Mina erfarenheter vad gäller eternittak är att det största problemet och det mest fördyrande är att takstolarna, själva konstruktionen är anpassad för ett lätt material och inte för takpannor. Det innebär att ett takbyte som i vanliga fall skulle kosta ca 110.000kr i stället blir det dubbla eller ännu mer. Att ta bort eterniten kan man och får man göra själv. Då är helt plötsligt ca 30kkr sparade som saneringsfirman tar för en dags arbete. Sedan bör man fundera på om det är värt pengarna och mödan att bygga om hela taket för att kunna lägga takpannor. Tegel eller betongpannor spelar ingen roll. De väger i stort sett lika. Regnvåta tegelpannor något mer, faktiskt.

Ett alternativ här i skåne, speciellt om man har ett äldre hus är sk listpapptak. Det är ett lätt tak, viktmässigt men tidskrävande att lägga. Det blir snyggt, klassiskt och tyst.

Ett annat alternativ är plåttak som ser ut som takpannor. Det är lätt, går fort att lägga, men väsnas vid regn. Dessutom flagnar färgen efter ca 15 år, mest på sydsidan där solen torkar färgen.

Om stormen blåser bort några eternitpannor då? Då går det bra att ringa en hantverkare. Det går enkelt att byta några eternitpannor utan att borra i dem. Asbesten frigörs vid fysisk påverkan som vid håltagning, högtryckstvätt eller när de går i sönder.

Lycka till med era eternittak.

Jag har eternit på det nyinköpta huset och kommer att byta till plåt. Plåt är snyggt och det får gärna synas att det är plåt.

Det är min personliga åsikt men jag tycker att det är fult då man försöker få ett material att se ut som något annat. T.ex. plast som försöker se ut som trä.

Jag har också eternittak och inga planer på att byta. De här taken är kulturhistoriskt värdefulla och snart är man väl ensam att ha ett. De åldras dessutom snyggt tycker jag.
Det går att byta en trasig platta mot en i fibercement med samma utseende.
Eternit = eternity :)

johanpost skrev:
Jag har också eternittak och inga planer på att byta. De här taken är kulturhistoriskt värdefulla och snart är man väl ensam att ha ett. De åldras dessutom snyggt tycker jag.
Det går att byta en trasig platta mot en i fibercement med samma utseende.
Eternit = eternity :)
Det hade jag faktiskt ingen aning om. Mitt eternittak består av eternit på masonit och har legat sen 1957, och undersidan ser bra ut. Det finns egentligen bara två skäl att byta - eterniten börjar bli sprucken och det är rätt dåligt med isolering under. Man kanske ska ta sig en funderare på att byta ut skivorna istället för att byta hela taket?

De nuvarande skivorna är skruvade i takbjälkarna, så det borde "bara" vara att skruva loss dem och ersätta med fibercement.

Måste undersökas. Några tips på var man kan få tag i skivor?

pelpet skrev:
Det hade jag faktiskt ingen aning om. Mitt eternittak består av eternit på masonit och har legat sen 1957, och undersidan ser bra ut. Det finns egentligen bara två skäl att byta - eterniten börjar bli sprucken och det är rätt dåligt med isolering under. Man kanske ska ta sig en funderare på att byta ut skivorna istället för att byta hela taket?

De nuvarande skivorna är skruvade i takbjälkarna, så det borde "bara" vara att skruva loss dem och ersätta med fibercement.

Måste undersökas. Några tips på var man kan få tag i skivor?
Kolla: www.ivarssonsverige.se, www.cembit.se

Jag har några gamla plattor kvar i förrådet så har inte behövt kolla efter nya än.
Hur stora är dina skivor, plattor?

Jag vet inte riktigt hur stora plattorna är eftersom jag inte fått tillträde till huset än och har inte tänkt på att mäta. Jag har hittils varit helt inställd på att ta bort eterniten helt.

Jag hittade Cembrit som verkar vara hyfsat rätt. Undrar hur prisbilden ser ut?

Ett alternativ om man vill ha plåttak på eternit är att låta den sitta kvar. Lägga regler i dalarna, skruva plyfa i dessa, pappa å bandtäcka.....

Eller som jag skrev i en annan tråd finns det plåtar som har perfekt passform på eternit. Bara ta väck skruven å lägga på plåten..... Såg faktiskt rätt bra ut med. Lätt att jag hade valt det istället för "Plegel"

Peppe_e skrev:
Eller som jag skrev i en annan tråd finns det plåtar som har perfekt passform på eternit. Bara ta väck skruven å lägga på plåten..... Såg faktiskt rätt bra ut med. Lätt att jag hade valt det istället för "Plegel"

Berätta gärna mer... hittar inte ditt inlägg!!

Joens skrev:
Berätta gärna mer... hittar inte ditt inlägg!!
Länk

pelpet skrev:
Länk

Tackar!

Dock hade jag tittat på det innan och funderat på om det var något jag kunde använda. Dock har jag en sarg runt huset i plåt ist för hängrännor som gör(vad jag tror) att jag inte kan bygga på mer på det viset utan att det blir fel i höjden till sargen.

Tänkte ta lite bilder på det och lägga upp här så ni får titta på det och säga vad ni tror. Nu är det ju mörkt när man kommer hem så det får bli till helgen.

Men att sätta på plåt utanpå eternit bygger ju på att eterniten är helt ok och utan problem...

Jag startar en ny tråd när jag har mer att gå på!

Den plåten man lägger ovanpå vågiga eternitplattor är väl så bra. Men hur gör man med ett platt tak (som ser lite ut som shingel)?

Mvh

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.