652 läst · 7 svar
652 läst
7 svar
Ersättning vid reparation av badrum, vad gäller?
Hej Ni som har koll på de mesta !
Jag har en bostadsrätt (nyproduktion) där badrummet hade fel lutning. Jag anmälde felet så fort jag upptäckte det och nu har byggherren gjort om badrummet för andra gången (första försöket blev det bara värre). Fick ersättning för en dag, första försöket. Men nu andra gången när det tog närmare två veckor för deras underleverantörer så har jag inte hört något och byggherren säger vara att det är deras underleverantör som står för ersättningen. Kändes märkligt, nästa som att det skulle vara min uppgift att förhandla med deras underleverantörer. Så till frågan vad kan jag hänvisa/säga till byggherren gällande ersättning då jag var utan toalett så pass länge (bodde hos släktingar under tiden)? Vill ha lite mer fakta innan jag tar upp det igen med dom.
Jag har en bostadsrätt (nyproduktion) där badrummet hade fel lutning. Jag anmälde felet så fort jag upptäckte det och nu har byggherren gjort om badrummet för andra gången (första försöket blev det bara värre). Fick ersättning för en dag, första försöket. Men nu andra gången när det tog närmare två veckor för deras underleverantörer så har jag inte hört något och byggherren säger vara att det är deras underleverantör som står för ersättningen. Kändes märkligt, nästa som att det skulle vara min uppgift att förhandla med deras underleverantörer. Så till frågan vad kan jag hänvisa/säga till byggherren gällande ersättning då jag var utan toalett så pass länge (bodde hos släktingar under tiden)? Vill ha lite mer fakta innan jag tar upp det igen med dom.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 40 888 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 40 888 inlägg
Normalt kan man bara få ersättning för direkta kostnader som har varit nödvändiga, t.ex. att man behöver betala för att hyra en skogstoa och duscha på ett gym. Men du verkar inte ha några kvitton att visa upp.
Oj ok ja det hade ju varit tufft att springa ut med barnen så fort de var dags.BirgitS skrev:
Ja det jag har är kvitto på resan.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 40 888 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 40 888 inlägg
Eftersom du bara har avtal med entreprenören ska du prata med ansvarig person där. Det ska inte vara ditt problem att de har lejt ut jobbet.
Byggherre = den som för egen räkning (utför eller) låter utföra arbete = du
Byggherre = den som för egen räkning (utför eller) låter utföra arbete = du
Liknande trådar
-
Ansvar/garanti vid felsökning och reparation?
Juridik -
"Ta med" uppskov vid försäljning av ersättningsbostad och köp av ny
Priser, Kalkyler, Fastighetsskatt m m. -
Exempel på lyckade ersättningar vid "Dolda fel"
Försäkringar -
Ersättning vid olycksfall
Övrigt Off Topic -
Ersättningsboende vid reparation av bostadsrätt
Juridik