Tjena gottfolk!!

Igår hittade jag ett uttag där hemma där det ena av två st uttag ej fungerade. Då jag hade tidsnöd igår, och ej är hemma under helgen, har jag svårt att titta in under skalet för att se hur det ser ut.
Tänker mer om någon varit med om något liknande, eller har någon idee om hur saker och ting kan vara så :/

Det finns ju eluttag med separat brunntändning - Dvs att de två brunnarna inte är sammankopplade med varandra och således kan matas från två olika källor, säg att den ena ligger med konstant spänning och den andra brunnen ligger via en brytare på väggen.
Det skulle ju även kunna vara en skada i uttaget som gör att det ena inte fungerar som det skall.. Bryt säkringen till uttaget och lyft på locket så kanske det klarnar en del.

Skruva ur säkringen INNAN du lossar kåpan, sen går det att ev. konstatera om kontaktblecken har ett glapp av någon anledning. Det finns billiga uttag där elektrikern kopplar internt i uttaget, Se bild typ skräckexempel bara för att spara!!! några kronor.

DSCN2514.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Jag tror att det är ett Malmbergsuttag, och man kan ju undra varför h*n har satt dit kablelskor i stället för att göra rätt och lägga kardelarna under hisskläman. Typiskt hempul där någon försökt att göra efter konstens alla regler och allt blir så "överarbetat", ett av dom mest typiska hempultecknen.

Haha jag blir fan avskräckt nu, frågan är om man ens vågar titta efter när ni skriver så här :wow:

Jag har bara bott i bostaden ca 2år, och jag tror mig att det (uttaget) har fungerat innan.
Inte riktigt så att det är det första man gör i ett hus och tittar så alla uttag fungerar haha.
Men jag får slå av huvudbrytaren för säkerhetsskull och titta vid tillfälle hur det kan se ut där under!
Tackar för snabb respons gubbar! (y)

elmont skrev:
Jag tror att det är ett Malmbergsuttag, och man kan ju undra varför h*n har satt dit kablelskor i stället för att göra rätt och lägga kardelarna under hisskläman. Typiskt hempul där någon försökt att göra efter konstens alla regler och allt blir så "överarbetat", ett av dom mest typiska hempultecknen.
Nu var det faktiskt så att kunden levererade dessa uttag så jag hade bara att installera efter bästa förmåga. Det fick inte plats med tre stycken ledare (1.5 kvmm) under samma hissklämma så därför blev det som det blev. Inte snyggt/proffsigt/eller nöjd installatör.

LGG-01 skrev:
Nu var det faktiskt så att kunden levererade dessa uttag så jag hade bara att installera efter bästa förmåga. Det fick inte plats med tre stycken ledare (1.5 kvmm) under samma hissklämma så därför blev det som det blev. Inte snyggt/proffsigt/eller nöjd installatör.
Om du seriöst menar att du gjort denna instalation så ger detta nog många med mig bara en anledning till att inte köpa in denna typ av tjänst. Själv skulle jag splittat inkommande utan inblandning av hissklämmor och sedan kopplat vidare från den dessa ansluts på. Då hade man sluppit använda vit kabel och kabelsko.

Men det får ju plats med två under hisskläman och då faller ju behovet av kabelskon bort, dessutom sitter det ju ubåtar som man skulle kunna lägga på fler trådar

snuttjulle skrev:
Om du seriöst menar att du gjort denna instalation så ger detta nog många med mig bara en anledning till att inte köpa in denna typ av tjänst. Själv skulle jag splittat inkommande utan inblandning av hissklämmor och sedan kopplat vidare från den dessa ansluts på. Då hade man sluppit använda vit kabel och kabelsko.
LGG-01 har kanske inte gjort delen med kabelskor och förbindning mellan halvorna skulle tro att det är så vid leverans. Vidarekopplingen och avgrening till uttagsdelen är ju gjord via ubåtarna för L-N-PE så det är inte något speciellt dåligt med detta som jag ser det. Kunde ju även gått koppla allt på uttaget men ubåtarna är inte fel och kabelskorna är åtminstone pressade med en professionell tång oavsett av vem. :)

• Gilla
tommib och 1 till
  • Laddar…
tommib
Med tanke på att förbindningen mellan uttagen ser ut att vara 2,5kvmm så är den nog medlevererad från tillverkaren för att klara klassningen för 16A.

Dessutom ser det ut som de vita kablarna är 2,5 mm² och de andra 1,5 mm². Dem vill man inte lägga under samma klämma. Jag hade också använt u-båt för att skarva.

/edit
Svarade samtidigt som tommib.

Men hur kommer det sig att GrönGul inte är vidarekopplad på samma vis om det är från fabrik?

Det går ju inte, jordklämman kommer i vägen för en kabelsko.

Det passar inte med kabelsko där pga hur jordblecken är utformade i uttag av Schuko-typ. LGG-01 har gjort principiellt rätt som valt att ansluta i halvan där kabelskorna sitter, där är överfallsklämman fri och påverkas inte av vilken ledartyp/area man använder.

Skulle tro att det är en gammal räv som vi inte behöver lära hur såna jobb görs. :)

• Gilla
LGG-01
  • Laddar…
Malmbergs uttag är INTE kopplade internt vid leverans, det är en av några orsaker till att jag inte gillar dom

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.