Tänkte att jag skulle skriva lite om mina erfarenheter av min vera plus som jag nu haft i ca 6 månader. Innan har jag kört zippabox men valde att byta dels för att utvecklingen av boxens programvara gick långsamt och det kändes mest som att de funktioner de utvecklade var mest nyheter som de skulle kunna ta bra betalt för.



Nu till Veran.

Det som är grymmast med veran är stabiliteten och att apparna som utvecklats av andra användare gör att man kan göra lite roliga saker med boxen :)
Även om nätverkskabeln är utdragen så rullar regler på som vanligt.
Appen för imperihome funkar riktigt bra, det går att väcka skärmen genom en triggad scen och även använda TTS på svenska!
Appen för DSC funkar också bra även om jag inte hunnit utforska den så mycket ännu.
Appen datamine 2 gör att man kan logga i princip vad som helst (temp, elförbrukning, antal gånger en enhet blir triggad mm)

Nu till det som är mindre bra med veran.
Även om apparna är en stor fördel så är det också en svaghet. Många av apparna är inte uppdaterade på flera år vilket iof inte gör så mycket så länge det funkar men att utvecklingen ligger i händerna på frivilliga automationsintresserade känns inte särskilt stabilt..
Att skapa regler och scener i veran är inte lika lätt som med zippaboxen som har en grafisk blockprogrammering vilket jag saknar otroligt mycket! Det går heller inte att använda IF/AND villkor i sina regler i veran om man inte installerar en tredjeparts applikation.
Dokumentation är en bristvara för både zipaboxen och vera. De guider som finns är antingen gamla/inaktuella eller skriven av någon entusiast som kanske tröttnar på detta imorgon. En annan sak som stör mig är att du kan inte välja hur du ska få notifikationer (mail,push,sms) utan har du klickat i att du vill bli meddelad att något hänt så får du både mail,push och ett sms vilket är bra om det är något larm eller dyl men jäkligt onödigt om det är något mer trivialt som att tvättmaskinen är klar. Detta går iof att lösa med en separat app som kan skicka pushnotiser men att det ska behövas är ett bra exempel på att veran utan appar är ganska begränsad.

Det var lite kort om mina erfarenheter med veran och jag kan bara konstatera att även om jag föredrar helheten med veran bättre än med zipaboxen så finns det en hel del kvar innan den är perfekt. Om någon har tips på vilka appar jag bör prova för att få en "smartare" box så tar jag tacksamt emot dem. Har läst mycket bra om alternate ui men inte vågat provat själv så om någon kan dela sina erfarenheter vore jag tacksam!
 
  • Gilla
WaldenWoods
  • Laddar…
Tack för bra och informativt inlägg!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.