Hej

Har ett ouppvärmt uterum på ca 15m2 som det idag ligger ett trött plasttak på som måste ersättas. Det är väldigt ljust inne i uterummet idag även med de gamla skitiga/matta plasten som tak så går i tankarna att byta ut det till plåttak för att det ska bli lite mer åldersbeständigt än ett plasttak samt ger möjligheten att ev skruva solceller i i framtiden (bonus då jag har valmat tak med svåra ytor och jag skulle kunna använda uterummet effektivt men paneler monteras ej på plasttak av fullt förståeliga anledningar)

Idag låter det en del när det regnar på plasttaket och det ljudet fortplantar sig in i vårt sovrum. Jag har förstått att plåt inte kommer göra saken bättre men tänkte då om jag kunde passa på att isolera taket för att bli av med lite ljud samt ges möjligheten att bygga någon form av innertak för ett bättre utseende och funktion kontra det jag har idag.

Idag är det uppbyggt med 170x45 reglar på CC1200 samt läktat med 45x45 och därefter plasttak.

Min tanke var att ta bort dessa 45x45 då de gjort sitt och ersätta dessa med 45x70 samt cellplast. Montera allt dikt ann varandra så det blir tätt mellan isoleringen och läkten och sedan lägga plåttak på det.

Då plåttak likt mitt nuvarande plasttak skapar kondens så undrar jag hur jag ska göra med kondensen. Tanken är att plast/takpapp ska monteras för att föra bort kondensen men frågan är om det ska göras över/under cellplasten.

Dvs ska det vara i ordningen plåttak, papp/plast,Isolering/reglar eller plåttak, isolering/reglar, papp/plast.

Jag tänker att isoleringen är ju fukttålig och det vore skönt att ha plasten/pappen så nära innertaket som möjligt men samtidigt vore det ändå bra att stänga ute fukten rakt under plåtens tak.

Jag är fullt medveten om att det inte är helt optimalt med isolering där det ej är uppvärmt eller temperaturen varierar under dagen, men det har bevisligen fungerat i mitt ouppvärmda garage i 50 års tid som hade takpapp, råspont, isolering, plast och sist gips.

Jag är öppen för alla förslag och tips på hur jag ska göra detta. Vill gärna känna att jag får ut nått av ombyggnationen istället för att bara ersätta läkt och plasttaket med nya grejer och jag har full förståelde för att mina tankar om isolering och plåttak kanske inte gör att det håller i 100 år, men jag är öppen för att prova då det inte är så mycket som kan gå fel (fuktig isolering och läkt är ju inte så svårbytt)

Tacksam för tips och förslag så jag kan börja planera försommarens projekt

//Johan
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.