontakt med vare sig de som kallar sig sjukgymnaster eller de som kallar sig fysioterapeuter, men ordet sjukgymnast ger åtminstone associationer i rätt riktning till vad yrket handlar om. Ordet fysioterapeut, tycker i alla fall jag, säger mycket mindre rent intuitivt.
 
  • Gilla
elmont
  • Laddar…
Vad gör en sjukgymnast då, rent intuitivt?
 
Hjälper folk att få kroppen att röras som den en gång är tänkt.
Ps
Tycker att det är "jobbigt" med alla nya "hittepånamnen" på allt möjligt, ofta efter nått utländskt importord.
 
BirgitS
Jag kände mig inte sjuk för att jag lätt fick ont i ett knä ibland. Men jag fick bra träningsråd av fysioterapeuten, och det var ju inte mer gymnastik än den som alla som går och styrketränar på gym gör och jag tror inte att de vill att man kallar det de gör för gymnastik.
 
Naturligtvis beror det på vad man lägger i begreppen, för mig är gymnastik i princip allt som har att göra med "rörelseapparaten". Och då blir sjukgymnastik "träning" för att motverka problem med att "röra" sig utan problem.
 
  • Gilla
Alfredo
  • Laddar…
D djac skrev:
Jag tycker det är jätterättvist, alla barn får leka överallt, det är rättvist.

Diskussionen om förskolans driftsform är en annan fråga, barnet får en skolpeng och denna skulle inte räcka till för att bygga flera lekplatser för att få omväxling.

Barn är viktigare än snikna brf-gubbar för mig, utan tvekan.
Så du menar att de privata aktörerna inte tar ut vinst från sin verksamhet? Gör de det har de råd med lekplatser har de inte råd ska de inte bedriva verksamhet
 
BirgitS
K kortis skrev:
Så du menar att de privata aktörerna inte tar ut vinst från sin verksamhet? Gör de det har de råd med lekplatser har de inte råd ska de inte bedriva verksamhet
De har lekplatser men det är bra för barnen att se andra miljöer än dagisets egen gård och kul för dem med andra klätterställningar etc.
 
D djac skrev:
Ett sätt att få hjälp av lagens långa arm för den som är så avigt inställd till människor i allmänhet och barn i synnerhet att de inte vill låta mycket små barn gunga en stund, är ju att man går ut och lyfter bort dessa från gungor och ställningar själv, stå på dig bara, ingen ska gunga på din gunga.

Det tror jag faktiskt kan få dit en patrull och kanske tom ge lite berömmelse i lokaltidningen.
Om man ska vara riktigt godhjärtad kanske föreningen även ska upplåta gemensamma utrymmen, parkeringsplatser och tvättstugor till allmänheten?
 
  • Gilla
Jocke Best och 1 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
De har lekplatser men det är bra för barnen att se andra miljöer än dagisets egen gård och kul för dem med andra klätterställningar etc.
Fast nu svarade jag ju på driftform och att de privata inte skulle klara sig om de var tvungna att hålla med lekplats.
Behöver barnen miljöombyte så kan de ju byta med andra privata dagis och inte snylta på privat och kommunala.
Privata skolor ingen gymnastiksal inga matbespisningen få behöriga lärare med kön därefter. Men vinsterna är höga och placeras utomlands. Jo jag tackar jag.
 
BirgitS
K kortis skrev:
Fast nu svarade jag ju på driftform och att de privata inte skulle klara sig om de var tvungna att hålla med lekplats.
Finns väl många privata dagis med stora egna lekplatser. Sånt kan man ju inte generalisera om.
K kortis skrev:
Behöver barnen miljöombyte så kan de ju byta med andra privata dagis och inte snylta på privat och kommunala.
Kan ju vara alldeles för långt bort till nästa privata dagis för att det ska fungera.
 
BirgitS BirgitS skrev:
De har lekplatser men det är bra för barnen att se andra miljöer än dagisets egen gård och kul för dem med andra klätterställningar etc.
Njau, frågade snabbt en insatt granne och det fungerar inte så här, det absolut viktigaste är att personalen har total uppsikt på barngruppen inkl att den ska vara inhägnad eftersom det går mycket fort att någon unge kan komma på avvägar. Sen de går inte till godtycklig okänd lekplats med okända risker för trasig utrustning inkl oklar inhägnad, det skulle vara tjänstefel.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.