Jag har för avsikt att ersätta befintlig dimmer med dosdimmer. Jag har tidigare inte haft något problem med detta men då har jag bytt till samma typ. Färgerna på kablarna behöver jag hjälp att tyda. Nu var det så att jag tyckte att dosdimmer verkade bättre eftersom då kanske dimmern håller längre när man har barn som slår på knapparna.
Jag har i dag tre dimmers på rad, alla är dåliga och ska bytas ut.
Dimmer nummer 1 har två vita och en svart kabel och det finns ytterligare två knappar som man kan tända och släcka med.
Dimmer nummer 2 har en vit och en brun som kommer från väggen.
Dimmer nummer 3 har en vit som kommer från rör i väggen och en svart från rör i väggen men den bruna kommer från dimmer nummer 2.
Jag ska ersätta samtliga dimmers med följande kombination.
Är det någon som kan hjälpa mig i rätt riktning?
Jag har i dag tre dimmers på rad, alla är dåliga och ska bytas ut.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Dimmer nummer 1 har två vita och en svart kabel och det finns ytterligare två knappar som man kan tända och släcka med.
Logga in
Skapa konto
Dimmer nummer 2 har en vit och en brun som kommer från väggen.
Logga in
Skapa konto
Dimmer nummer 3 har en vit som kommer från rör i väggen och en svart från rör i väggen men den bruna kommer från dimmer nummer 2.
Logga in
Skapa konto
Jag ska ersätta samtliga dimmers med följande kombination.
Logga in
Skapa konto
Är det någon som kan hjälpa mig i rätt riktning?
Precis, men den är väl vanligtvis blå. Det borde väl med en testpenna gå att se om man har någon nolla? Annars får jag ta hit en elektriker som drar fram en nolla.E etompau skrev:
Du kan inte med en testpenna avgöra om du har en nolla.
Du kan inte heller direkt ersätta den översta dimmern med en dosdimmer eftersom den ingår i en trappkoppling. Det är möjligt att byta ut den men du måste modifiera andra änden av kopplingen också.
I övrigt är kopplingen enkel. Jag skulle rekommendera att du införskaffar några Wago 221-5 så att du kan göra överkopplingar utanför dimmrarna, de där små skruvplintarna är för dåliga. Någon meter brun FK och tillräckligt mycket blå för att nå från närmaste kopplingsdosa om du inte har en nolla i de där dosorna. Varje dimmer kopplas in på fas, nolla och tändtråd till lampan. Styrningen lägger du mellan A1 och A2 med parallellkopplade knappar. Den där dimmern är lite onödigt krånglig (men bra och flexibel).
Du kan inte heller direkt ersätta den översta dimmern med en dosdimmer eftersom den ingår i en trappkoppling. Det är möjligt att byta ut den men du måste modifiera andra änden av kopplingen också.
I övrigt är kopplingen enkel. Jag skulle rekommendera att du införskaffar några Wago 221-5 så att du kan göra överkopplingar utanför dimmrarna, de där små skruvplintarna är för dåliga. Någon meter brun FK och tillräckligt mycket blå för att nå från närmaste kopplingsdosa om du inte har en nolla i de där dosorna. Varje dimmer kopplas in på fas, nolla och tändtråd till lampan. Styrningen lägger du mellan A1 och A2 med parallellkopplade knappar. Den där dimmern är lite onödigt krånglig (men bra och flexibel).