Hej!

Jag börjar med att besvara den uppenbara frågan som kommer ställas - nej, det finns ingen bra möjlighet att koppla sig in på bef skorsten eller sätta en ny skorsten där vi skulle vilja ha en kamin, det är inget alternativ så det kan vi släppa.

Nu till min fråga 😀
Är en etanolkamin ett alternativ att överväga att sätta in i vår villa där markplanet är 74m2, primärt som mysfaktor, men också sekundärt som en värmekälla om strömmen går eller vid rejäla dippar i temperaturen.
Jag syftar då på en etanolkamin som ser ut som en riktig kamin, inte en bordsvariant eller liknande alltså.

Får man ut någon bra värme ut en sån kamin eller vad är erfarenheterna?

M Marqvist skrev:
Hej!

Jag börjar med att besvara den uppenbara frågan som kommer ställas - nej, det finns ingen bra möjlighet att koppla sig in på bef skorsten eller sätta en ny skorsten där vi skulle vilja ha en kamin, det är inget alternativ så det kan vi släppa.

Nu till min fråga 😀
Är en etanolkamin ett alternativ att överväga att sätta in i vår villa där markplanet är 74m2, primärt som mysfaktor, men också sekundärt som en värmekälla om strömmen går eller vid rejäla dippar i temperaturen.
Jag syftar då på en etanolkamin som ser ut som en riktig kamin, inte en bordsvariant eller liknande alltså.

Får man ut någon bra värme ut en sån kamin eller vad är erfarenheterna?
Något liknande denna är det jag syftar på alltså

https://www.bygghemma.se/hus-och-by...kamin-arkiio-corbo-fristaende-96-cm/p-1028753

Om du tittar på en ny så borde det framgå vilken effekt den ger. Det kan mycket väl vara användbart till uppvärmning om nöden kräver. För mysfaktorn fungerar de även utan nödsituation.

• Gilla
Marqvist
  • Laddar…
Det bra att det finns olika alternativ om man inte har skorsten men denna kamin har alldeles för låg effekt för att kunna värma en villa när det är kallt. Nästan en etanolkamin per rum behövs då i så fall. Sedan innebär ju all eldning att det går åt syre och inomhusluften kan bli fuktig som resultat så viss ventilations krävs under alla omständigheter.

• Gilla
Marqvist
  • Laddar…
Den länkade (i inlägg #2) ger 1.16 kW enligt databladet och får max eldas i 6 timmar.

Jag tror den är tveksam för annat än nöduppvärmning av ett enskilt rum, förutom mysfaktorn.

• Gilla
Marqvist
  • Laddar…
A Avemo skrev:
Om du tittar på en ny så borde det framgå vilken effekt den ger. Det kan mycket väl vara användbart till uppvärmning om nöden kräver. För mysfaktorn fungerar de även utan nödsituation.
Vad är rimlig effekt man behöver? Jag är helt novis på vilka värden man bör sikta mot
Jag tänker alltså inte att det vid ett strömavbrott ska kunna kompensera fullt ut såklart, kanske snarare att man ska kunna behålla värmen längre innan temperaturen sjunker till för låga nivåer om strömmen skulle vara borta under ett antal timmar.

Demmpa Demmpa skrev:
[länk]

[länk]
Tja, de inläggen dödade funderingarna jag hade 😀

M Marqvist skrev:
Vad är rimlig effekt man behöver? Jag är helt novis på vilka värden man bör sikta mot
Jag tänker alltså inte att det vid ett strömavbrott ska kunna kompensera fullt ut såklart, kanske snarare att man ska kunna behålla värmen längre innan temperaturen sjunker till för låga nivåer om strömmen skulle vara borta under ett antal timmar.
En tumregel vid dimensionering av elradiatorer brukar vara 70W/m². För ditt hus alltså ungefär 5000W. Det är högt för att ta hänsyn till dåligt isolerade hus. Dessutom är det få nackdelar med att överdimensionera dessa. 1,16 kW är för lite för att värma hela ditt hus under en köldknäpp. Men som du är inne på är ju inte heller detta meningen. Om du nöjer dig med att värma en del av huset eller bara hålla frostfritt eller kanske bara minska hur snabbt temperaturen sjunker så är det oerhört mycket bättre än ingenting. Och det är ju inte alltid köldknäpp under strömavbrotten.

• Gilla
Marqvist
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.