Jag har i dagsläget en Perfecta CKM-40AV (3-fas pump) monterad i systemet som börjar bli sliten/gammal.

Jag har ca. 6.5m från pumpen till översta punkt i radiatorkretsen (4-lägenhets hyreshus) och har ca 1 bar tryck i det slutna systemet.

De övre lägenheterna är ”kallare” än de på markplan i dagsläget.

Fungerar det att ersätta nuvarande pump med en Magna3 32-80 (enfaspump)?

Jag får känslan av att nuvarande pump inte klarar att skicka flöde hela vägen upp till översta lägenheterna.

Magna 3, sid 55:
https://www.rskdatabasen.se/infoDocs/PROD/prod_25_5732571_gruppfil.pdf#page55

C CurreOrrell skrev:
Jag har ca. 6.5m från pumpen till översta punkt i radiatorkretsen (4-lägenhets hyreshus) och har ca 1 bar tryck i det slutna systemet.
Det du skriver här har inte med vad du väljer för pump att göra. Det du får utgå från är den befintligas karaktäristik sk pumpkurva. Enkelt sett är det vad den ger för tryck vid lågt flöde och omvänt vilket flöde vid lågt tryck. Trycket här har inget att göra med höjden på byggnaden utan det är tryckfall i rör och komponenter varvet runt i kretsen man menar.

Så har du data av den typen för gamla kan du jämföra med den nya du ska välja ut så det åtminstone inte ligger sämre till så går det bra. Nyare har i stort alltid elektroniskt styrd motor så man kan justera och välja olika driftsätt enkelt bara den inte är för klen.

Krilleman
C CurreOrrell skrev:
Det enda jag hittar på den gamla pumpen är nedan:

[länk]
Om du jämför det med den du sett på sid 55 ser du att den nya är rejält mycket kraftigare men det gör inget eftersom du kan ställa in den och som du skrev behöver du kanske lite mer kapacitet. De Krilleman visar ligger också ungefär lika som den du sökt upp så du kan välja vad du vill där.

Se upp så det passar montagemässigt utan för mycket mekande på rörsidan.

Ok, då känns det som att jag kan montera den nya pumpen och ev. även få lite bättre komfort i de övre lägenheterna.

Då jag kommer montera nya pumpen på helt annat ställe så blir det lite rörpulande oavsett, men det löser jag.

Tackar alla för uppskattad återkoppling!

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.