657 112 läst · 3 871 svar
657k läst
3,9k svar
Erfarenheter Passat GTE
Var gränsen går vet jag inte. Men de äldre hade flera alternativ för laddström. Dessa försvann och kvar blev bara reducerad laddström eller inte. Om det för passaten är lika som för ID4 så blir det då 6A.Walle85 skrev:
Medlem
· Stockholm
· 1 415 inlägg
Oj då, 6A är ju rätt lite...A Avemo skrev:
Min laddare är inställd på att begränsa på 13A.
När det gäller flytt av anslutningar så är det en sak för en elektriker i så fall.
Laddaren sitter i en "lillstuga" vid vägen och fick en egen anslutning till mätarskåpet på elstolpen och egen elcentral 2019 när det visade sig att elen till stugan var "olagligt" gjord av ursprunglige byggaren 1964. Så det blev en egen jordkabel från stolpen till lillstugan.
I storstugan sattes det in en ny elcentral också tidigare samma år men matningen från stolpen var densamma.
Allt gjort av en elektriker (inklusive bil-laddaren) och inget jag ger mig in på. I så fall får jag tillkalla honom igen.
VVB är fast ansluten till två faser av samme elektriker och det skulle han kanske kunna koppla om så att den inte ligger på samma fas som laddaren gör. Men det fixar ju inte spisen iofs...
När det gäller elmätaren så bytte Vattenfall ut den i Augusti förra året och jag kopplade in en rapporterande läsare i december. Så jag kan se belastningen på faserna etc, men det finns ingen återkoppling till billaddaren för det...
Jag får ringa elektrikern på måndag och höra med honom om det går att distribuera om lasterna mellan faserna.
Medlem
· Stockholm
· 1 415 inlägg
Kan man tycka men det finns det inte vad jag vet...useless skrev:
Det kräver ju en mätning av "andra" förbrukare så att strömmen till laddaren kan anpassas. Men allt är på olika platser...
Är gjort vid installationen till 13A. Men hur vet bara elektrikern...tveksamt skrev:
Du kan inte justera själv i någon app eller så?B Bo Berglund skrev:
Vad är det för laddbox?
Medlem
· Stockholm
· 1 415 inlägg
För att klargöra läget:
- Elmätaren sitter i ett plåtskåp på elstolpen i skogen utanför vår tomt
- Där finns två mätare, en vardera för oss och grannen
- Vårt hus har matning från stolpen till källaren i huvudhuset
- Där matas elen upp till husets elcentral
- Men dessutom till ett nytt attefallshus 20 m bort med egen elcentral via en avgrenad kabel
- Lillstugan nere vid vägen 50 m bort har egen kabel från elstolpen till sin central
Så vi har 3 olika centraler och två matningar från elstolpen.
Det är detta jag menar med att det är olika ställen (för 3 centraler).
Det är mellan 30 och 50 meter emellan dessa 4 punkter på tomten.
Går inte på något vettigt sätt att stoppa in lastbalansering då.
Inne i elskåpet på stolpen kan man inte sätta något eftersom det är Vattenfalls skåp.
Till den nya elmätaren i elskåpet på stolpen har jag anslutit en logger så att jag kan se förbrukningen nära nog i realtid (fast via loggfiler).
Igår ställde jag om bilen till reducerad laddström och aktiverade avfärdstid 06:00.
Sedan stängde jag av VVB-elen så att den inte skulle gå igång under natten.
I loggen ser jag att laddaren körde mellan 02:35 och 05:37 med 6A som senare reducerades något mot slutet.
Så 6A är korrekt svar på hur mycket reducerad ström är. (Bilen hade laddats till hälften när huvudsäkringen blåste).
När jag vaknade var inget igång så jag slog på VVB och den drog då 7,5A extra på två faser, varav den ena är samma som bil-laddaren. Den körde i 15 min för vattenvärmningen.
Så om man har full ström på laddaren (13A) så ger det över 20A om också VVB går igång varvid huvudsäkringen ryker...
Jag skall anmoda elektrikern att flytta laddaren från L1 till L3 eftersom den fasen verkar vara helt obelastad med tyngre förbrukare under sommarhalvåret. Jag tror att elvärmen ligger på den fasen och den är avstängd april-oktober.
Att gå upp från 16A huvudsäkring kostar:
20A (räcker inte): 1100/år
25A (skulle "nog" gå): 2000/år
- Elmätaren sitter i ett plåtskåp på elstolpen i skogen utanför vår tomt
- Där finns två mätare, en vardera för oss och grannen
- Vårt hus har matning från stolpen till källaren i huvudhuset
- Där matas elen upp till husets elcentral
- Men dessutom till ett nytt attefallshus 20 m bort med egen elcentral via en avgrenad kabel
- Lillstugan nere vid vägen 50 m bort har egen kabel från elstolpen till sin central
Så vi har 3 olika centraler och två matningar från elstolpen.
Det är detta jag menar med att det är olika ställen (för 3 centraler).
Det är mellan 30 och 50 meter emellan dessa 4 punkter på tomten.
Går inte på något vettigt sätt att stoppa in lastbalansering då.
Inne i elskåpet på stolpen kan man inte sätta något eftersom det är Vattenfalls skåp.
Till den nya elmätaren i elskåpet på stolpen har jag anslutit en logger så att jag kan se förbrukningen nära nog i realtid (fast via loggfiler).
Igår ställde jag om bilen till reducerad laddström och aktiverade avfärdstid 06:00.
Sedan stängde jag av VVB-elen så att den inte skulle gå igång under natten.
I loggen ser jag att laddaren körde mellan 02:35 och 05:37 med 6A som senare reducerades något mot slutet.
Så 6A är korrekt svar på hur mycket reducerad ström är. (Bilen hade laddats till hälften när huvudsäkringen blåste).
När jag vaknade var inget igång så jag slog på VVB och den drog då 7,5A extra på två faser, varav den ena är samma som bil-laddaren. Den körde i 15 min för vattenvärmningen.
Så om man har full ström på laddaren (13A) så ger det över 20A om också VVB går igång varvid huvudsäkringen ryker...
Jag skall anmoda elektrikern att flytta laddaren från L1 till L3 eftersom den fasen verkar vara helt obelastad med tyngre förbrukare under sommarhalvåret. Jag tror att elvärmen ligger på den fasen och den är avstängd april-oktober.
Att gå upp från 16A huvudsäkring kostar:
20A (räcker inte): 1100/år
25A (skulle "nog" gå): 2000/år
Redigerat:
Medlem
· Stockholm
· 1 415 inlägg
Hur många prylar och avgreningar det är efter elmätaren spelar ingen roll. Om laddboxen får information från elmätaren om hur mycket ström det för tillfället går i varje fas så anpassar den sig efter det.B Bo Berglund skrev:Så vi har 3 olika centraler och två matningar från elstolpen.
Det är detta jag menar med att det är olika ställen (för 3 centraler).
Det är mellan 30 och 50 meter emellan dessa 4 punkter på tomten.
Går inte på något vettigt sätt att stoppa in lastbalansering då.
Inne i elskåpet på stolpen kan man inte sätta något eftersom det är Vattenfalls skåp.
Men jag vet inte om din laddbox är tillräckligt smart för det. Enligt manualen har den iallafall stöd för lastbalansering/effektvakt.
Medlem
· Stockholm
· 1 415 inlägg
Alla såna där uppgifter bygger på att laddboxens elkomponenter monteras i en central, som också har elmätaren i närheten. Men nu sitter min laddbox/elcentral i ett litet hus 50 m ifrån elmätaren så det finns ingen chans att koppla in något med signalkabel däremellan...useless skrev:Hur många prylar och avgreningar det är efter elmätaren spelar ingen roll. Om laddboxen får information från elmätaren om hur mycket ström det för tillfället går i varje fas så anpassar den sig efter det.
Men jag vet inte om din laddbox är tillräckligt smart för det. Enligt manualen har den iallafall stöd för lastbalansering/effektvakt.
De hade en grävmaskin när elen drogs om till stugan och det tog rätt mycket jobb att gräva i den stenbemängda moränen för att få fram kraftkabeln. Då satt en gammal elmätare i elskåpet också men elcentralen satt inne i huvudhuset 25 m åt ett annat håll.
Mätaren byttes som sagt i Augusti 2022 men det hjälper föga.
P
Peter_K
Medlem
· Stuvsta, Huddinge
· 2 864 inlägg
Peter_K
Medlem
- Stuvsta, Huddinge
- 2 864 inlägg
Vi var iof bara 2 personer med packning men t/r till Norra Öland så drog vår GTE 0.48 l/m. Startade både dit och hem med fulladdat batteri och i hybridläget. Helt ok förbrukning tycker jag. 50 mil enkel väg är det.13th Marine skrev:Någon snackade i en annan tråd om att en Hybrid borde vara rejält törstig när elen tar slut.
Kom nyss hem från en tripp till Göteborg. Körde på el fram till jag kom upp på motorvägen och sedan tömde jag batteriet på stadskörning väl uppe.
Resan hem gjordes med tomt batteri vid start och hela familjen med packning i bilen:
[bild]
Total förbrukning på resan (tankade precis innan jag körde ut på motorvägen), har ingen mer laddning är den initiala.
[bild]
Får vara rätt nöjd med 0.6l/mil vid motorvägsfart (körde skyltad hastighet)
Var också lite imponerad av föebrukningen i hög fart. Kom nyligen hem från en rripp till Gardasjön i Italien. Ett par sträckor kunde jag mäta upp och körde då bägge gångerna ca 70 mil. Första passet var Lund-Trelleborg och sen Rostock söderut i autobahnfart i typ 130. Här gick ca halva batteriet åt fast jag körde i battery-hold. Knappt 0,65l per mil fick jag det när jag tankade.
På väg norrut gick det väl lite långsammare över alperna men å andra sidan snabbare när jag väl var nere. Dessutom fick jag typ 2,5 kWh i laddning på väg ner. 🙂 Lite högre förbrukning men och osäkrare men lite över 0,65.
Att köra B-läge i nerförslöporna var också utmärkt för att slippa nöta på bromsarna.
På väg norrut gick det väl lite långsammare över alperna men å andra sidan snabbare när jag väl var nere. Dessutom fick jag typ 2,5 kWh i laddning på väg ner. 🙂 Lite högre förbrukning men och osäkrare men lite över 0,65.
Att köra B-läge i nerförslöporna var också utmärkt för att slippa nöta på bromsarna.