267 läst · 3 svar
267 läst
3 svar
Ersättning hustillsyn vinter?
Vid årets öppning av fritidshuset hade vi en tråkig upptäckt att möss varit inne under vintern och förstört en hel del (en hel säng, flera textilier på olika platser och kiss och bajs över stora delar av huset). Vi ska försöka täta så de inte tar sig in, men är de tillräckligt ihärdiga så tar de sig nog in ändå.
Funderar på att fråga grannbonden om han har möjlighet att nästa vinter titta till vårt hus var 14e dag för att se om det är någon aktivitet så att vi har chans att stoppa det innan det går överstyr. Vad är rimlig ersättning för att han tittar till vårt hus var 14e dag i ca 8 månader dvs totalt ca 15-16 ggr? Det är några km från hans hus, men han passerar vårt hus då och då i andra ärenden (mer sällan på vintern gissar jag). Vi har yale doorman, så han behöver inte tänka på att ta med nyckel. Tillsynen skulle bestå i att söka av huset 3 rum och kök och se om det är spår av möss eller nåt annat som hänt.
Vad är rimlig ersättning?
Funderar på att fråga grannbonden om han har möjlighet att nästa vinter titta till vårt hus var 14e dag för att se om det är någon aktivitet så att vi har chans att stoppa det innan det går överstyr. Vad är rimlig ersättning för att han tittar till vårt hus var 14e dag i ca 8 månader dvs totalt ca 15-16 ggr? Det är några km från hans hus, men han passerar vårt hus då och då i andra ärenden (mer sällan på vintern gissar jag). Vi har yale doorman, så han behöver inte tänka på att ta med nyckel. Tillsynen skulle bestå i att söka av huset 3 rum och kök och se om det är spår av möss eller nåt annat som hänt.
Vad är rimlig ersättning?
Mycket handlar väl om personen överhuvudtaget vill ta den typen av uppdrag. Personligen skulle jag inte ta på mig ngt ansvar för att se till någon annans hus på det sättet. Det är ju en sak att ställa upp och vattna blommor hos en bekant under någon tillfällig semesterresa eller liknande. Sådant gör man gratis.
Att ta på sig någon "hustomte" roll är en annan typ av service. OM jag skulle ställa upp som hustomte, så skulle det vara en lite mer organiserad del av mitt arbete, ngt. i stil med att mot betalning hjälpa 5 - 20 husgrannar. Att bara se efter ett hus gör man antingen gratis som kompis, eller inte alls.
Att ta på sig någon "hustomte" roll är en annan typ av service. OM jag skulle ställa upp som hustomte, så skulle det vara en lite mer organiserad del av mitt arbete, ngt. i stil med att mot betalning hjälpa 5 - 20 husgrannar. Att bara se efter ett hus gör man antingen gratis som kompis, eller inte alls.
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Behövs målartvätt efter vinteruppehåll med målning av fasad?
Fasad -
Hur frostsäkrar jag tömmningsventilen i mitt isolerade vintervatten?
Vatten & Avlopp -
Vindkraft gick om kärnkraft i vinter
Artikelkommentarer -
Ersättningsgas r410a
Värmepumpar -
Ersättning av såld el, spara pott till vintern?
Solceller, Solfångare, Solenergi