En släkting har ovanstående maskin sedan 20 år tillbaka och den har fungerat oklanderligt alla vintrar så här långt.
Den ger om jag minns rätt 3,6 kW värme och har Cop på 4,2.

Nu börjar det funderas på att byta ut den trots att den fungerar.
Jag är inte insatt i värmepumpar men det känns lite förhastat eller vad säger expertpanelen?

Vad vinner man på att köpa en ny maskin idag för ca 20 000 mot den som sitter där?
Och i så fall vad ska man välja och varför?

Framförallt har prestanda vid riktigt kall väderlek utvecklats och blivit bättre, när det är -10, -20 och ända ner till nästan -30 °C på toppmodellerna. Välj någon bra modell från Daikin, Fuji/Fujitsu, Mitsubishi, Panasonic eller Toshiba så blir det bäst i längden. 20 tkr inkl installation är dock en något för snål budget. Vänta då med bytet ett år eller två om den gamla fortfarande fungerar och spara mer pengar till bytet.

• Haha
returen
  • Laddar…
Du kommer aldrig att spara in kostnaden för en ny maskin med energibesparing genom kasta ut gamla maskinen i förtid mot en ny maskin - skillnaden i förbättring är för liten, sedan kan det finnas skäl ändå som att det inte producerar så mycket när det är riktigt kallt - men det får gå på annan konto än besparingskontot i så fall.

Om den hållit i 20 år och kapaciteten tillfredsställande så kommer den förmodligen inte att gå sönder i morron heller - kanske inte ens flera år framöver, och en ny maskin behöver inte vara med driftsäker i det fallet - i alla fall inte första åren...

Nu vet jag inte hur huset ser ut men sätt upp en ny maskin på annat ställe och kör båda och du har en reservvärme som fungerar när den gamla maskinen en dag kastar in handduken

precis som xxargs skriver du känar ingenting eller så lite att det är försumbart
en ny pump för 20tkr inkl monteringing är en betydligt sämre pump än du har i dag. det blir någo kina pump
en bra pump kostar 20tkr netto plus montering

Jag har framfört läget för släktingen och det blir inget byte denna gång.
20 tusen var väl ett riktmärke för det kostade nuvarande maskin när det begav sig.

Men jag har för mig att förra hösten så såldes det en del (bra för Mälardalen) maskiner med kampanj för 23 tusen inkl installation så så fel kan det inte ligga?

TorpAnders TorpAnders skrev:
Jag har framfört läget för släktingen och det blir inget byte denna gång.
20 tusen var väl ett riktmärke för det kostade nuvarande maskin när det begav sig.

Men jag har för mig att förra hösten så såldes det en del (bra för Mälardalen) maskiner med kampanj för 23 tusen inkl installation så så fel kan det inte ligga?
men vad var det för skit man fick då?
du kan inte jämföra något kinesiskt skit med en japansk kvalitetspump
jämför med något som kostar runt 40tkr idag

returen returen skrev:
men vad var det för skit man fick då?
du kan inte jämföra något kinesiskt skit med en japansk kvalitetspump
jämför med något som kostar runt 40tkr idag
Nja det var flera kollegor som uppgraderade då och det var inget skit utan något väldigt välkänt och bra, absolut inte kina minns tyvärr inte vad men den såldes under typ rubriken ”polarpump” eller nordpump eller liknande pga bra vinter egenskaper

Vem som helst kan döpa en model till polarpump, nordpump eller något annat lockande så det säger inte så mycket.
Däremot så kostar inga vanliga luftvärmepumpar för vanliga hushåll 40000:- , runt 24-27000:- får man bra grejer inkl
”Standardinstallation” , är det lång rördragning, betongväggar och många timmar för en elektriker så kan det dock dra iväg
Till 40000:-

• Gilla
returen
  • Laddar…
En snabb sökning på pumpar inkl installation i vår region ger 11 förslag mellan 19500- 26000 där majoriteten ligger runt 23000.
Värmer 70-120m2 med bästa vinterprestanda alla av mycket kända fabrikat som Mitsubishi, Daikin, Toshiba, Panasonic.

En snabb sökning på pumpar inkl installation i vår region ger 11 förslag mellan 19500- 26000 där majoriteten ligger runt 23000.
Värmer 70-120m2 med bästa vinterprestanda alla av mycket kända fabrikat som Mitsubishi, Daikin, Toshiba, Panasonic.
Hur mycket dom värmer är en mycket luddig text och brukar oftast bara vara postorderfirmor som skriver något sådant på luftvärmepumpar.
Hur stor yta beror tex på utetemperatur , isolering och ventilation.
För 19500:- är det sällan det är ”bästa” vinterprestanda om det inte är någon riktigt bra kampanj

• Gilla
returen
  • Laddar…
C Comfort Thomas skrev:
Hur mycket dom värmer är en mycket luddig text och brukar oftast bara vara postorderfirmor som skriver något sådant på luftvärmepumpar.
Hur stor yta beror tex på utetemperatur , isolering och ventilation.
För 19500:- är det sällan det är ”bästa” vinterprestanda om det inte är någon riktigt bra kampanj
Ok, kan du föreslå en maskin istället för att dissa det som erbjuds?
70m2 normaliserat enplan.
Årsförbrukning idag ca 9000 kWh inkl allt på tomten så min uppskattning är att pump och elradiatorer drar ca 4500 kWh per vinter.
Normal temperatur inomhus vintertid 23-24 grader. ( två äldre personer )

Årsförbrukning idag ca 9000 kWh inkl allt på tomten så min uppskattning är att pump och elradiatorer drar ca 4500 kWh per vinter.
Har väl inte dissat något för det framgår inte vilka modeller som det handlar om !

Finns troligen inte så mycket mer att spara på uppvärmningen om man idag har den bra placerad och använder högt luftflöde för att nå så stor yta som möjligt.
Först får man fundera på om det är så tyst modell som möjligt man söker på högt luftflöde eller om man har en begränsad yta för vilken innerdel som får plats.
Kan bara ge förslag på modeller från Mitsubishi Electric, tex LN25 HERO som ger 3,2kW vid -15 eller LN35 HERO som ger 4kW vid -15 så valet av dom beror på hur kalla vintrar det är.
Har man begränsad yta för innerdelen så kan alternativet vara FT25 NINJA som ger 3,6kW vid -15.

• Gilla
returen
  • Laddar…
dessa 4 tillverkare har alla en eller två pumpmodeller i instegssegmentet dvs billiga som man gott kan undvika

mistubishi hero eller om det är trångt ninja

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.