Hej
Har nu kört min solcellsdrivna (Wifi) temperatur och ljussensor i snart en månad ute! Detta med hjälp av ett enda LiFePO4 AA batteri på 3.2V @ 700mAh. Temperaturerna skickas till thingspeak och två andra datakällor var 5:e minut. Utöver temperatur så rapporteras solcellens spänning, WIFI signal och hur många ms det tog att skicka datat. När jag uppdaterade firmware senast och mätte batteriet hade jag mer energi än när jag startade projektet.
Snittförbrukningen är ca 1.4mAh
All info, kod, kopplingsschema och LIVE graferna från ThingSpeak finns på projektsidan
http://www.automatiserar.se/solcell-och-lifepo4-med-esp8266-12e/

Just nu är sensorn monterad på en PCB i en vattentät låda.
Solcellsdriven temperatur- och ljussensor monterad på PCB, i låda med LiFePO4 batteri och WiFi-modul.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Placeringen är inte optimal, men har fungerat nån månad helt utan problem.
Solcellsdriven sensor i vattentät låda med ansluten svart solpanel på vit bakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Det som är lite speciellt med projektet är det här LiFePO4 batteriet. Det är uppladdningsbara 2000 ggr och riskerar inte att brinna lipo batterier. Spänningen är optimala 3.2V som just ESP:n behöver.
Soshine märkt LiFePO4 3.2V uppladdningsbart AA-batteri på en ljus bakgrund.

Är det någon fler här som testat LiFePO4 batterier?? har som inte hittat dom på så många ställen i Sverige tyvärr :(

// Ispep

A
Använder LiFe-batterier till radiosändaren för modellflyg. Fungerar över förväntat, lång körtid.
Testa att leta hos modell/hobby butiker, finns säkert batterier där. Själv köpte jag mina från HobbyKing.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.