2 611 läst · 13 svar
3k läst
13 svar
Etsa på rostfri stålplåt!?
Vet ej om detta är rätt Forum men försöker mig på att få råd här! Vi bor på en liten avstyckad gård med anor från 1635 enligt en skylt på rostfritt stål. Där står alla ägare listade (etsade) fram till vårt övertagande för någa år sedan. Hur gör man för att få dit även våra namn? Bokstäverna är väl ca 6 mm höga.
(Jag föreslog hustru Dymoremsa - föll inte i god jord)
Kan man använda Dremel, kan man etsa själv, finns andra alternativ?
Innan vi lämnar skylten till någon expert vill jag i alla fall kolla om någon har tips för "gör det självaren"?
Innan vi lämnar skylten till någon expert vill jag i alla fall kolla om någon har tips för "gör det självaren"?
Detta kanske kan vara något.E Eklunda skrev:Vet ej om detta är rätt Forum men försöker mig på att få råd här! Vi bor på en liten avstyckad gård med anor från 1635 enligt en skylt på rostfritt stål. Där står alla ägare listade (etsade) fram till vårt övertagande för någa år sedan. Hur gör man för att få dit även våra namn? Bokstäverna är väl ca 6 mm höga.
https://cougartron.com/sv/blog/elektrokemisk-markning/
Lite mer
https://cougartron.com/sv/produkt-kategori/markning/vatskor-for-etsning/
En dremmel med tandläkare-slipstift av diamant så kan du gravera i det mesta (= allt ) även härdat stål, hårdmetall, t.o.m. i en diamant.
En sådan skyllt skulle jag nog lämna bort för gravering för att få det riktigt snyggt gjort. Vore ju tråkigt att förstöra den med ett misslyckat försök att etsa eller slinta med dremmeln. Jag gjorde en snabb googling av lasergravyr och det verkar finnas en hel del som har skylttillverkning som specialitet. Även special skyltar.
Det är enkelt att etsa rostfritt. Du behöver bara ett 9V batteri eller en DC adapter, finns ställbara 9-24 V. Och lite vatten med salt i. Samt kablar med krokodilklämmor. Och några Topz. Det svåra är att göra snygga schabloner att etsa i. Jag hade nog lämnat bort för gravyr...
Visa gärna resultat sedan. För det hade varit roligt att se skylten.