Hur är det med det? Elektrikern och jag var lite fundersamma av rent intresse. En kaffebryggare skall ju vara ansluten till en halvtimmes-timer av säkerhets-/brandskäl. Hur är det med espressomaskiner? Jag menar alltså den riktiga sorten, typ Gaggia, Isomac m.fl.? De skall ju helst stå på kontinuerligt eller åtminstone ett par timmar för att all metall i värmeblock och sil skall jämnvärma.
Frågan är då; Är en espressomaskin en kaffebryggare enligt lagtexten eller är det en annan sorts installation?
Inte för att jag kommer att koppla den på en timern i alla fall, men det vore intressant att höra från er pålästa elektriker.

classic_stor.gif

...
En kaffebryggare skall ju vara ansluten till en halvtimmes-timer av säkerhets-/brandskäl
...

Jag hakar upp mej vid ordet "ska" i din mening. Menar du att det är lagkrav i villor eller syftar du på andra typer av bostäder...

...eller avser detta nybyggda bostäder men inte gamla... eller?

ja det är väl standard med ett timeruttag nu mer, men ingen kan ju tvinga dig att använda det uttaget till din kaffebryggare

Jag instämmer i Fasting65:s undran - är det enligt lag så att kaffebryggareluttaget skall vara försett med halvtimmes-timer?

Vad händer om man vill flytta kaffebryggaren till annan plats? Är timern fast monterad eller kan man flytta den?

Är det någon som kan bekräfta att man numera ska bygga med timer för kaffekokaren.

Hej

Om jag inte har helt fel gäller timer på kaffebryggare endast företag med fler än 5 anställda.

Låter lite overkill att ALLA kaffebryggare sk ha timer.

Men jag kan ha fel.

Said
(som är klar med källaren i dagarna. Uppdatering av hemsidan i nästa vecka)

Kollade med elektrikern igen och han hade kollat noga. Det blir så är man bara jobbar med industrijjobb. ;)
Det stämmer tydligen att enfamiljshus inte behöver timer. Dock hyreshus och företag. Det låter lite som "eget ansvar".

Har du jordfelsbrytare så är du ganska säker.

Är det verkligen ett elsäkerhetskrav? Jag har för mig att det finns ett sådant krav som säkerhetskrav på företag, men det handlar då mer om ett arbetsmiljökrav.

Hela diskussionen om kaffebryggares farlighet kommer av att på 70- talet så tillverkades det en bryggare som dels saknade temperatursäkring, dels hade ett konstruktionsfel på avstägningen av bryggarelementet. I princip samtliga av denna modell orsakade bränder om de inte kasserades av annan anledning före typ. 5 års ålder.

Dagens kaffebryggare med temperatursäkring osv. är inte farligare än annan elektrisk utrustning.

Att JFB skulle hjälpa tvivlar jag på, OM en kaffebryggare blir överhettad, dvs om bryggellementet på ca. 1kw inte stänger av som det skall, och om temperatursäkringen (arna) skulle vara felaktig så kommer bryggaren att bli väldigt varm. Då smälter plastkåpan och börjar ev. brinna. Eftersom elledningarna inne i bryggaren till stor del har värmebeständig isolering så blir det inget isolationsfel som löser ut en JFB, förrän möjligen när det redan brinner så att sladden utanför bryggaren smälter ihop.

hempularen skrev:
Hela diskussionen om kaffebryggares farlighet kommer av att på 70- talet så tillverkades det en bryggare som dels saknade temperatursäkring, dels hade ett konstruktionsfel på avstägningen av bryggarelementet. I princip samtliga av denna modell orsakade bränder om de inte kasserades av annan anledning före typ. 5 års ålder.
När VVS-grossisten FA brann ner till grunden i början av 80-talet pga av en kaffebryggare, blev det lag ganska omgående. Det sägs att just den branden var den utlösande faktorn för kravet på timer.

Edit: Fel fakta. Det var en lysrörstransformator med olja som sprack och den upphettade oljan antände bygget. Det var här kravet kom in, inte för timern.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.