Y
För många år sedan så köpte jag en batteri&gasdriven Essve FNG spikpistol som jag först nu packade upp och fick problem med att den sällan vill skjuta.

Har lokaliserat att gaspatronen inte alltid vill ge gas. Jag tar ut den, trycker spets mot bänken för testa om det kommer gas, vilket det gör -ibland- periodsvis, får jag igång puffandet så puffar det på tills jag kört 3-4 spik sedan blir det ej synbar puff ur patronen, jag ger upp, går till baka och när jag nästan tänkt kasta allt och gör sista försök då kommer puffandet igång igen.
- Magkänslan säger att patronerna kan ha läckt sig nästan tomma under åren de har legat i lådan?
- Eller är systemet hyperkänsligt hur jag håller spikpistolen så att patronen fryser?

Vad säger ni som är mer erfarna av dessa verktyg?

2) Jag köpte spik ifrån Aerfast som är limmade mellan varandra och varje spik som skjuts tar med sig lim/plast in i panelen. Gissar på att papp hade varit bättre?

Gasen har ett bäst-före-datum. Prova med en nyinköpt patron innan du kastar pistolen.

Matti_75 Matti_75 skrev:
Gasen har ett bäst-före-datum. Prova med en nyinköpt patron innan du kastar pistolen.
Är det inte så vintergasen hade högre tryck också?
Minns att Essve hade speciell gas för kyla.

Jag brukade vinkla ur patronen ur munstycket när den förvarades i väskan, hade lite samma teori är den läcker när den är inkopplad.

Plastfnaset som blir brukar försvinna om man drar med handsbeklädd hand över.

Y
Bra får köpa en ny patron och se.

Gällande spik så inser jag nu att jag har köpt spik avsedda mer för reglar och 'pallar'.
När jag söker mig till panelspik så finns det D-skalle och helrund.
Jag tycker det skulle se bättre ut med hel skalle då mina gamla spik har det i övrigt.

Men är D-skallen mer överlägsen på något vis så jag bör välja den ändå?

Y Yrrol skrev:
Bra får köpa en ny patron och se.

Gällande spik så inser jag nu att jag har köpt spik avsedda mer för reglar och 'pallar'.
När jag söker mig till panelspik så finns det D-skalle och helrund.
Jag tycker det skulle se bättre ut med hel skalle då mina gamla spik har det i övrigt.

Men är D-skallen mer överlägsen på något vis så jag bör välja den ändå?
Tidigare var det rund 21°, D-skalle 34°

Sen x antal år finns det rund 21°.

Ska inte vara någon skillnad i hållkraft, ev är rund något dyrare men min gissning är att det är försumbart.

Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.