B Bo Berglund skrev:
Jag skall anmoda elektrikern att flytta laddaren från L1 till L3 eftersom den fasen verkar vara helt obelastad med tyngre förbrukare under sommarhalvåret. Jag tror att elvärmen ligger på den fasen och den är avstängd april-oktober.

Att gå upp från 16A huvudsäkring kostar:
20A (räcker inte): 1100/år
25A (skulle "nog" gå): 2000/år
Nu är problemet nog fixat...
Elektrikern var här och flyttade laddboxens matning från fas L1 till L3.
L3 är i princip bara använd för elvärme i huset på vintern när vi ändå aldrig är där, vi har bara underhållsvärme på då. Och bilen är aldrig där och laddar då...

Så nu körs laddaren på en oanvänd fas och kan köra för fullt (ställd på max 13A) och bilen är återställd till full laddström.
L3 används liksom båda de andra av vår spis, men den vet vi ju när vi använder och det är bara en ugn som verkar gå på L3. Alltså heller inget problem.
Behövde inte höja huvudsäkringen heller. 😀
 
  • Gilla
D-bug och 1 till
  • Laddar…
B Bo Berglund skrev:
Nu är problemet nog fixat...
Elektrikern var här och flyttade laddboxens matning från fas L1 till L3.
L3 är i princip bara använd för elvärme i huset på vintern när vi ändå aldrig är där, vi har bara underhållsvärme på då. Och bilen är aldrig där och laddar då...

Så nu körs laddaren på en oanvänd fas och kan köra för fullt (ställd på max 13A) och bilen är återställd till full laddström.
L3 används liksom båda de andra av vår spis, men den vet vi ju när vi använder och det är bara en ugn som verkar gå på L3. Alltså heller inget problem.
Behövde inte höja huvudsäkringen heller. 😀
Lånar tråden lite dels för att jag går i tankarna på en Passat GTE.

Kommer från en dieseldriven Audi A6 som vi kört 16.000 problemfria och bekväma mil med. Nu har vår försäkring meddelar att maskinskada ej längre gäller, och bilen står inom kort för större servicereparartioner såsom kamrem, vattenpump, hjullager bak och service. Vi blev även påkörda härom vintern bakifrån, och vissa problem har börjat komma med sensorer, dörrar och liknande sedan krocken. Reparationen av verkstaden blev sådär, så är inte nöjd med reparationen.

Hur som, vi tittar på bilar i likande storleksklass, och mer eller mindre sållat ut tre VAG-produkter.

* Audi A6 40 TDI (typ samma vi har fast nyare generation) mildhybrid
* Skoda Superb IV
* Passat GTE

Vi kör en del lokalt, men de stora milen som slukas är på långfärd 30-35 mil i stöpet.
Totalt sett rullar vi nog en 2700-3200 mil årligen.

Ämnar ej köpa helt ny bil, utan nybegagnad.
Vad en dieselaudi drar på långfärd vet jag, men vad tar plug-in-hybrid-syskonen GTE och Superb på långfärd, vintertid i 100-120km/h

Vad ligger service-kostanden på? Problem med laddluckor och laddning? Problem med DSG? Vad kostar servicen på den?

Vi tittar väl på modeller kring 2020-2021.

Personligen tycker jag passaten känns gammal. Ser mer eller mindre likadan ut som min fars förra från 2012 invändigt. Det kan man kanske leva med. Men är förbrukningen 0,69 på långkörning är äter det ju upp eventuell vinning på kortare resor för min del. Gillar förövrigt diesels låga varv och massiva vrid på låga varv.
 
P
Köpte en 2020 Passat GTE i maj och är hittils väldigt nöjd med den.
Tecknade serviceavtal för 329 kr i månaden och det ska täcka det mesta.

Förbrukning på landsväg är låg även i hybridläget. Har aldrig kommit över 0,5 på långkörningar upp till 50 mil. 250 mil hittills och 3,7 l/m i. 5.2 kWh per 100 km.
 
lsoderlund lsoderlund skrev:
Lånar tråden lite dels för att jag går i tankarna på en Passat GTE.

Kommer från en dieseldriven Audi A6 som vi kört 16.000 problemfria och bekväma mil med. Nu har vår försäkring meddelar att maskinskada ej längre gäller, och bilen står inom kort för större servicereparartioner såsom kamrem, vattenpump, hjullager bak och service. Vi blev även påkörda härom vintern bakifrån, och vissa problem har börjat komma med sensorer, dörrar och liknande sedan krocken. Reparationen av verkstaden blev sådär, så är inte nöjd med reparationen.

Hur som, vi tittar på bilar i likande storleksklass, och mer eller mindre sållat ut tre VAG-produkter.

* Audi A6 40 TDI (typ samma vi har fast nyare generation) mildhybrid
* Skoda Superb IV
* Passat GTE

Vi kör en del lokalt, men de stora milen som slukas är på långfärd 30-35 mil i stöpet.
Totalt sett rullar vi nog en 2700-3200 mil årligen.

Ämnar ej köpa helt ny bil, utan nybegagnad.
Vad en dieselaudi drar på långfärd vet jag, men vad tar plug-in-hybrid-syskonen GTE och Superb på långfärd, vintertid i 100-120km/h

Vad ligger service-kostanden på? Problem med laddluckor och laddning? Problem med DSG? Vad kostar servicen på den?

Vi tittar väl på modeller kring 2020-2021.

Personligen tycker jag passaten känns gammal. Ser mer eller mindre likadan ut som min fars förra från 2012 invändigt. Det kan man kanske leva med. Men är förbrukningen 0,69 på långkörning är äter det ju upp eventuell vinning på kortare resor för min del. Gillar förövrigt diesels låga varv och massiva vrid på låga varv
Gällande bränsleförbrukning hänvisar jag till mitt tidigare inlägg i tråden.
https://www.byggahus.se/forum/threads/erfarenheter-passat-gte.271783/page-203#post-5268523

Servicen varierar rätt brett. 6000mil är dyrare på grund av växellådan, ca 12000kr.
Jag betalade 4200kr senast för service vid 9000mil.

I övrigt fick bilfirman jag köpte bilen av byta förarsäte samt någon styrbox till kamerasystemet.
Och så har jag fått bytt rostiga skivor bak.

Detta gäller dock en årsmodell 17.
 
lsoderlund lsoderlund skrev:
Personligen tycker jag passaten känns gammal. Ser mer eller mindre likadan ut som min fars förra från 2012 invändigt. Det kan man kanske leva med. Men är förbrukningen 0,69 på långkörning är äter det ju upp eventuell vinning på kortare resor för min del. Gillar förövrigt diesels låga varv och massiva vrid på låga varv.
Låter ju inte som Passat är nåt för dig tyvärr, kolla på en diesel istället.
 
M
13th Marine 13th Marine skrev:
Servicen varierar rätt brett. 6000mil är dyrare på grund av växellådan, ca 12000kr.
Jag betalade 4200kr senast för service vid 9000mil.
Varför blir servicen så dyr pga. växellådan?
 
Oljebyte.
 
  • Gilla
13th Marine
  • Laddar…
M Markarbetaren skrev:
Varför blir servicen så dyr pga. växellådan?
Man byter växellådsolja va 6000:e mil. Onödigt komplicerad lösning som kräver mycket arbeter för åtkomst. Själva oljan är inte så dyr dock. Detta gäller även för motsvarande diesel/bensin Passat.

Jag betalade ca 9000:- för service vid 6000 mil.
 
P
Betalar knappa 12 tusen för 36 månaders serviceavtal och då ingår även oljebyte av DSG lådan. Dock är det max 1500 mil per år.
 
P Peter_K skrev:
Köpte en 2020 Passat GTE i maj och är hittils väldigt nöjd med den.
Tecknade serviceavtal för 329 kr i månaden och det ska täcka det mesta.

Förbrukning på landsväg är låg även i hybridläget. Har aldrig kommit över 0,5 på långkörningar upp till 50 mil. 250 mil hittills och 3,7 l/m i. 5.2 kWh per 100 km.
Tack.
Då låter det vettigt. Serviceavtal kanske är något man skall hoppa på om man köper en som gått typ 4000 mil.
 
Stefan N Stefan N skrev:
Låter ju inte som Passat är nåt för dig tyvärr, kolla på en diesel istället.
Kanske är så. Tycker bara den inte uppdaterats speciellt mycket. Många 2020 har inte ens digitalt mätarkluster utan det är samma fanns kring 2007-ish om än med färgskärm i 256 färger.

Att många är utrustade som tjänstebilar vars första brukare verkar haft 0 intresse, gör att uppgraderade ljudsystem, ljus och annat saknas.

Syskonet Superb har mycket som standard som inte finns på passaten. Digitalt mätarkluster tex, lägger man till L&K så får man ju full-elstol i skinn med minne, stora stereon och massa annat.

Anledningen till frågan om förbrukningen är att vi kommer köra Stockholm Mora OFTA. Kommer kunna ladda hemma och på de olika landställena. Så kommer oftast ha fulladdat batteri om jag köper en plug-in-hybrid.
 
P
lsoderlund lsoderlund skrev:
Tack.
Då låter det vettigt. Serviceavtal kanske är något man skall hoppa på om man köper en som gått typ 4000 mil.
Ja det kan nog löna sig. Nackdelen är att man blir bunden till en och samma verkstadskedja.
 
P
lsoderlund lsoderlund skrev:
Kanske är så. Tycker bara den inte uppdaterats speciellt mycket. Många 2020 har inte ens digitalt mätarkluster utan det är samma fanns kring 2007-ish om än med färgskärm i 256 färger.

Att många är utrustade som tjänstebilar vars första brukare verkar haft 0 intresse, gör att uppgraderade ljudsystem, ljus och annat saknas.

Syskonet Superb har mycket som standard som inte finns på passaten. Digitalt mätarkluster tex, lägger man till L&K så får man ju full-elstol i skinn med minne, stora stereon och massa annat.

Anledningen till frågan om förbrukningen är att vi kommer köra Stockholm Mora OFTA. Kommer kunna ladda hemma och på de olika landställena. Så kommer oftast ha fulladdat batteri om jag köper en plug-in-hybrid.
Har en business executive med det mesta i utrustning men ej digital cockpit. Tror det har med någon brytgräns att göra för leasing att pengarna inte räckte till det.
 
  • Gilla
lsoderlund
  • Laddar…
M
Onsalakorven Onsalakorven skrev:
Man byter växellådsolja va 6000:e mil. Onödigt komplicerad lösning som kräver mycket arbeter för åtkomst. Själva oljan är inte så dyr dock. Detta gäller även för motsvarande diesel/bensin Passat.

Jag betalade ca 9000:- för service vid 6000 mil.
Jag har DQ250 i min Golf Alltrack och betalade 5850kr för 6000mils-servicen när dom bytte oljan i växellådan och bromsvätskeservice. Arbetskostnaden var 1411kr för enbart byte av oljan (6L) i växellådan. Det var därför jag reagerade lite på siffran 12,000kr. Och då lämnade jag ändå in min bil på VW Göteborg som kanske inte är den billigaste verkstaden..
 
P
Stefan N Stefan N skrev:
Låter ju inte som Passat är nåt för dig tyvärr, kolla på en diesel istället.
Inga problem att komma under 0,5 om man inte kör som en tok. Norra Öland - Stockholm idag. Startade i hybridläge med fullt batteri. Snittfart 78 kmh.
 
  • Bilens display visar körstatistik: sträcka, förbrukning, resterande räckvidd, snittfart och temperatur.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.