Röd ERYL ved- och elpanna från 1984 med reglage, dragregulator och temperaturmätare.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Termometer på en ved- och elpanna visar cirka 40 grader Celsius på en skala upp till 120 grader.
Skapa konto
Gammal vedpanna med öppet eldställe och synliga lågor inne i ett hus från 1800-talet.
Skapa konto
Närbild på ERYL ved- och elpannas dragregulator mot röd bakgrund.
Skapa konto
Hej!
Jag har nyligen flyttat in i ett hus från 1800-talet, som moderniserades 1983-84. I köket står en kombinerad ved- och elpanna av märket ERYL, troligtvis från -84. Fram tills nu har jag använt mig av elpatronerna för att värma husets radiatorer och vatten.

Nu har jag börjat elda i pannan sen några dagar tillbaka. Men eftersom jag aldrig eldat innan eftersöker jag tips och lärdom kring denna panna. Kanske någon har erfarenhet av likadan panna? Jag är total nybörjare.

Hur eldar jag mest effektivt? Hur ska jag styra dragregulatorn o spjället under eldning? Vilken temp? Skulle egentligen behöva nån slags punktlista hur eldning går till från start till slut:oops:

Bifogar bilder. Tack!

S
Går nog inte att elda effektivt med dagens krav utan ackumulator. Dragregulatorns funktion är att strypa förbränningsluften när pannan kommit upp i inställd temperatur för att förhindra övertemperatur och kokning.
När dragluckan stänger och luften stryps, får inte elden tillräckligt med syre och förbränningen blir ofullständig med sot och tjärbildning som följd.

Dragregulatorn från ESBE är graderad från 1 till 6 där 5 motsvarar c:a 80°. Varje indexsteg motsvarar c:a 10°.
När dragregulatorn vrids ner mot 0, ska dragluckan vara stängd även vid kall panna. Anpassa kedjans längd.

Förbränningsluften genom dragluckan kallas primärluft och ger den nödvändiga syretillförseln.