Hej,

Har flyttat in i ett hus där dimmerpuckarna inte klarar av morderna LED lampor, således behövs puckarna bytas.
Har inhandlat dessa puckar.

Nu till min fråga. När jag tar bort min gamla puck så är den kopplad så här:
Hand håller en gammal dimmerpuck bredvid en ny monterad i vägg med synliga elektriska kablar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Och den nya så här:
Person håller en ny dimmerpuck med kopplingsklemmor och inställningar synliga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Och ett kopplingschema som ser ut som nedan:
Installationsmanual för LED-dimmer visar kopplingsscheman och instruktioner för byte av dimmerpuck i eluttag.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Min fråga vilken kabel ska in vart i den nya dosan och ska jag ta bort den förbyglade nolla och nolla (blåa)?
 
Problemet är att den nya dimmern kräver neutralledare för funktion, vilket den äldre typen inte gjorde.
Du får kolla i dosan om N finns tillgänglig.
 
Tror jag hittade neutral! Det blåa kablaget.
 
  • Öppen eldosa med blått och brunt kablage samt två kopplingsklämmor på en vit vägg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
E
Med största sannolikhet är det neutralledare du har i dosan, men för att vara helt säker är det bäst att mäta med en spänningsprovare
 
Du måste börja med att lära dig mäta. Du ska inte börja mäta blint utan att först förstå hur du ska tolka mätresultatet. Emil kanske kan ge dig en procedur för hur man mäter att den blå är en nolla, jag kan det inte. Du får en säkrare bild av vad denna blå är genom att titta i angränsande dosor. Då kan mätningen mer fungera som en extra bekräftelse.
 
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Du måste börja med att lära dig mäta. Du ska inte börja mäta blint utan att först förstå hur du ska tolka mätresultatet. Emil kanske kan ge dig en procedur för hur man mäter att den blå är en nolla, jag kan det inte. Du får en säkrare bild av vad denna blå är genom att titta i angränsande dosor. Då kan mätningen mer fungera som en extra bekräftelse.
Ja där klämmer skon mycket kan man men inte det du beskriver, är som sagt långt ifrån behörig. Jag får lägga ut en offert på offerta för en elektriker i Sundbyberg/Solna. Känns som ett så litet jobb att byta två puckar men mer än vad jag förmår förstår jag.

Tack för alla svar, och om du som elektriker läser detta och kan svänga förbi Sundbyberg i veckan, tveka in på att höra av dig 0729809010

Mvh Karl
 
Ja det är ett litet och enkelt jobb. Med det man ser på bilderna kan man dessutom med stor säkerhet säga att den blå är en nolla. Men det är alltid bra att få det bekräftat, vilket är väldigt enkelt genom att titta sig omkring efter ett uttag i närheten som matas via dessa dosor, eller lampan som ska dimras. Jag antar att matningen kommer uppifrån, via dosan ovanför den man ser på bild. Då går det ut två rör till höger i nedre dosan. Det övre röret ser ut att gå till lampan som du vill dimra, och det nedre går kanske till ett uttag? Då både blå och grön/gul följer med i dessa rör så finns inte mycket tvivel längre.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.