Vi har ett gammalt lås till vår ytterdörr som kärvar mycket och är välanvänt. Nu skulle vi vilja byta till ett "modernt" lås med vred på insidan så ett barn ska kunna öppna dörren på natten ifall vi brinner inne.
Vi har ett osym ASSA 90002 högerhäng idag. Passar assa entre d12-k1?

Jag de passar om hålet där nyckelskylten sitter är borrad med hålsåg 42-44mm.
Det förekommer att det är borrat 3st mindre hål istället för ett stort och då måste man borra upp hålet.
Det kan även vara så att det används ett slutbleck som inte är lika de säkerhetsslutbleck som följer med, plösmåttet bör även kontrolleras.
De använder samma urtagsritningar (standard) och i den satsen följer det med en osym stolpe samt slutbleck 1487-2

• Gilla
landinl
  • Laddar…
Okej. Ja borra upp ett ordentligt hål känns enkelt men hur ska man mäta plösmåttet när dörrarna ligger omlott? (Se bifogad bild) Mätning av plösmått på överlappande dörrar med tumstock.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hand håller måttband vid dörr där mätning av plösmått på låskista med överlappande dörrblad visas.
Skapa konto

Det är dubbeldörrar så den högra dörrens fals går över den vänstra dörren.

Ahh. Nu tror jag att jag är med. Man får fräsa ur dörren och fälla in slutblecket. Bara mäta (typ från utsida dörr) så att det hamnar i linje med låskistan/kolven.

Med slutbleck så är det höjden och plösmått som är viktigt och på äldre dörrar så kompenserar man även för om dörrbladet är skevt om det behövs.

Nyinstallerad svart dörrhandtag och låscylinder på en brun trädörr, med veranda i bakgrunden.
Skapa konto
Trädörr med nyinstallerat svart dörrhandtag och matchande låscylinder.
Skapa konto
Nyligen installerat lås i en brun trädörr, visar kant och gångjärnssida mot ett skohylla bakgrund.
Skapa konto
Tänkte bara komplettera med lite bilder på resultatet.

• Gilla
123abc
  • Laddar…
Då det inte är möjligt att använda snedskruvarna till slutblecket så brukar jag sätta 2st skruvar i botten av kåpan.
Det blev bra men till nästa gång vet du att du måste markera runt hela slutblecket lika djupt som det ska försänkas för att det inte ska spricka ur men nu är jag gnällig när du gjort ett så bra jobb.
Är cylinderhylsorna i Mirus och resten i Brunoxid? Jag tycker det var stor nyansskillnad.

Bra tips med skruvarna i botten. Jo, jag slant med stämjärnet när jag skulle skynda mig att göra klart.

Jag hade inte sett det där med nyanserna förut och allt ska vara brunoxid men får kolla upp det.

• Gilla
123abc
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.