Har du eternit på huset? Lugn, för det är inte farligt när det sitter där. Dessutom åldras det vackert och börjar få ett kulturhistoriskt värde. Vill du ändå bli av med eterniten, berättar vi här om hur du ska gå tillväga.


Du kan läsa artikeln här: Eternit - byta ut eller bevara
 
E
Skrivet av: byggmotiv

Vi bygger alltid över/in eteniten, det är inte bara dyrt att ta bort det är också dyrt att slänga det på soptippen. Eteniten är inte farligt för än man river det, då frilägger man asbesten ur den.. så länge materialet är intakt så bygg in det är mitt råd till er..

mvh Markus
 
E
Skrivet av: Stickan

Har du tänkt på vad som händer vid en brand. Ta reda på detta. Dels stänger du inne branden i huset. Dels utsätter du brandmännen för asbesten då de måste slå sönder eternite. Här går din snålhet före säkerhet.
 
E
Skrivet av: mvh Lars

Hej

Hur gör ni med tilläggsisolering?
Gör man som vanligt och sätter vindpapp?
 
E
Skrivet av: Lars

Var då extremt noga med att upplysa om det. Annars kan du räkna med miljonskadestånd, dels för saneringen och dels för den risk du utsatt eventuellt efterkommande byggare för. De måste veta när de tex ska byta ett fönster att här sitter det eternit... om de inte vet det tar de inte på sig skyddsutrustning tex. Så tänk innan! Om du trots detta bygger in Eternit tycker jag att det ska sättas upp skyltar på fasaden/taket som informerar om att här under sitter det asbest.
Priset på ett sånt här fulrenoverat hus ska så klart bara bli en bråkdel emot om du har avlägsnat Eterniten, men det har du säkert redan insett.
 
E
Skrivet av: Lennart

Tycker att det är vackert med eternittak, nätta och lätta och ger fina taksiluetter, på fasader är jag mindre förtjust.
 
E
Skrivet av: Christer

Bygg in det om det går! Skall ni riva det så se till att rätt personer gör det. Har man anlag för div sjukdomar så hjälper exponeringen av eternit till på vägen så att säga. Om ni ändå gör det själva (o det inte drabbar grannar) så dränk det i vatten före och under tiden ni jobbar med det.
 
E
Skrivet av: Christer

Bredvid min villa ligger ett jättefint hus som tyvärr pga eftersatt underhåll måste rivas. Delar av huset är klätt med eternit. Mellan våra hus är det ca 10 meter. Det huset är ca 250 kvm i yta och två våningar högt. 3 väggar har eternit som fasad. Kommunen kommer troligen att hantera rivningen av fastigheten. Men då är det inte är en privatperson, utan en juridisk person! Vet nån vilka krav man kan ställa? För, som ev kan misstolkas i mitt tidigare inlägg, så vill man ju inte att vem som helst kommer o tar ner eternit i ett tätbebyggt område! Vad göra? För det senaste jag hörd var att kommunen skulle ta dit en grävskopa!? Men orsaken att den inte kom var att bestämmanderätten inte var avgjord! Då har de ju inte klart för sig vad de skall riva kanske? Har blivit bortkollrad i kommunens växel "ett par gånger". Jaja, goda råd på det tack!
 
Jag vill minnas att det är Länstyrelsen som har hand om eternitfrågan. Ring dem och fråga istället.
 
E
Skrivet av: Putte

Hej!

Finns det någon som vet vart jag vänder mig när jag vill behålla eternit taket och lägga ett nytt tak utanpå så att säga.

Tacksam för svar
 
Du vänder dig till den som lägger det taket du ska ha, plåtslagare för plåttak, takläggare i allmänhet om du ska ha pannor. Då spikar de bara läkten ovanpå eterniten. Hade vi på huset tidigare.
 
E
Skrivet av: arald

Hur gör man om man vill byta en sprucken eternitplatta mitt i tacket ?
 
E
Skrivet av: Camilla Nilsson

Tänk om det visar sig om ett ex antal år att det även är farligt att bo i hus med eternit. ja menar det tog ju ganska lång tid innan man kom fram till att det var farligt. Är det verkligen säkert att bo i hus med eternit??
 
E
Skrivet av: kicki

Brevid vårt hus (ca 6meter mellan husen) finns ett eternithus det står & förfaller, både tak har stora hål med eternitplattor & väggar. fönsterkarmar ruttnar inmurad stengrund men cementet rasar ur&sten flyttar sig. Golvbalkar är uppruttna.
I huset har ej ngn bott på 25-30år det varken underhålls el rivs. Tomten är helt igenväxt!
Ägaren försökte sälja men då han ej fick ut sitt (fruktansvärt) höga pris låter de hellre det bara rasa!

Jag undrar hur farligt är det för oss som bor, vistas där? (spec med tanke på barn) Jag är orolig, kan man kräva rivning el skötsel/renov av hus (pga vanvård el fara för hälsan?) Var vänder man sig? Jag vill helst ej ha bråk. ägaren är snäll men mkt envis.

Tacksam för svar.
Mvh Orolig mamma
 
E
Skrivet av: Niklas

Fick du något svar här eller på annat håll. Jag har samma dilemma. Jag har hel platta som ska bytas mot den spruckna. Måste man börja vid nocken, eller kan man byta en platta utan att ta loss "hela taket"?

MVH
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.