Någon som har erfarenhet av Ultra Board från Norgips? (eller motsvarande)

Samma dimensioner som en gipsskiva men skall klara upp till 33kg med skruv och 60kg med plugg.

Borde vara ett smidigt val om det är krångligt att montera t.ex osv bakom.

• Gilla
Moxieman
  • Laddar…
G GustavGBG skrev:
Någon som har erfarenhet av Ultra Board från Norgips? (eller motsvarande)

Samma dimensioner som en gipsskiva men skall klara upp till 33kg med skruv och 60kg med plugg.

Borde vara ett smidigt val om det är krångligt att montera t.ex osv bakom.
Är också nyfiken. Funderar på att testa nu i oktober.

Intressant. Har osb i hela huset och har satt gips utanpå i de rum jag gjort om och ska snart ge mig på vardagsrummet där en vägg i anslutning till öppna spisen är enkelgips. Hade tänkt regla upp där jag vill ha vägghängda tvn men detta vore ju mycket bättre och fortfarande brandsäkert

Hej,

Lite utvärdering av ultrabord.

Ganska bökigt. Det är ganska svårt att knäcka gipset speciellt om det bara är ett kort utstick som ska bort. Då är det nästan enklare att såga.
Man får dra flera gånger med kniven.

Ett annat problem är att hårdgipsskruven är svår att dra i. Man har verkligen inte problemet att man drar igenom pappen. Snarare att man inte får in skallen tillräckligt ibland. Speciellt när det är lite svårt att nå. Skruvarna skulle kunna ha haft torx men det finns inte att få tag i.

Så om man inte behöver varje centimeter av yta som jag jagar så skulle jag nog inte köra ultrabord. Då skulle jag nog köra träskiva och sen vanligt gips.

//Anders

• Gilla
pennybridge
  • Laddar…
Moxieman Moxieman skrev:
Hej,

Lite utvärdering av ultrabord.

Ganska bökigt. Det är ganska svårt att knäcka gipset speciellt om det bara är ett kort utstick som ska bort. Då är det nästan enklare att såga.
Man får dra flera gånger med kniven.

Ett annat problem är att hårdgipsskruven är svår att dra i. Man har verkligen inte problemet att man drar igenom pappen. Snarare att man inte får in skallen tillräckligt ibland. Speciellt när det är lite svårt att nå. Skruvarna skulle kunna ha haft torx men det finns inte att få tag i.

Så om man inte behöver varje centimeter av yta som jag jagar så skulle jag nog inte köra ultrabord. Då skulle jag nog köra träskiva och sen vanligt gips.

//Anders
Håller med efter att ha gipsat med det på ca 10m. Jag är glad att det bara var det och inget mer.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.