Jag har en gammal köksfläkt i villa som jag flyttade i förra året. Den har två knappen när jag lagar mat så sätter ja på knappen så öppnar ett hål för ätt kasta ut luften. Den andra fläktknappen ska alltid vara på för ventilation. Jag undrar om jag kan ersätta den med något nytt. Vänligen föreslå mig med en länk Tack
 
  • Instruktionsetikett för en ESSVENT köksfläkt där bl.a. funktion och användning av spiskåpan beskrivs. Etiketten är gulnad och smutsig.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gammal köksfläkt med två vita knappar och en hylla ovanför, monterad i ett kök. Märkt med Essvent och Marbodal trinettekök.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Knappar och kontroller till en gammal köksfläkt i en villa, inklusive en vridknapp och två knappar med symboler för fläkt och belysning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • En gammal köksfläktsinstallation med en metallslang och luftkanal som går genom ett hål i väggen, ansluten till en ventilationsöppning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gammal köksfläkt i dåligt skick med synlig rost och smuts på fläktblad och omgivande ytor.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
hej själva fläkten sitter någon annanstans . det du har är själva kåpan med reglage. är det villa eller lägenhet?
 
Ja fläkten är någonstans i vinden som styrs härifrån. Jag bor i villa
 
H Håbbe01 skrev:
Finns en hel del.

ex. [länk]

Du har en äldre fläkt så den nya får inte ha stöd för sk. EC Fläktar som är en moderna variant av styrning
Tack för din svar, vad behöver jag ändra så att jag kan installera ett nytt system?
 
Byta kåpa, flytta över luftslang, och koppla in kabel rätt i nya
 
H Håbbe01 skrev:
Byta kåpa, flytta över luftslang, och koppla in kabel rätt i nya
Men ändå är denna lösning för lägenhet, kan jag byta till ny med motorfläkt som rekommenderas för villa. det är riktigt förvirrande. Ber om ursäkt för min begränsade kunskap
 
Många gånger så sköter även denna grundventilationen i köket också med en justering i spjället . Men har du ett separat luftdon i köket för frånluft så kan man då byta ut denna mot en motorfläkt. Då måste den gamla fläkten tas bort. Lägenhet eller ej så är det nått liknade du skall ha för ett 1 till 1 byte där fläktmotor sitter centralt.,
 
  • Gilla
Muhammad Farooq
  • Laddar…
Den ursprungliga fläkten har funnits i utrymmet ovanför din fläktkåpa och kallades "kryddhyllefläkt".

Den har man ersatt med en fläkt på vinden som jag förstår av dig.

Fläkten ska vara på hela tiden då du sannolikt har mekanisk frånluft i villan.
Du reglerar bara flödet genom att ändra frånluftsdonet i din befintliga kåpa.

Som tidigare inlägg skrivit så finns det ersättnings kåpor att köpa, typ kåpor för lägenheter för central frånluftsfläkt.

Tyvärr finns det inte så mycket kåpor att välja mellan och viktigt är också djupet på dina överskåp så att den nya kåpan passar. Ser ut på bilden som de gamla måtten på överskåpen.
Så kåpor som man drar ut kommer troligtvis inte passa.

Glöm inte bort att rengöra fläkten på vinden åtminstone en gång/år 😉.
 
  • Gilla
Muhammad Farooq och 1 till
  • Laddar…
BirgitS
Det kan vara bra att försöka kontakta Franke direkt så kan de vägleda dig till vilken spiskåpa som passar ihop med fläkten på vinden, alltså vilka kåpor som är kompatibla med den du har nu.
 
  • Gilla
Danne824
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.