Jag har en gammal köksfläkt i villa som jag flyttade i förra året. Den har två knappen när jag lagar mat så sätter ja på knappen så öppnar ett hål för ätt kasta ut luften. Den andra fläktknappen ska alltid vara på för ventilation. Jag undrar om jag kan ersätta den med något nytt. Vänligen föreslå mig med en länk Tack
Ja fläkten är någonstans i vinden som styrs härifrån. Jag bor i villa
Finns en hel del.
ex. https://www.proffsmagasinet.se/vvs-...MIrvutuqOSiAMV516RBR1M-ym-EAQYASABEgKwafD_BwE
Du har en äldre fläkt så den nya får inte ha stöd för sk. EC Fläktar som är en moderna variant av styrning
ex. https://www.proffsmagasinet.se/vvs-...MIrvutuqOSiAMV516RBR1M-ym-EAQYASABEgKwafD_BwE
Du har en äldre fläkt så den nya får inte ha stöd för sk. EC Fläktar som är en moderna variant av styrning
Många gånger så sköter även denna grundventilationen i köket också med en justering i spjället . Men har du ett separat luftdon i köket för frånluft så kan man då byta ut denna mot en motorfläkt. Då måste den gamla fläkten tas bort. Lägenhet eller ej så är det nått liknade du skall ha för ett 1 till 1 byte där fläktmotor sitter centralt.,
Den ursprungliga fläkten har funnits i utrymmet ovanför din fläktkåpa och kallades "kryddhyllefläkt".
Den har man ersatt med en fläkt på vinden som jag förstår av dig.
Fläkten ska vara på hela tiden då du sannolikt har mekanisk frånluft i villan.
Du reglerar bara flödet genom att ändra frånluftsdonet i din befintliga kåpa.
Som tidigare inlägg skrivit så finns det ersättnings kåpor att köpa, typ kåpor för lägenheter för central frånluftsfläkt.
Tyvärr finns det inte så mycket kåpor att välja mellan och viktigt är också djupet på dina överskåp så att den nya kåpan passar. Ser ut på bilden som de gamla måtten på överskåpen.
Så kåpor som man drar ut kommer troligtvis inte passa.
Glöm inte bort att rengöra fläkten på vinden åtminstone en gång/år 😉.
Den har man ersatt med en fläkt på vinden som jag förstår av dig.
Fläkten ska vara på hela tiden då du sannolikt har mekanisk frånluft i villan.
Du reglerar bara flödet genom att ändra frånluftsdonet i din befintliga kåpa.
Som tidigare inlägg skrivit så finns det ersättnings kåpor att köpa, typ kåpor för lägenheter för central frånluftsfläkt.
Tyvärr finns det inte så mycket kåpor att välja mellan och viktigt är också djupet på dina överskåp så att den nya kåpan passar. Ser ut på bilden som de gamla måtten på överskåpen.
Så kåpor som man drar ut kommer troligtvis inte passa.
Glöm inte bort att rengöra fläkten på vinden åtminstone en gång/år 😉.