I duschen i vårt badrum har silikonet mellan golv och vägg börjat spricka och lossna. Dock bara mot en av väggarna i hörnet där duschen är. Se bilder nedan. Badrummet renoverades för 6-7 år sedan av förra ägaren, är det vanligt att det blir såhär efter denna tid? När jag tar på fogen på vissa ställen är den mjuk och kletig. Se bild som visar där jag tryckt med pekfingret. Där den spruckit är den torrare. Det känns lite märkligt men jag är ju ingen våtrumsexpert precis så det är svårt att dra några slutsatser här. Kan det vara något annat än silikon som använts? Mot övriga väggar är detinget problem, där ser och känns fogen bra.
Jag tänker att jag får skrapa bort så mycket som möjligt i duschhörnet innan jag ersätter med nytt silikon. Har läst att T-röd funkar till rengöring. Är detta rätt sätt att göra eller borde jag göra något mer?
Fel fog, det där är inte silikon.
Skrapa bort, gör så rent som möjligt och dra en ny fog med silikon av hög kvalité, tex Sika.
Finns en tråd här på forumet hur man får till den perfekta fogen, leta upp den och läs.
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.