Det sitter ett gammalt gnistskydd av eternit bakom mitt elskåp som jag funderar på om jag bör försöka få bort då skivan är skadad, fransig och full med hål. Dock sitter ju skåpet i vägen (skivan sträcker sig vidare in bakom centralen till höger i bild) och jag har ingen lust att montera ned det... Skulle man istället kunna måla på med nån binder för att binda ev damm och fibrer, och vad bör jag isf välja för produkt?
Medlem
· Korpilombolo
· 3 346 inlägg
Synd att de satt upp nya installationer på detta. Den vita pappen består till skillnad från eternit till 100% av asbest så det skulle vara en fördel att få bort det istället för att det vittrar sönder med tiden. Någon form av binder skulle stabilisera fibrerna och flytta problemet till framtiden.
Aha. Det var papp, det missade jag. Isåfall kan du ju dutta på lite färg om du vill, så kan den sitta kvar till nästa gång elen skall renoveras.imported_Benno skrev:
Minnie
Skär av jämns med apparatskåpen med en vass kniv.
Dammtorka med våta trasor som du sen lägger i en plastpåse och lämna på deponi.
Dammsug inte, för då blåser du asbetsfibrer runt om i hela huset.
Måla sen kanterna.
Dammtorka med våta trasor som du sen lägger i en plastpåse och lämna på deponi.
Dammsug inte, för då blåser du asbetsfibrer runt om i hela huset.
Måla sen kanterna.
Medlem
· Västernorrland
· 10 882 inlägg
Låt det vara istället.....även om det de facto är asbest så kommer inte den där lilla pappbiten avsöndra mer än vad du kanske får i dig helt normalt ändå. Det finns påvisbara spår av asbest omkring oss i luften hela tiden.
Att du oroar dig skadar dig nog mer än det där.
Att du oroar dig skadar dig nog mer än det där.
I snitt andas vi in 10 asbestfibrer i minuten.S Stefan1972 skrev:
Minnie
Medlem
· Korpilombolo
· 3 346 inlägg
Är det inklusive arbetarna i asbestgruvorna?
Visa gärna lite aktuella fakta.
Visa gärna lite aktuella fakta.
Jag tycker att du själv är inne på rätt spår. Sök rätt på någon riktigt tjock och tålig färg som du målar med, på och runt skivan. När det torkat målar du över det och väggen i övrigt med en vanlig färg, i rätt kulör.
Bästa svaret
Jag arbetar med asbestsanering, det du kan göra om du vill exponera dig minst är något som vissa skrivit. Det kallas inkapsling och innebär att du målar in den, fråga i en målarbutik om färg. Det är en särskild väldigt tjock färg. Glöm inte att märka upp med tejpning och skriva att det döljer sig asbest bakom.
Tycker inte du ska skära eller bearbeta den på något vis. Finns någon gammal myt om att det inte är farligt i små mängder. Asbest lagras i alveolerna i lungorna. Vissa kan andas in massa och vissa räcker oerhört små mängder för att senare i livet få lungförändringar. har du asbest där så håll utkik i resten av huset. Asbest finns i över 3000 produkter.
Tycker inte du ska skära eller bearbeta den på något vis. Finns någon gammal myt om att det inte är farligt i små mängder. Asbest lagras i alveolerna i lungorna. Vissa kan andas in massa och vissa räcker oerhört små mängder för att senare i livet få lungförändringar. har du asbest där så håll utkik i resten av huset. Asbest finns i över 3000 produkter.