Om man behöver ersätta ett gammalt Abloy-lås (innan Assa Abloy) - bara låscylindern. Vad kan man ersätta det med idag ? Passar alla runda Assa-cylindrar också eller måsta man hålla sig till Abloy ? Det är kanske från 70-talet.
Jag vet att man brukar ha låset över handtaget, men om man vill komma så billigt undan som möjligt - vad gör man då (hittade inga bilder på nätet hur det ser ut isärskruvat och har inte öppnat det).
Jag vet att man brukar ha låset över handtaget, men om man vill komma så billigt undan som möjligt - vad gör man då (hittade inga bilder på nätet hur det ser ut isärskruvat och har inte öppnat det).
Du kan köpa nya låscylindrar eller lägga om den befintliga.
Det är inte samma sorts cylindrar vanliga runda låscylindrar utan en helt annan model.
Gå inom din lokala låssmed och fråga om det är billigare att skruva ur låscylindern och få den omlagd eller att köpa en ny att ersätta med.
Det är även vanligt att byta allt mot modern svensk standard men det är både dyrare och mer arbete, just nu funderar jag på hur många tusen sådana byten jag gjort.
Det är inte samma sorts cylindrar vanliga runda låscylindrar utan en helt annan model.
Gå inom din lokala låssmed och fråga om det är billigare att skruva ur låscylindern och få den omlagd eller att köpa en ny att ersätta med.
Det är även vanligt att byta allt mot modern svensk standard men det är både dyrare och mer arbete, just nu funderar jag på hur många tusen sådana byten jag gjort.
Tack !1 123abc skrev:Du kan köpa nya låscylindrar eller lägga om den befintliga.
Planen är att senare montera ett elektroniskt lås och kanske en ny dörr, så av den anledningen vill man hålla lite budget just i nuläget.
Liknande trådar
-
Ersätta gammalt dörrhandtag/lås hus till badrum?
Fönster & Dörrar -
Ersättare till gammalt relä som väsnas i ett gammalt vattenburet system
El -
Ersätta en gammalt electro standard radiator
El -
Ersätta gammalt hus med nytt på fastighet utanför detaljplan?
Bygglov -
Kan man ersätta pinngångjärn med dolda gångjärn på gammalt Marbodalkök frpn 60-talet?
Kök