M
13th Marine 13th Marine skrev:
Den ständiga frågan, för att alla kan, vill eller orkar inte själv.

Jag kan byta skivor och klossar själv, men valde att låta någon annan göra det då jag varken orkade eller ville.
Och dessutom måste man skaffa programvara så man kan köra in bromskolvarna elektriskt, det går inte att snurra in dem som man gör på äldre VW.
 
  • Gilla
tobbbias och 1 till
  • Laddar…
M mnils skrev:
Och dessutom måste man skaffa programvara så man kan köra in bromskolvarna elektriskt, det går inte att snurra in dem som man gör på äldre VW.
Jag gjorde en sladdstump som passar på ett 12V verktygsbatteri för att köra ut och in kolvarna på mina V70.
Funkar inte den metoden på en Folka?

/Höghus
 
  • Gilla
Carpetos och 2 till
  • Laddar…
Storsockret
13th Marine 13th Marine skrev:
Den ständiga frågan, för att alla kan, vill eller orkar inte själv.

Jag kan byta skivor och klossar själv, men valde att låta någon annan göra det då jag varken orkade eller ville.
Jag gjorde det själv efter att ha fått reda på hur dyrt det var :) Tyckte det var ännu mer hutlöst efter att ha gjort det själv.
 
Redigerat:
  • Gilla
13th Marine
  • Laddar…
Höghus Höghus skrev:
Jag gjorde en sladdstump som passar på ett 12V verktygsbatteri för att köra ut och in kolvarna på mina V70.
Funkar inte den metoden på en Folka?

/Höghus
Det sätts en felkod för orimligt värde bara men det spelar ingen roll och är bara radera.
 
B Bo Berglund skrev:
Min GTE MY 20 blev 3 år i maj och då försvann serviceavtalet som funkat fint sedan start (99:-/mån) och gjorts på en verkstad nära vår bostad.
Kollade om förlängning men det fanns inte utan man måste köpa ett nytt serviceavtal för 360+/mån och då måste man dessutom använda VW-verkstan i Akalla 10 km bort. Avtalet funkar inte på den VW-auktoriserade verkstan på promenadavstånd från vårt hus! Konstigt att en auktoriserad verkstad som kan köra de första 3 årens avtal inte får serva på ett nytt dyrare avtal därefter!

Så jag tog inget avtal...
Har du kollat med rutiga bubblan i Rotebro? De är auktoriserade och bra mkt trevligare än Akalla. Vad de kostar vet jag inte, men de servade mina VW jag hade via jobbet.
 
S
Storsockret Storsockret skrev:
En elbil i samma storleksklass som en passat till priset av en begagnad GTE finns inte vad jag vet. Om storleken är ett hårt krav är det svårt, det finns knappt öht.


På tal om servicekostnader, mellan 11-14k pendlade offerterna på byte av bromsbelägg och skivor runt om på vår Passat (förvisso alltrack men det lär väl inte skilja sig) nu för ett par veckor sedan. Det är ju helt hutlöst. Enbart byte av beläggen var strax under 7000 :)
Nu skrev han inte att vad bilen får kosta i inköp men om man kör mycket så blir driften dyrare. Det blir ju service två gånger per år och dyrare bränsle. De där resorna till Mora blir ju billiga eftersom det blir hemmaladdning både dit och hem.

Sen vet man ju inte vad andrahandsvärdet blir på varken en elbil eller en laddhybrid om 3 år och 9000 mil extra körda mil.

Jag ersatte precis vår gamla Passat Ecofuel med en Ioniq 5. Upplever att man får in lika mycket packning i nya bilen men lite mer tetris. Finns ju dessutom en frunk och baksätet är jättemycket större.

Ville bara bredda perspektivet lite.
 
Storsockret
S sinuslinus skrev:
Nu skrev han inte att vad bilen får kosta i inköp men om man kör mycket så blir driften dyrare. Det blir ju service två gånger per år och dyrare bränsle. De där resorna till Mora blir ju billiga eftersom det blir hemmaladdning både dit och hem.

Sen vet man ju inte vad andrahandsvärdet blir på varken en elbil eller en laddhybrid om 3 år och 9000 mil extra körda mil.

Jag ersatte precis vår gamla Passat Ecofuel med en Ioniq 5. Upplever att man får in lika mycket packning i nya bilen men lite mer tetris. Finns ju dessutom en frunk och baksätet är jättemycket större.

Ville bara bredda perspektivet lite.
Absolut, jag tänker mig kanske att om man siktat in sig på bilar i den storleksklassen så gör man det av en anledning, och har förmodligen redan övervägt elbil. Men det är såklart inte säkert att så är fallet här :) Som exempel, för oss hjälper det inte att det går att spela tetris för att få in samma mängd packning när packningen i sig (hundar) inte är så praktiska att rotera hur som helst :) Utan den situationen misstänker jag att det nog hade stått en model Y i carporten istället för en Passat snarast :D
 
J JohanLun skrev:
Har du kollat med rutiga bubblan i Rotebro? De är auktoriserade och bra mkt trevligare än Akalla. Vad de kostar vet jag inte, men de servade mina VW jag hade via jobbet.
Har åkt förbi där lite då och då men på senare tid har den rutiga bubblan försvunnit...
Trodde att de lagt ner. Vad heter firman som har den?
Själv använde jag Järfälla Bil&Diagnos (tidigare namn: MTO Bilcenter) på Saldovägen i Järfälla.
 
B Bo Berglund skrev:
Har åkt förbi där lite då och då men på senare tid har den rutiga bubblan försvunnit...
Trodde att de lagt ner. Vad heter firman som har den?
Själv använde jag Järfälla Bil&Diagnos (tidigare namn: MTO Bilcenter) på Saldovägen i Järfälla.
https://norellnilsson.se/

Jag tror de i samband med ombyggnationen av vägen flyttat bubblan. Nu har jag inte åkt förbi där på ett par veckor och när jag gjorde det sist tänkte jag inte att titta efter bubblan... Sist jag såg den stod den under bron på andra sidan mot tidigare...

Tyvärr har jag inte bra erfarenhet från de större vw verkstäderna, denna känns mycket bättre.

Nu har jag Renault Zoe och Hedin bil och de är faktiskt sämre än vw Akalla / Södertälje. Kanske är alla stora verkstäder dåliga?

Rutiga bubblan lånar alltid ut gratis lånebil om man frågar efter det. Iofs äldre bilar men ändå praktiskt!

Norell har ju ingenstans att vara kvar, när jag har servat på de större verkstäderna har jag tagit med dator och gjort det i samband med lunch och då ätit och jobbat medan de servar, då man inte fått lånebil och halva dan går åt att ta sig till och från verkstaden...
 
Redigerat:
Jag undrar ifall någon här kan förklara exakt hur man bär sig åt för att välja rutt i den inbyggda navigatorn i GTE MY 2020.
Jag har ett antal sparade destinationer inklusive Hem, och beroende på var jag är får jag flera alternativa rutter när jag väljer att åka Hem. Men jag har ännu inte hittat ett sätt att välja en annan än den som är förvald...
Om jag gör som i Google Maps och klickar på en alternativ rutt i kartan i Passaten så byter den då till att köra dit jag pekade, dvs nånstans halvvägs hem.
Totalt hjärndött (som vanligt).
Men om den visar alternativa rutter så borde det finnas ett sätt att bestämma vilken av dessa som skall aktiveras - men HUR 17 DÅ?
 
B Bo Berglund skrev:
Jag undrar ifall någon här kan förklara exakt hur man bär sig åt för att välja rutt i den inbyggda navigatorn i GTE MY 2020.
Jag har ett antal sparade destinationer inklusive Hem, och beroende på var jag är får jag flera alternativa rutter när jag väljer att åka Hem. Men jag har ännu inte hittat ett sätt att välja en annan än den som är förvald...
Om jag gör som i Google Maps och klickar på en alternativ rutt i kartan i Passaten så byter den då till att köra dit jag pekade, dvs nånstans halvvägs hem.
Totalt hjärndött (som vanligt).
Men om den visar alternativa rutter så borde det finnas ett sätt att bestämma vilken av dessa som skall aktiveras - men HUR 17 DÅ?
Jag använde navigationen i min GTE ungefär 5 gånger under de 2 år jag hade den. Funktionen är dunder-usel, krånglig att mata in destinationer och funkar inte ens speciellt bra på att rutta bra vägar. Google maps är mkt bättre, så jag körde ständigt android auto. Gör på samma sätt på min nuvarande Zoe. Både passaten och zoen sägs ha röstkommandon för navigation mm, på passaten sa den att jag inte betalt för mig. på min Zoe säger den att valt språk inte supportas. Försökt ställa om Zoen till engelska, men lyckades inte fullt ut. Återigen. Google is da king... Ska tydligen komma funktioner ang laddning och elbilar i nån kommande release av maps...
 
Jag avänder inte heööer den ibyggda navigatorn med föredrar Waze och vi Andoid Auto kan den röststyras.
 
Bedrövligt att man skall behöva betala till VW för en funktion som är så dålig... ☹️
Får försöka med Android Auto och Google Maps då...
 
Jag har en årsmodell 17 med en generation tidigare nav, inga problem att välja alternativa rutter, men då får jag upp tre förslag att välja mellan (eko, snabbast, kortast) och stora knappar att trycka på (om man inte ställt in att man default ska välja en av de tre).
 
13th Marine 13th Marine skrev:
Jag har en årsmodell 17 med en generation tidigare nav, inga problem att välja alternativa rutter, men då får jag upp tre förslag att välja mellan (eko, snabbast, kortast) och stora knappar att trycka på (om man inte ställt in att man default ska välja en av de tre).
Tror endel funktioner försvann i faceliften. Jag misstänker de hade mkt buggar och ville ha nåt snabbare och enklare. Men det är väl så att båda har harmann kardon, tror id modellerna bytt till annan leverantör.
 
  • Gilla
13th Marine
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.