Jag är rätt nybliven som husägare och ej utbildad snickare, det ska jag väl erkänna på en gång. Någon gång har tidigare ägare satt träpanel på gaagedörrarna vilket gjort dem för tunga för gångjärnen. Nu har jag tröttnat på dem och tänkte därför plocka bort de gamla slagportarna (original sedan -67) och ersätta dem med en bit vägg och en dubbeldörr (i stil med denna... http://www.åkgräsklippare.net/forradsdorr-med-glas-13-x-20/). Väggen vill jag utvändigt klä med spårad plywood och jag har kollat med kommunen om det behövs någon form av bygganmälan. De ansåg dock att det innebär så små förändringar i fasaden att det inte behövs.

Men då är frågan... hur kraftiga reglar behövs? Vad för isolering behöver jag? (Bara isolering är en djungel)

Eller bör jag som en del i en bygg-grupp på fb menade skippa att bygga den där väggbiten själv?

Gamla slitna träpanelgaragedörrar på en husfasad, verktyg och stege syns framför.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Kanske ingen direkt häpnadsväckande respons man fick
 
Nå.... nollorna på facebook behöver du inte bry dig om. En enkel väggstump är inte så svår att bygga. Om du bygger stommen av 2x5 blir isoleringen minst likvärdig med resten av källaren.
Problemet är att syllen brukar ruttna när den kommer sådär nära mark. Personligen skulle jag mura igen med Leca för att undvika det problemet och sedan putsa utan och innan.

Varför vill du inte byta till en motsvarande ny port? Då har du inte byggt bort möjligheten att få in ett och annat i källaren.
 
2"5 blir som sagt utmärkt, 2"4 duger också men då får du inte plats men lika mycket isolering. Sätt åtminstone bottenregeln, syllen, med en tryckad bit.
Sen skulle ju även jag byta till en lika bred port, det är alltid användbart.
 
Längst ner finns idag en "tröskel" av metall (som gör att porten står några cm upp från marken). På insidan har man gjort en "ramp" av betong. Min tanke var att lägga asfaltpapp på denna tröskel och en regel ovanpå. Vad tror ni om det?
 
Finns det något annat garage på tomten?
Vad ska du ha utrymmet till?
Ska du ha någon värme på därinne?
Lutar marken mot öppningen?
Är det fristående, vidbyggt, suterräng eller källare?
Finns det någon gångdörr till utrymmet?

Det finns tre huvudalternativ, jag hade valt i följande ordning:
1) byta ut befintlig slagport till annan slagport eller takskjutport (eventuellt med gångdörr).
2) bygga vägg med lecablock, förskjut lodräta skarvarna med ca halv sten, borra i armeringsjärn i golv, befintlig vägg & tak. Samt monterat en ytterdörr istället för förrådsdörr, ytterdörr har mer isolering mm.
3) bygga vägg med ett lager Leca och resten träregelvägg. Samt monterat en ytterdörr istället för förrådsdörr.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.