Vi anlitade en arkitekt som vi efter kort tid valde att avbryta samarbetet med då h*n inte lyssnade på våra önskemål utan ritade efter eget huvud.
Arkitekten fick låna våra originalritningar i pappersform från 1940-talet för att scanna in och göra en uppdaterad korrekt ritning av vårt hus. En sådan togs fram men vi fick inte ta del av den.
Vi betalade en del av arvodet som startavgift och bad därför om att få ut de upprättade ritningarna i digitalt format plus de gamla ritningarna i original tillbaka.
Arkitekten vägrar då att lämna ut de digitala ritningar som vi betalat för. Dessutom har h*n kastat våra originalritningar från 1940-talet eftersom de var svåra att scanna in.
Pappersoriginalen gick knappt att scanna men de gick att läsa med blotta ögat. De hade dessutom ett affektionsvärde för oss i form av en del av husets historia.
Jag har försökt få ut kopior av 1940-talsritningarna från Stadsbyggnadskontoret men dessa är oläsliga, syns bara några prickar här och var.
Vad gör vi när arkitekten kastat våra gamla dokument? Kan vi begära någon form av skadestånd pga förstörda handlingar med affektionsvärde (förutom att vi inte längre har någon ritning på huset)?
Arkitekten fick låna våra originalritningar i pappersform från 1940-talet för att scanna in och göra en uppdaterad korrekt ritning av vårt hus. En sådan togs fram men vi fick inte ta del av den.
Vi betalade en del av arvodet som startavgift och bad därför om att få ut de upprättade ritningarna i digitalt format plus de gamla ritningarna i original tillbaka.
Arkitekten vägrar då att lämna ut de digitala ritningar som vi betalat för. Dessutom har h*n kastat våra originalritningar från 1940-talet eftersom de var svåra att scanna in.
Pappersoriginalen gick knappt att scanna men de gick att läsa med blotta ögat. De hade dessutom ett affektionsvärde för oss i form av en del av husets historia.
Jag har försökt få ut kopior av 1940-talsritningarna från Stadsbyggnadskontoret men dessa är oläsliga, syns bara några prickar här och var.
Vad gör vi när arkitekten kastat våra gamla dokument? Kan vi begära någon form av skadestånd pga förstörda handlingar med affektionsvärde (förutom att vi inte längre har någon ritning på huset)?
H
HEM2121
Medlem
· Västra Götaland
· 5 005 inlägg
HEM2121
Medlem
- Västra Götaland
- 5 005 inlägg
De har ingen rätt att slänga er egendom, skulle tro att det går under egenmäktigt förfarande/oaktsamhet. Att hålla inne dokyåument som ni har betalat för har de heller ingen rätt till. För att få säkra svar så ring en jurist.Påbyggare2020 skrev:Vi anlitade en arkitekt som vi efter kort tid valde att avbryta samarbetet med då h*n inte lyssnade på våra önskemål utan ritade efter eget huvud.
Villaägarna.se har gratis juridisk rådgivning om man är medlem. Ingen dyr årsavg. Hallo konsument kan ju också vara värt att ringa.
Borde utgöra olovligt förfogande enligt 10 kap 4 § brottsbalken. Så jag hade nog polisanmält och sedan kontaktat jurist för att driva frågan om skadestånd för sakskada.
Moderator
· Stockholm
· 53 081 inlägg
Det där med att hålla inne det som producerats kan tänkas att de har rätt till. Arkitekten har upphovsrätt till arbetet, oavsett att du betalat för det. Din rätt ligger i att du får bygga ett hus utifrån ritningarna, vilket knappast går om de inte har gjorts färdiga.
Men att de förstör originalen, det tror jag inte på. Kolla med en jurist, men jag tror att du kan begära handräckning av polis eller kronofogde för att söka igenom arkitektkontoret efter dina ritningar.
Men att de förstör originalen, det tror jag inte på. Kolla med en jurist, men jag tror att du kan begära handräckning av polis eller kronofogde för att söka igenom arkitektkontoret efter dina ritningar.
Arkitekten som slängde ritningarna är chefen. Så vi kommer inte vidare där. Men vi tycker också att det är rimligt att få ersättningsritningarAnna_H skrev:
Polisanmälan känns rätt drastiskt. Men ritningarna är inte kvar säger arkitekten.H hempularen skrev:Det där med att hålla inne det som producerats kan tänkas att de har rätt till. Arkitekten har upphovsrätt till arbetet, oavsett att du betalat för det. Din rätt ligger i att du får bygga ett hus utifrån ritningarna, vilket knappast går om de inte har gjorts färdiga.
Tack, vi är med i Villaägarna så jag ska kolla med dem. Konsumentrådgivaren hänvisade till ARN men vi väntar med anmälan tills vi ser vad arkitekten svarar.H HEM2121 skrev:De har ingen rätt att slänga er egendom, skulle tro att det går under egenmäktigt förfarande/oaktsamhet. Att hålla inne dokyåument som ni har betalat för har de heller ingen rätt till. För att få säkra svar så ring en jurist.
Villaägarna.se har gratis juridisk rådgivning om man är medlem. Ingen dyr årsavg. Hallo konsument kan ju också vara värt att ringa.
Moderator
· Stockholm
· 53 081 inlägg
Det behöver inte nödvändigtvis bli en polisanmälan. För en del år sedan drev jag ett företag där jag importerade skapligt stor volym. Transportföretaget skulle enl. avtal ordna tullklarering, det kunde bli bortåt en milj. i importmoms, som jag fick betala inom 10 dagar. Ekonomichefen på transportföretaget gick in och krävde plötsligt förskottsbetalning av importmomsen, annars höll han inne transporten. Efter att detta hade hänt två gånger förklarade min advokat för honom att det blir polishandräckning om han någonsin håller inne transporten igen. Det upprepades aldrig.Påbyggare2020 skrev:
Moderator
· Stockholm
· 53 081 inlägg
Men att en arkitekt slänger originalritningar… Det händer inte, han ljuger.
Tror inte man skall hoppas för mycket på en polisanmälan. Polisens prioritering lär ligga på helt annat håll.
Bortsett från att ett brott eventuellt begåtts är det väl annars ett sedvanligt skadeståndsrättsligt anspråk.
Affektionsvärdet lär vara svårt att få ersättning för, däremot kostnaden för att ersätta de förkomna ritningarna och att ni skall få det ni betalt för.
Bortsett från att ett brott eventuellt begåtts är det väl annars ett sedvanligt skadeståndsrättsligt anspråk.
Affektionsvärdet lär vara svårt att få ersättning för, däremot kostnaden för att ersätta de förkomna ritningarna och att ni skall få det ni betalt för.