Vet ej om detta är rätt Forum men försöker mig på att få råd här! Vi bor på en liten avstyckad gård med anor från 1635 enligt en skylt på rostfritt stål. Där står alla ägare listade (etsade) fram till vårt övertagande för någa år sedan. Hur gör man för att få dit även våra namn? Bokstäverna är väl ca 6 mm höga.
(Jag föreslog hustru Dymoremsa - föll inte i god jord)
Kan man använda Dremel, kan man etsa själv, finns andra alternativ?
Innan vi lämnar skylten till någon expert vill jag i alla fall kolla om någon har tips för "gör det självaren"?
 
optimum
E Eklunda skrev:
Vet ej om detta är rätt Forum men försöker mig på att få råd här! Vi bor på en liten avstyckad gård med anor från 1635 enligt en skylt på rostfritt stål. Där står alla ägare listade (etsade) fram till vårt övertagande för någa år sedan. Hur gör man för att få dit även våra namn? Bokstäverna är väl ca 6 mm höga.
(Jag föreslog hustru Dymoremsa - föll inte i god jord)
Kan man använda Dremel, kan man etsa själv, finns andra alternativ?
Innan vi lämnar skylten till någon expert vill jag i alla fall kolla om någon har tips för "gör det självaren"?
Detta kanske kan vara något.

https://cougartron.com/sv/blog/elektrokemisk-markning/

Lite mer
https://cougartron.com/sv/produkt-kategori/markning/vatskor-for-etsning/
 
Tack det går alltså ! men verkar vara en stor investering för mig. Borde kanske inte vara en så stor kostnad att lämna in skylten!
 
Går det inte med citron? och ett batteri?
Vet att jag läst om det, någon som etsat litermarkeringar i en rostfri gryta för hembryggning
 
En dremmel med tandläkare-slipstift av diamant så kan du gravera i det mesta (= allt ) även härdat stål, hårdmetall, t.o.m. i en diamant.
 
nino nino skrev:
Går det inte med citron? och ett batteri?
Vet att jag läst om det, någon som etsat litermarkeringar i en rostfri gryta för hembryggning
Inte så många rätt av mig :D

Här

https://m.imgur.com/a/dCvS5
 
Blästring borde vara en enkel lösning.
 
nino nino skrev:
Inte så många rätt av mig :D

Här

[länk]
Kul! Men tror mer på en Dremel i detta fall - nu finns en anledning att införskaffa detta verktyg!
 
En sådan skyllt skulle jag nog lämna bort för gravering för att få det riktigt snyggt gjort. Vore ju tråkigt att förstöra den med ett misslyckat försök att etsa eller slinta med dremmeln. Jag gjorde en snabb googling av lasergravyr och det verkar finnas en hel del som har skylttillverkning som specialitet. Även special skyltar.
 
  • Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
Jag tror inte på en dremel, jag tror det är svårt att få det jämt och snyggt.
Men det är klart, ska det bara graveras i så
 
Det är enkelt att etsa rostfritt. Du behöver bara ett 9V batteri eller en DC adapter, finns ställbara 9-24 V. Och lite vatten med salt i. Samt kablar med krokodilklämmor. Och några Topz. Det svåra är att göra snygga schabloner att etsa i. Jag hade nog lämnat bort för gravyr...
 
Jag fick själv pris på lasergravyr en gång. Då handlade det om logotyp på stål. 500 kr ex moms.
 
  • Gilla
Leif i Skåne
  • Laddar…
Tack för alla svar det blir till att lämna bort skylten! Kan nog hitta annan anledning att köpa en Dremel.
 
  • Gilla
nino
  • Laddar…
Visa gärna resultat sedan. För det hade varit roligt att se skylten.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.